تاکتیک‌ عبور سیما از بحران

در ماه‌های اخیر قطع چند برنامه پرمخاطب همچون «نود»، «حالا خورشید»، «برنده باش» و... هم وضعیت تلویزیون را بحرانی‌تر کرده است. مخاطبان از کیفیت سریال‌ها راضی نیستند و برنامه‌های موفق هم به دلایل مختلف به کما رفته‌اند. کوچ ستاره‌ها به شبکه خانگی هم از نکات مهمی است که زنگ‌های خطر را به صدا در آورده است. شاید همین وضعیت نامطلوب مدیران این رسانه را در وضعیت آماده‌باش قرار داده تا آستین‌هایشان را بالا بزنند و برای عبور از بحران برنامه‌ریزی کنند و براساس خبرهای منتشرشده مهم‌ترین تاکتیکشان در این موقعیت تولید سریال‌های پرماجرا بوده است. از طرفی اخبار منتشرشده از رایزنی مدیران شبکه‌ها با کارگردانان مطرح خبر می‌دهد.

چندی پیش مرتضی میرباقری معاون سیما در مراسم آغاز تصویربرداری سریال «جشن سربرون» که به کارگردانی مجتبی راعی ساخته می‌شود گفت تولید سریال‌های تاریخی پس از وقفه‌ای ده‌ساله از سر گرفته شده است؛ به‌طوری‌که سال گذشته پیش‌تولید سریال‌های «موسی (ع)» را با موضوع تاریخ انبیا و سریال «سلمان فارسی» را ناظر به تاریخ صدر اسلام آغاز کردیم و برای تاریخ معاصر مجموعه جشن سربرون و برای تاریخ انقلاب سریال «نفوذ» را در دستور کار تولید داریم و در سه سال اخیر هر سال ۱۰۰ درصد بودجه حوزه سریال‌سازی رسانه ملی افزایش یافته است و ما حدود ۲۰ سریال فاخر را برای تولید و پخش در نظر گرفته‌ایم؛ هنرمندان و عوامل خبره می‌توانند پا به میدان تولید بگذارند و ما در سیما حمایتشان کنیم. نهضت پخش سریال‌های پرمخاطب از چندی پیش آغاز شده و در هفته‌های اخیر با سریال «ستایش ۳» به اوج رسیده است. این مجموعه اگرچه واکنش‌ها و انتقادهای بسیاری را برانگیخت، اما براساس آمارهای منتشرشده از نظر جلب مخاطب موفق بوده است. با این حال تاکتیک پخش سریال‌هایی که بتواند مخاطبان را راضی نگه دارد، مهم‌ترین مساله‌ای است که در دستور کار مدیران سیما قرار گرفته است. در این روزها هم چند سریال روی آنتن خواهد رفت.

 شبکه ۱

سریال «به رنگ خاک» به کارگردانی حسن لفافیان از روز گذشته از شبکه اول سیما آغاز شد. این سریال ۳۵ قسمتی درباره قصه مهرداد است که در جزیره هرمز به آموزش غواصی مشغول است. او دلباخته دختر ناخداست؛ درحالی‌که ناخدا مخالف جدی ازدواج این دو است. از سوی دیگر یک تیم خلافکار در پی پیدا کردن مهرداد هستند و او نیز هر روز برای یافتن شیئی قدیمی به زیر آب می‌رود و غواصی می‌کند. برزو ارجمند، محمود پاک‌نیت، سیاوش طهمورث و محمد متوسلانی در این سریال نقش‌آفرینی می‌کنند. این سریال هر شب ساعت ۲۲:۱۵ از شبکه یک سیما پخش می‌شود.

 شبکه ۲

«حکایت‌های کمال» در ۳۱ قسمت به کارگردانی قدرت‌الله صلح میرزایی و تهیه‌کنندگی محسن شایانفر از امروز شنبه از شبکه دوم سیما آغاز می‌شود. ماجرای سریال روایتی از دهه ۴۰ است و اقتباسی از رمانی به همین نام نوشته محمد میرکیانی. این سریال حکایت نوجوانی به نام کمال را روایت می‌کند. محمود پاک‌نیت، شهره لرستانی، بیژن بنفشه‌خواه، یوسف صیادی، امیر نوری، سعید پیردوست و فریده دریامج از بازیگران این سریال هستند. «سریال «حکایت‌های کمال» از شنبه تا چهارشنبه ساعت ۲۱:۳۰ روی آنتن شبکه دو سیما می‌رود.

 شبکه سوم

شبکه سه سیما، دو سریال «گیله‌وا» و «فوق لیسانسه‌ها» را بعد از اتمام سریال «ستایش» برای مخاطبان در نظر گرفته است. مینی سریال «گیله‌وا» به کارگردانی اردلان عاشوری و تهیه‌کنندگی امیر بنان با موضوعی عاشقانه در تلاش است تا با نگاهی عاطفی، به زندگی مردم شمال ایران در بستر اتفاقات تاریخی سال ۱۲۹۷ بپردازد و روایتگر سبک زندگی و روابط اجتماعی و عاطفی مردم ایران و نقش انگلستان در امور داخلی کشور در ۱۰۰ سال گذشته باشد. این مینی سریال از پنج‌شنبه هفته گذشته آغاز شده و در آن حمیدرضا پگاه، ستاره اسکندری، امیرحسین صدیق، مهدی زمین‌پرداز، امیر حسین هاشمی، مهران رجبی و پریا مردانیان ایفای نقش می‌کنند.

 این سریال هر شب ساعت ۲۰:۴۵ از شبکه سوم سیما پخش می‌شود.همچنین سریال «فوق لیسانسه‌ها» که ادامه‌ سریال «لیسانسه‌ها» به نویسندگی سروش صحت و ایمان صفایی و کارگردانی سروش صحت است از ۱۷ آبان ماه روی آنتن می‌رود. «لیسانسه‌ها» پیش از این در دو فصل به تولید رسید و از شبکه سه سیما پخش شد و فصل سوم آن با نام «فوق لیسانسه‌ها» آماده پخش است. هوتن شکیبا، امیر کاظمی، امیرحسین رستمی، عرفان برزین، بیژن بنفشه‌خواه، مهران رجبی، متین ستوده، رویا میرعلمی، کاظم سیاحی، عزت‌الله مهرآوران و آتنه فقیه‌نصیری از بازیگران این سریال هستند.