سهم  ایران از آسیا پاسیفیک

فیلم «رونا مادر عظیم» به تهیه‌کنندگی نوید محمودی یکی از پنج نامزد جایزه تنوع فرهنگی یونسکو نیز هست و با فیلم‌هایی از کشورهای هند، فلسطین، بنگلادش و روسیه برای کسب این جایزه رقابت می‌کند. «کاغذ پاره‌ها» به کارگردانی و تهیه‌کنندگی بهزاد نعلبندی نیز نماینده سینمای ایران در میان نامزدهای بهترین انیمیشن این جوایز سینمایی است و مستند «خط باریک قرمز» به کارگردانی فرزاد خوش‌دست نیز برای کسب جایزه بهترین مستند بلند این جشنواره با آثاری از بریتانیا، استرالیا و چین رقابت می‌کند. پنجمین نامزدی سینمای ایران در جوایز سینمایی آسیاپاسیفیک در شاخه بهترین فیلم‌نامه رقم خورده است؛ بخشی که در آن محسن قرایی و محمد داوودی برای فیلم «قصر شیرین» ساخته رضا میرکریمی نامزد جایزه بهترین فیلم‌نامه شده‌اند. سینمای ایران سال گذشته نیز در چهار شاخه بهترین فیلم‌نامه (بمب: یک عاشقانه)، بهترین بازیگر مرد (بهمن فرمان‌آرا،  حکایت دریا)،  بهترین موسیقی متن (بمب: یک عاشقانه، النی کاریندور) و بهترین فیلم بلند جوانان (آوا، صدف فروغی) نامزد کسب جایزه بود.

در این دوره، چین با نامزدی در ۱۳ شاخه، بیشترین تعداد نامزدی را در سیزدهمین دوره جوایز سینمایی آسیاپاسیفیک به خود اختصاص داده است.  در سیزدهمین دوره از جوایز آسیاپاسیفیک فیلم تحسین‌شده «بدرود پسرم» ساخته «وانگ ژیائوشوا» با نامزدی در شش شاخه بهترین بازیگر مرد و زن، فیلم‌نامه، کارگردانی، فیلمبرداری و بهترین فیلم، بیشترین نامزدی را به خود اختصاص داد. آکادمی جوایز سینمایی آسیاپاسیفیک از میان ۲۸۹ فیلم، در نهایت ۳۷ فیلم را از ۲۲ کشور جهان در شاخه‌های مختلف این رویداد سینمایی به‌عنوان نامزد کسب جایزه معرفی کرده است. جشنواره فیلم آسیا پاسیفیک هر سال در یکی از کشورهای عضو فدراسیون بین‌المللی اتحادیه تهیه‌کنندگان فیلم (فیاپف) که از سوی انجمن کارگردانان این فدراسیون برای میزبانی تعیین می‌شود، برگزار می‌شود.  این جشنواره که از سال ۱۹۵۴ آغاز به‌کار کرده‌است، به سینمای کشورهای آسیایی و جزایر اقیانوس آرام اختصاص دارد.

مراسم پایانی سیزدهمین دوره جوایز سینمایی آسیاپاسیفیک ۳۰ آبان (۲۰ نوامبر) برگزار خواهد شد. پیش از این حضور ایران در جشنواره آسیا پاسیفیک با  جوایز ارزنده‌ای همراه بوده است. به بیان دیگر سینمای ایران در گستره آسیا یکی از مهم‌ترین و تحسین‌برانگیزترین رقبای هر دوره برای سینماگران شرق جهان بوده است.