رکوردداران کنسرت در سه دهه

دهه هفتاد

برخی خوانندگان نسل اول موسیقی که می‌توان آنها را جزو پیشگامان عرصه پاپ به حساب آورد در سال‌های دهه هفتاد علاوه‌بر انتشار آلبوم (که در آن مقطع رونق بسیاری داشت) به اجرای کنسرت پرداختند. علیرضا عصار که در دهه‌های هفتاد و هشتاد به عنوان یکی از خوانندگان صاحب سبک شناخته می‌شد و آثار موفقی را با همکاری فواد حجازی تولید کرد، یکی از رکوردداران برگزاری کنسرت طی این سال‌ها است. او که نخستین کنسرتش را در ۱۶ سالگی در تالار ابوریحان دانشگاه شهید بهشتی روی صحنه برده، در دهه ۷۰ با برگزاری ۲۸ کنسرت متوالی؛ نام خود را در لیست رکوردداران برگزاری کنسرت ثبت کرده است. به گزارش «ایلنا» گروه موسیقی «آرین» که نخستین گروه موسیقی پاپ ایرانی به حساب می‌آید، یکی دیگر از رکوردداران برگزاری کنسرت در ایران است.

این گروه متشکل از علی پهلوان (خواننده و گیتاریست اصلی)، پیام صالحی (خواننده و گیتاریست اصلی)، سیامک خواهانی (ویولن)، محمدرضا گلزار (گیتاریست پیشین)، احمد قمصری (طبل بانگو)، برزویه بدیهی (ضرب و پرکاشن)‌، شراره فرنژاد (گیتاریست و همخوان)، ‌ساناز کاشمری (همخوان) و سحر کاشمری (همخوان)، فعالیت خود را از سال ۱۳۷۸ با انتشار آلبوم «گل آفتاب‌گردون» آغاز کرد. این گروه که در دهه‌های هفتاد و هشتاد طرفداران بسیار داشت، در مقطعی که برگزاری کنسرت عمومیت نداشت، به مدت ۱۵ سال به اجرای کنسرت‌های متعدد پرداخت و به این ترتیب نام خود را در لیست رکوردداران کنسرت ثبت کرد. در آن سال‌ها محمد اصفهانی، علیرضا عصار و گروه «آرین» بسیار مورد توجه بودند آلبوم «حسرت» اصفهانی حدود یک‌ میلیون و ۶۰۰ هزار عدد فروخت.

دهه هشتاد

در اواخر دهه هفتاد و ابتدای دهه هشتاد، خوانندگان جدید متعلق به نسل‌های بعد پا به عرصه موسیقی گذاشتند، با این حال، موسیقی پاپ نسبت به قبل از سکه افتاده بود. در دهه هشتاد بود که سازمان صداوسیما و شبکه‌های مختلف آن، سیاست‌های جدید اتخاذ کردند و مانند قبل موسیقی پاپ را مورد توجه قرار ندادند. در چند سال ابتدایی دهه هشتاد، خوانندگان مطرح دهه هفتاد حتی افرادی چون علیرضا عصار، گروه «آرین» و محمد اصفهانی که رکورد برگزاری کنسرت‌ها و فروش آلبوم را زده بودند نیز مانند گذشته به فعالیت حرفه‌ای نپرداختند. به این ترتیب باز هم موسیقی پاپ تا مدتی به محاق رفت.  در اواسط دهه هشتاد بود که خوانندگان جدید پا به عرصه حرفه‌ای گذاشتند و کم و بیش تازه بودن آثارشان، مخاطبان و مسوولان را مجددا با موسیقی پاپ آشتی داد.

احسان خواجه‌امیری که فعالیت حرفه‌ای خود را سال ۱۳۸۴ با انتشار نخستین آلبومش «برای اولین بار» آغاز کرد، در آن مقطع، خواننده جدید موسیقی پاپ به حساب می‌آمد. آلبوم «برای اولین بار» در زمان انتشار مورد استقبال مخاطبان قرار گرفت و ۳۰۰ هزار نسخه از آن به فروش رفت. موفقیت زودهنگام خواجه‌امیری که بخشی از آن به اعتبار پدرش حسین خواجه‌امیری (ایرج) به‌دست آمده بود، باعث شد نخستین کنسرتش با استقبال مواجه شود. احسان خواجه‌امیری اولین کنسرتش را سال ۱۳۸۴ در کیش برگزار کرد و پس از آن در شهرهای مختلف روی صحنه رفت. احسان خواجه‌امیری در سال ۱۳۸۶ طی هفت سانس در تالار وزارت کشور روی صحنه رفت؛ اتفاقی که تا پیش از آن رخ نداده بود. البته باید گفت در آن سال‌‌ها کنسرت‌های محسن یگانه و رضا صادقی نیز فروش بالایی داشتند و می‌توان گفت این دو هنرمند پس از خواجه‌امیری رکورد‌داران برگزاری کنسرت در اواخر دهه هشتاد به حساب می‌آیند.

