هت‌تریک مستندسازان ایرانی در ایدفا

نام‌آوران ایرانی

در مراسم اهدای جایزه‌های ایدفا ۲۰۱۹ که در سالن مدرن و هنری سینما در آمستردام برگزار شد، مستندسازان ایرانی، جعفر نجفی، جلال وفایی و مهرداد اسکویی، به ترتیب برای دریافت جایزه هایشان روی صحنه رفتند و پشت تریبون جایگاه، هر کدام سخنانی بیان کردند. جعفر نجفی که با نخستین فیلم خود، پس از حضور در جشنواره لایپزیک و دریافت یک دیپلم افتخار، در دومین حضور جهانی خود به جایزه بهترین فیلم بخش کودک رسید، هنگام اعلام نامش در سالن مراسم اهدای جایزه‌های ایدفا ۲۰۱۹ بسیار هیجان‌زده شد.

سازنده «آشو» به همراه تهیه‌کننده و پخش‌کننده فیلمش (مریم نقیبی) در جایگاه حاضر شد و گفت: خیلی خوشحال و البته هیجان زده هستم؛ چون اصلا انتظارش را نداشتم. از همه کسانی که کمکم کردند، خصوصا تهیه‌کننده و همه بچه‌های فیلمم تشکر می‌کنم. آنقدر هیجان زده‌ام که نمی‌توانم حرف دیگری بزنم. جلال وفایی که او نیز با اولین فیلمش به جایزه بخش فیلم‌های نیمه بلند ایدفا ۲۰۱۹ رسید، دومین ایرانی بود که برای دریافت جایزه، روی جایگاه این رویداد جهانی قرار گرفت. او نیز که به همراه پخش‌کننده فیلمش روی صحنه رفته بود، در سخنانی گفت: اصلا انتظارش را نداشتم، این اولین فیلم زندگی من است که اولین حضورش را هم در یک فستیوال، اینجا تجربه می‌کند. در این هنگام، متاسفانه طراحی صحنه سالن، باعث لغزش پای جلالی شد و برای او مشکل به وجود آورد و سقوطش برای لحظه‌هایی، جمع سالن را تحت تاثیر قرار داد.

مهرداد اسکویی آخرین سینماگر ایرانی بود که برای دریافت بهترین جایزه فیلم بلند برای «سایه‌های بی‌خورشید» روی صحنه رفت؛ فیلمی که پخش جهانی آن برعهده «نسرین میرشب» است و پس از انتخاب به‌عنوان فیلم افتتاحیه جشنواره امسال، به سرشناس‌ترین فیلم جشنواره هم بدل شد که همه نمایش‌های آن با استقبال چشمگیر و صندلی‌های پر همراه شد. اسکویی هنگام دریافت جایزه‌اش گفت: سپاسگزارم از انتخاب هیات داوران برای اعتقاد به فیلم ما، همین طور از تیم ایدفا و ۶۰۰ داوطلبش سپاسگزاری می‌کنم. همچنین از گروه عزیزم که پیوسته همراهی کردند و ایدفا تمام ۱۰ نفرشان را دعوت کرده بود. او در این هنگام از گروه همکاران سازنده‌اش که در سالن حضور داشتند، دعوت کرد که برای لحظه‌هایی روی جایگاه حاضر شوند و ادامه داد: در عین حال دوست دارم تشکر ویژه کنم از هر کسی که به من کمک کرد تا بتوانم صدایی برای بی‌صدایان باشم.

واکنش داوران به آثار ایرانی

هیات داوران بخش رقابتی اصلی جشنواره درباره اعطای جایزه بهترین کارگردانی به مهرداد اسکویی برای ساخت مستند «سایه‌های بی‌خورشید» اعلام کردند: «کارگردان با تعهدی راستین به رئالیسم مستند، پیچیدگی و تراژدی شرایط شخصیت‌ها و داستان‌های فراموش ناشدنی آنها را توصیف می‌کند؛ درحالی‌که مفاهیمی چون آزادی، امنیت و عشق را به چالش می‌کشد.» داوران بخش مستندهای نیمه‌بلند نیز پس از اعطای جایزه اصلی این بخش از جشنواره ایدفا به فیلم ایرانی «خلاف جهت عقربه‌های ساعت» به کارگردانی جلال وفایی درباره این مستند اظهار کردند: «این اثر که با یک دوربین خانگی ارزان قیمت فیلمبرداری شده است به شکل جالبی با استفاده از خام‌دستی ظاهری و سادگی و با ظرافت، پیچیدگی و طنز فوق‌العاده، شکست یک خانواده معمولی و یک جامعه را به تصویر می‌کشد.» داوران بخش مستند کودک ونوجوان ایدفا نیز که جایزه بهترین مستند امسال خود را به «آشو» ساخته جعفر نجفی اعطا کردند، دربیانیه‌ای اعلام کردند: «هیات داوران دغدغه و صداقت فیلم را تحسین می‌کند و همچنین روش فیلم در جهت به چالش کشیدن کودکان برای وفق دادن رویاها و واقعیات سخت را ارزشمند می‌داند.»