بحران توزیع در بازار سینما

متری شش و نیم: به کارگردانی سعید روستایی در سال جاری اکران شد و عنوان پرفروش‌ترین فیلم سال را هم تا به اینجا به خود اختصاص داده است. نسخه غیرقانونی آن همزمان با روزهایی که فیلم در برخی سینماها روی پرده بود، منتشر شد. نسخه قاچاق فیلم کپی از نسخه بازبینی جشنواره فجر بود که سال گذشته به سازمان سینمایی ارسال شده بود. سیدجمال ساداتیان تهیه‌کننده فیلم تاکید کرد که شک ندارد فیلمش از داخل ارشاد به بیرون درز کرده است.

رحمان ۱۴۰۰: به کارگردانی منوچهر هادی داستانی متفاوت‌ داشت و یک نسخه بسیار باکیفیت آن به‌صورت قاچاق در بازار ارائه شد. فروردین‌ماه امسال و در حالی که بیش از ۲۰ روز از اکران عمومی این فیلم نگذشته بود ناگهان فیلم در سینماها به دلیل عدم حذف برخی سکانس‌ها توقیف شد. در نهایت نسخه غیرقانونی این فیلم قاچاق شد. هرچند کارگردان این فیلم از مردم درخواست کرد که این فیلم را از طریق فضای مجازی نبینند و حتی آن را حرام دانست، اما کیفیت نسخه منتشرشده، برخلاف مورد متری شیش و نیم این بار انگشت اتهام را به سمت عوامل فیلم نشانه  گرفت.

رستاخیز: به کارگردانی احمدرضا درویش که در سال ۱۳۹۱ ساخته شد هم یکی دیگر از فیلم‌هایی است که در ماه‌های اخیر به‌صورت غیرقانونی عرضه شد. این فیلم حواشی بسیاری داشته و دارد و هنوز معلوم نیست که می‌توان به اکران رسمی‌اش امیدوار بود یا نه. نسخه‌ای با دوبله عربی از این فیلم اواخر شهریور ماه سال جاری به‌صورت غیرقانونی در فضای مجازی منتشر شد، البته چگونگی قاچاق این فیلم مانند دیگر آثار نامبرده در هاله‌ای از ابهام باقی مانده و هنوز نتایج پیگیری‌ها رسانه‌ای نشده است!

دو فیلم تحسین‌شده و مهم اکران امسال یعنی «سرخپوست» به کارگردانی نیما جاویدی و «شبی که ماه کامل شد» به کارگردانی نرگس آبیار هم از دیگر فیلم‌هایی هستند که نسخه قاچاق آنها وارد بازار شده است؛ البته درباره هردو فیلم هم این عوامل بودند که در فضای مجازی خبر از انتشار نسخه بی‌کیفیت و پرده‌ای فیلم خود دادند. نیما جاویدی در قالب یک دلنوشته همه دوستداران سینمای ایران را به چاره‌اندیشی برای جلوگیری از این دزدی علنی فراخواند. محمدحسین قاسمی تهیه‌کننده فیلم نرگس آبیار هم خبر از یک باج‌خواهی داد و اعلام کرد برخی او را به‌واسطه ضبط نسخه پرده‌ای از فیلم تهدید کرده و از او مبالغ کلانی مطالبه کرده‌اند.