دهه نود

از اواخر دهه هشتاد و اوایل دهه نود بود که موسیقی شکل و شمایل دیگری به خود گرفت و روند تولید و انتشار آثار نیز تغییرات بسیار کرد. می‌توان دلیل آن تحولات را وجود اینترنت و وفور ابزار و ادوات دیجیتال دانست. این رویه جدید ویژگی‌ها و مضراتی داشت. از ‌آن سال‌ها به بعد دیگر تولید آلبوم توجیه اقتصادی ندارد و ساخت و انتشار تک‌آهنگ مرسوم شده است، که البته یکی دیگر از دلایل رکود تولید آلبوم نبود قانون کپی رایت است. از سال ۱۳۹۰ به بعد افرادی که برای تولید تک‌آهنگ و اجاره استودیو هزینه‌های بسیار می‌پرداختند به مدد وجود نرم‌افزارهای پیشرفته در خانه‌شان به تولید اثر پرداختند. از میان انبوه افرادی که پا به عرصه موسیقی گذاشته بودند نیز برخی استعدادهای جدید شناخته و معرفی شدند و به طرق مختلف مورد حمایت قرار گرفتند که اتفاق خوبی بود و کم و بیش وجود دارد. از سوی دیگر، تهیه‌کنندگان که تا پیش از دهه نود، تاثیر چندانی بر بدنه و محتوای موسیقی پاپ و دیگر گونه‌ها نداشتند، قدرت بسیاری کسب کردند و حال به خواست و اراده آنها بود که خواننده‌ اثر تولید می‌کرد و روی صحنه می‌رفت.

بنا به همین دلایل و بنا به گزینش‌های فرا قانونی، خوانندگان و نوازندگان جدید که اغلب بر اساس روابط پا به عرصه حرفه‌ای می‌گذارند، بر اساس برنامه‌های از پیش تعیین شده تهیه‌کنندگان، نام خود را در لیست رکوردداران ثبت کرده‌اند. اگر قرار باشد به رکورد‌داران دهه نود بپردازیم نام سیروان خسروی (آهنگساز، تنظیم‌کننده و خواننده موسیقی پاپ) در صدر است. او در اوایل دهه نود یکی از معدود خوانندگانی بود که کنسرت‌هایش با استقبال بسیار مخاطبان همراه بود. پس از سیروان خسروی، مازیار فلاحی یکی دیگر از رکوردداران کنسرت در دهه نود محسوب می‌شود. آثار او در سال ۱۳۹۵ بسیار مورد توجه مخاطبان قرار گرفت. مازیار فلاحی در آن مقطع ۲۰ سانس متوالی کنسرت برگزار کرد و به این وسیله نام خود را در لیست رکوردداران کنسرت ثبت کرد. محسن یگانه که یکی از رکوردداران دهه ۸۰ بود در اردیبهشت ۱۳۹۶ به مدت ۴ شب متوالی، طی ۸ سانس روی صحنه رفت و اتفاقی را رقم زد که برای کمتر خواننده‌ای رخ داده بود.

محسن یگانه در همان سال موفقیت خود را تکرار کرد. او در پاییز سال ۱۳۹۶ کنسرتی در سالن بزرگ «مایکروسافت» آمریکا برگزار کرد و موفق شد ۷۱۰۰نفر را به سالن بکشاند. این موفقیت از علاقه ایرانیان خارج‌نشین به موسیقی پاپ خبر می‌داد. یادآوری می‌شود پیش از محسن یگانه فقط دو خواننده توانسته بودند ظرفیت ۷۱۰۰ نفری سالن «مایکروسافت» را پرکنند که آنها نیز ایرانی نبودند. طی دو، سه سال گذشته، برگزاری کنسرت به اتفاقی معمول تبدیل شده و یکی از برنامه‌های روتین و روزمره سالن‌های تهران و شهرستان‌ها به حساب می‌آید. به طور مثال حامد همایون یکی از خوانندگان رکورددار سال‌های اخیر است که فعالیت حرفه‌ای خود را از سال ۱۳۹۵ آغاز کرده و طی مدت زمانی کوتاه بیشترین تعداد برگزاری کنسرت غیر متوالی را در کارنامه دارد. همایون تا اواخر شهریورماه سال ۱۳۹۶، ۵۰ کنسرت در تهران برگزار کرده است.