رکود دنباله‌دار در سینما

گذشته از تابستان، با بررسی آمار شش ماه نخست هم به نکات نگران‌کننده‌ای بر می‌خوریم. میزان فروش سینمای ایران در شش ماه نخست سال ۹۸ به فروشی معادل ۱۷۸ میلیارد و ۳۶۸میلیون و ۶۴۷ هزار تومان رسیده است و طی این مدت ۱۵ میلیون و ۵۹۰ هزار و ۱۶۶نفر به تماشای فیلم‌های در حال اکران نشستند. با اینکه میزان فروش فیلم‌ها درشش ماه ابتدایی سال ۹۸ نسبت به مدت مشابه در سال ۹۷، بیست‌وسه‌درصد رشد داشته است اما تعداد تماشاگران در شش ماه ابتدایی امسال نسبت به همین مدت در سال گذشته ۶درصد کاهش داشته است. برای این کاهش مخاطب دلایل مختلفی ذکر شده است که از مهم‌ترین آنها علاوه‌بر همزمانی با تعطیلات ایام عزاداری و حذف فیلم‌های کمدی، به غیرجذاب‌ بودن محتوای اغلب فیلم‌ها برای مخاطبان عام می‌توان اشاره کرد. اکنون با شروع فصل پاییز و تغییر چهره اکران با ورود سه فیلم تازه نفس شاید بتوان امیدوار بود که دوران رکود موقت گیشه به پایان رسیده و دوباره شاهد آشتی مخاطبان با سالن‌های تاریک باشیم هرچند دوران رکود همچنان ادامه دارد.

تازه واردها

«ماجرای نیمروز: رد خون»، «پیلوت» و «آبی به رنگ آسمان» سه فیلم جدید سینماهای کشور هستند که روزهای پایانی هفته گذشته به چرخه اکران راه یافتند که فروش «ماجرای نیمروز ۲» با اختلاف بالاتر از دو فیلم دیگر بود. «ماجرای نیمروز: رد خون» محمد حسین مهدویان از چهارشنبه سوم مهر اکران شد و در دو روز اول ۶۲۷ میلیون و ۲۲۷ هزار تومان فروخت. دنباله فیلم «ماجرای نیمروز» به موضوع عباس زری‌باف با بازی حسین مهری می‌پردازد که پس از مشخص شدن نفوذش در دستگاه‌های امنیتی از کشور می‌گریزد.  این فیلم که با حضور در سی و هفتمین دوره جشنواره فیلم فجر با نامزدی در ۱۱رشته، توانست سه سیمرغ بلورین را به دست آورد همان‌طور که انتظار می‌رفت توانست تا حد زیادی نظر مردم را به خود جلب کند.  جواد عزتی،‌هادی حجازی‌فر، محسن کیایی، بهنوش طباطبایی، هستی مهدوی، مهدی زمین‌پرداز، محمد عسگری، امیراحمد قزوینی، امیرحسین‌هاشمی و حسین فلاح دیگر بازیگران «ماجرای نیمروز ۲» هستند. «پیلوت» ساخته ابراهیم ابراهیمیان به‌عنوان دیگر فیلمی که از چهارشنبه گذشته اکران شد در دو روز ۵۹ میلیون و ۸۶۷ هزار تومان فروخت.

بهدخت ولیان، سعید آقاخانی، جواد عزتی، حمیدرضا آذرنگ و پریوش نظریه از جمله بازیگران این فیلم هستند که روایتگر قصه زندگی یک مرده کش است، درواقع به گفته این کارگردان فیلم یک گروتسک تلخ همراه با قصه‌ای ساده است. داستان این فیلم درباره یک زن و شوهر شهرستانی است که از هم جداشده‌اند و زن بدون اطلاع همسر سابقش، پسر خود را به تهران می‌آورد تا مورد عمل جراحی قرار بگیرد. طی عمل بچه، بحرانی اتفاق می‌افتد که پدر از آن اطلاع یافته و وارد ماجرا می‌شود. چالش در انتهای فیلم رخ می‌دهد و ماجرا سمت و سوی دیگری به خود می‌گیرد...  «آبی به رنگ آسمان» ساخته امیر رفیعی سومین فیلمی بود که از ۳ مهرماه روی پرده سینماها رفت و روزهای چهارشنبه و پنج‌شنبه پنج میلیون و ۹۶۱ هزار تومان به دست آورد. این فیلم در گروه آزاد اکران شده است و درباره تاریخ هفتاد و چهار ساله باشگاه استقلال تهران است. همایون ارشادی، مهناز افشار، سیامک انصاری، فرهاد اصلانی، حمیدرضا آذرنگ، بابک حمیدیان و رضا یزدانی روایت‌گر دوران پرفراز و نشیب باشگاه هستند.

ادامه رقابت

«شاه‌کش» به کارگردانی وحید امیرخانی و بازی مهناز افشار،‌هادی حجازی‌فر، مهدی کوشکی، علی کمالی، فرید سجادی حسینی، پیمان مقدمی و مجید صالحی در مدت یک هفته مجموع فروش خود را به ۴۵۱ میلیون و ۸۲۶ هزار تومان  رساند. «مردی بدون سایه» علیرضا رئیسیان در یک هفته ۵۷۰ میلیون و ۲۲۳ هزار تومان فروش داشت. لیلا حاتمی، علی مصفا، فرهاد اصلانی، امیر آقایی، گوهر خیراندیش، نادر فلاح و به آفرید غفاریان در کنار چند بازیگر اسپانیایی مقابل دوربین مسعود سلامی رفته‌اند. ماهان کوشیار پس از ساخت یک فیلم زندگی‌اش تهدید شده و همسرش عاشقانه به کمک او می‌آید اما حوادثی رمز آلود همه چیز را دگرگون می‌کند.

«کلوپ همسران» به کارگردانی مهدی صباغ‌زاده در یک هفته ۸۷۴ میلیون و ۷۸۲ هزار تومان فروش را پشت‌سر گذاشت. داستان این فیلم درباره داستان سه مرد متمول است که برای فرار از دست همسرانشان به همراه یک خواننده زیرزمینی پاپ به جزیره کیش متواری شده و نقشه ربوده شدن خود را می‌کشند. محمدرضا شریفی‌نیا، میترا حجار، گوهر خیراندیش، محمدرضا هدایتی، بیژن بنفشه خواه، شقایق فراهانی، علی انصاریان، سمیرا حسن پور و رضا بنفشه خواه بازیگران این فیلم سینمایی هستند. «کروکودیل» ساخته مسعود تکاور نیز در یک هفته ۱۴۸ میلیون و ۴۷۰ هزار تومان به دست آورد. قصه فیلم فضایی حادثه‌ای دارد و درباره چند جوان است که می‌خواهند از مسیری سریع اما پر خطر، همه چیز را یک شبه به‌دست بیاورند. کوروش تهامی، اندیشه فولادوند، حسین مهری، الهه حصاری، رضا یزدانی، علیرضا مهران، رامین پرچمی، افسانه چهره آزاد و رامتین خداپناهی بازیگران این فیلم سینمایی هستند.