جشن صد سالگی خالق آهنگ‌های ماندگار

به گزارش «ایسنا» در مراسم نکوداشت این آهنگساز و نوازنده فقید موسیقی ایران که شامگاه پنج‌شنبه (شانزدهم آبان) با حضور تعدادی از هنرمندان و پیشکسوتان موسیقی کشور در تالار وحدت تهران برگزار شد، زهرا تجویدی در کلیپی که به همین مناسبت تهیه شده بود، درباره عشق پدرش به موسیقی توضیح داد: «سبک آهنگسازی پدرم با دیگران تفاوت داشت. پدرم معتقد بود که شاعر و آهنگساز باید در حال و هوای واحدی باشند. پدرم همیشه ویولن تمرین می‌کرد. او برای تمرین گل قالی را چندین بار دور می‌زد و می‌نواخت. پدرم پس از انقلاب چون تصمیم نداشت تسلیم بیکاری شود علاوه‌بر سه‌تار و ویولون تمرین تار نیز می‌کرد.»

فرهاد فخرالدینی، آهنگساز و رهبر ارکستر نیز در این کلیپ بیان کرد: «زمانی که شاگرد آقای تجویدی بودم، استاد صبا به‌تازگی فوت کرده بود و آقای تجویدی با علاقه و عشق به ما آموزش می‌دادند. بر ردیف‌های ایرانی کاملا تسلط داشتند و حق بزرگی بر گردن موسیقی ایرانی دارند. برای آغاز کار ارکستر ملی با اینکه بیمار بودند همراه با آقای شجریان از او خواستیم تا قطعاتی را بسازند و کارهای خیلی خوبی ساختند.» اکبر گلپایگانی، خواننده پیشکسوت نیز گفت: «آقای تجویدی به جوانان کمک می‌کردند و دست آنها را می‌گرفتند. او خیلی زحمت کشید تا من دوباره بخوانم ولی من گفتم که دلم شکسته است. او خیلی برای من زحمت کشید و یکی از عشق‌های من بود.»

فریدون شهبازیان، موسیقیدان در این کلیپ بیان کرد: «استاد تجویدی همیشه ذهن فعالی داشتند و به محض اینکه چیزی به ذهنشان می‌آمد یادداشت می‌کردند. آثار او یکی از دیگری زیباتر بود و کاملا در آواهای موسیقی ایران غرق می‌شد و مردم آنها را بسیار دوست داشتند. شانس این را داشتم تا چند اثر استاد را با صدای علی‌اصغر شاه‌زیدی ضبط کنم. زمانی که آثار را شنیدند پسندیدند و اشک در چشمانشان حلقه زد و گفتند هیچ کس این‌گونه آثار مرا تنظیم نکرده بود.» در ادامه این مراسم که میزبان علاقه‌مندان به موسیقی ایرانی بود، روزبه کلانتر نوازنده ویولن و از شاگردان استادعلی تجویدی به همراه داوود یاسری نوازنده تمبک به اجرای دو نوازی در ردیف موسیقی ایرانی پرداختند.  همچنین بردیا صدرنوری نوازنده پیانو براساس آثاری از استاد تجویدی به بداهه‌نوازی پیانو پرداخت.  در پایان نیز «ارکسترملی مهر» به رهبری ناصر ایزدی و خوانندگی محمد صرفه‌جو چند اثر از علی تجویدی را از جمله بازگشته، حق ناشناس، دیدی که رسوا شد دلم، ‌ای بهار من و سفر کرده اجرا کردند.