رکوردشکنی «جوکر» تحت تدابیر امنیتی

 این فیلم که برنده جایزه شیرطلایی جشنواره ونیز شده است، به‌دلیل نمایش خشونت و مضامین نیست‌انگارانه آن، سینماداران در سراسر ایالات‌متحده را وا‌داشت فیلم را در میان تدابیر شدید امنیتی اکران کنند و به پدر و مادرها یادآور شوند که «جوکر» یک فیلم ابرقهرمانی عادی نیست. ادارات پلیس در کل کشور نیز به تماشاگران گوشزد کرده‌اند رنگی کردن صورت، استفاده از نقاب و سلاح‌های اسباب‌بازی ممنوع است. متصدیان سالن‌های سینما همچنین کارت‌های شناسایی تماشاگران را وارسی و به آن‌ها تذکر می‌دهند که «جوکر» یک فیلم درجه R است و هر مخاطب زیر ۱۷ سال هنگام خرید بلیت باید با پدر و مادرش یا یک فرد بزرگسال همراه باشد. همه این تدابیر مانع از آن نشد که فیلم با استقبال مواجه نشود. تریلر روان‌شناختی و سیاه «جوکر» (Joker) از شرکت برادران وارنر در اولین آخر هفته از جمعه تا یکشنبه با نمایش در ۴۳۷۴ سینمای آمریکا توانست ۵/ ۹۳ میلیون دلار بفروشد و فروش جهانی خود را نیز به ۲۳۴ میلیون دلار برساند.

به گزارش هنرآنلاین، تا پیش از آغاز اکران «جوکر»، کارشناسان فروش پیش‌بینی کرده بودند که فیلم در سه روز اول اکران بین ۸۰ تا ۸۴ میلیون دلار می‌فروشد. (پیش‌بینی شرکت برادران وارنر محافظه‌کارانه‌تر و رقمی بین ۷۵ تا ۸۰ میلیون دلار بود.) تماشاگران در وب‌سایت سینمااسکور به فیلم درجه B+ داده‌اند و فیلم در وب‌سایت راتن‌تومیتوز ۶۹ درصد آرای مثبت منتقدان سینما را کسب کرده است.   علاوه‌بر برادران‌وارنر، شرکت‌های ویلیج‌ردشاو و بران استودیوز نیز جزو سرمایه‌گذاران «جوکر» هستند که بدون حساب هزینه تبلیغات رقمی افزون بر ۶۰ میلیون دلار صرف تولید «جوکر» کرده‌اند. فیلیپس و اسکات‌سیلور همکار فیلمنامه‌نویس‌اش  وقتی شروع به نوشتن فیلمنامه «جوکر» کردند اقتباس سینمایی سال ۱۹۲۸ از رمان کلاسیک «مردی که می‌خندد» ویکتور هوگو، یک منبع الهام بزرگ برای آنها بود. به‌جز این فیلیپس از فیلم‌های مارتین اسکورسیزی به‌ویژه راننده تاکسی، گاو خشمگین و سلطان کمدی و پرواز بر فراز آشیانه فاخته ساخته میلوش فورمن نیز الهام گرفت.

«جوکر» برداشتی متفاوت از دلقک شاهزاده جنایت است. داستان در ۱۹۸۱ اتفاق می‌افتد و درباره آرتور فِلِک (با بازی واکین فینیکس) یک استندآپ کمدین ناموفق است که بعد از تحقیر بین جمع، سر به جنون می‌گذارد، به شخصیت نیست‌انگار و ترسناک جوکر تبدیل می‌شود و در گاتام‌سیتی یک زندگی مملو از جرم و جنایت و هرج و مرج را در پیش می‌گیرد. رابرت دنیرو، فرانسس کانروی و برت کالن از دیگر بازیگران این پروژه هستند. فضای تاریک و رعب‌انگیز «جوکر» آن را متمایز با بیشتر فیلم‌هایی کرده است که از روی قصه‌های مصور ساخته شده‌اند. بازی فینیکس در نقش جوکر توجه خیلی‌ها را جلب کرده و نام او را به‌عنوان یکی از چهره‌های پیشتاز در فصل جوایز سینمایی امسال مطرح کرده است.

پرفروش‌های هفته

در میان فیلم‌هایی که از هفته‌های قبل روی پرده سینماهای آمریکای‌شمالی هستند، انیمیشن خانوادگی «نفرت‌انگیز» از شرکت دریم‌ورکس‌انیمیشن با ۱۲ میلیون دلار فروش در دومین هفته اکران، ضمن اینکه بعد از «جوکر» در رده دوم جدول قرار گرفت، مجموع فروش داخلی خود را بعد از ۱۰ روز به ۸/ ۳۷ میلیون دلار رساند. درام تاریخی «دانتن ابی» از شرکت فوکس فیچرز با هشت میلیون دلار در رده سوم قرار گرفت.  مجموع فروش جهانی این فیلم ۴/ ۱۳۵ میلیون دلار شده که ۶/ ۷۳میلیون دلار آن در آمریکای‌شمالی بوده است. هیو بونه‌ویل، جیم کارتر، میشل داکری، الیزابت مگاون، مگی اسمیت، ایملدا استانتن و پنه‌لوپه ویلتن در این فیلم به کارگردانی مایکل انگلر بازی می‌کنند که از روی مجموعه تلویزیونی محبوب «دانتن ابی» ساخته شده است.  درام جنایی «گوش‌برها» از شرکت اس‌تی‌ایکس فیلمز با ۳/ ۶ میلیون دلار چهارمین فیلم پرفروش هفته شد. کنستانس وو، جنیفر لوپز و جولیا استایلز بازیگران این فیلم به کارگردانی لورن اسکافاریا هستند.  فیلم ترسناک «آن: فصل دو» از شرکت‌های نیو لاین و برادران وارنر با ۴/ ۵ میلیون دلار فهرست پنج فیلم پرفروش هفته را کامل کرد. فروش داخلی فیلم ۲/ ۲۰۲ میلیون دلار شده است. «آن: فصل دو» به کارگردانی اندی موسکیه‌تی دنباله فیلم پرفروش «آن» (۲۰۱۷) محسوب می‌شود که هر دو فیلم از روی رمانی نوشته استفن کینگ که در ۱۹۸۶ به بازار آمد، ساخته شده‌اند.