سال شکست رکوردهای سینمایی

امسال جدیدترین قسمت از سری فیلم‌های «انتقام جویان» با نام کامل «انتقام جویان: آخر بازی» توانست با فروش ۷۹۷/ ۲ میلیارد دلاری و پایان دادن به سلطه چند ساله «آواتار»، در صدر فهرست پرفروش‌ترین فیلم‌های تاریخ سینما قرار بگیرد. همچنین انیمیشن «شیرشاه» که بر اساس انیمیشن کلاسیک کمپانی دیزنی ساخته شده توانست با فروش ۶۵۶/ ۱ میلیارد دلاری، نه‌تنها پس از «انتقام جویان: آخر بازی» در رتبه دوم پرفروش‌ترین فیلم‌های سال ۲۰۱۹ قرار گیرد بلکه با گذر از «یخ‌زده ۱» (۲۹/ ۱ میلیارد دلار) رتبه نخست پرفروش‌ترین انیمیشن‌های تاریخ سینما را به خود اختصاص دهد.«انتقام جویان: آخر بازی» فیلمی آمریکایی در ژانر ابرقهرمانی به کارگردانی برادران روسو است که بر پایه شخصیت‌های گروه انتقام‌جویان از شرکت مارول‌کامیکس ساخته شده‌است. این فیلم توسط مارول استودیوز تهیه و توسط استودیو سینمایی والت دیزنی توزیع شده است. این فیلم دنباله مستقیم انتقام‌جویان: جنگ ابدیت (۲۰۱۸) و همچنین دنباله فیلم‌های انتقام‌جویان مارول (۲۰۱۲) و انتقام‌جویان: عصر اولتران (۲۰۱۵) است و بیست و دومین فیلم در دنیای سینمایی مارول است. فیلم‌نامه آن را کریستوفر مارکوس و استیون مک‌فیلی نگاشته‌اند و اکثر بازیگران آن در فیلم‌های قبلی دنیای سینمایی مارول حاضر بوده‌اند، از جمله رابرت داونی جونیور، کریس ایوانز، مارک رافلو، کریس همسورث و اسکارلت جوهانسون در این فیلم نقش‌های قبلی خود را تکرار کرده‌اند.

  دیگر رکوردها

به گزارش «ایسنا» دنیای سینمایی مارول پس از اکران فیلم «کاپیتان مارول» به اولین سری فیلم با مجموع فروش جهانی ۲۲ میلیارد دلار تبدیل شد. همچنین این اولین مجموعه فیلمی است که ۹ قسمت از آن شامل «کاپیتان مارول»، سه فیلم «انتقام جویان»، «مرد آهنین ۳»، «کاپیتان آمریکا: جنگ داخلی»، «پلنگ سیاه» به همراه «انتقام جویان: آخر بازی» و «مرد عنکبوتی: دور از خانه» به فروشی افزون بر یک میلیارد دلار دست می‌یابند. دیگر رکورد سینمایی جهان در سال ۲۰۱۹ به سینمای چین مربوط می‌شود؛ بازاری بزرگ و جدید برای تولیدات سینمایی دنیا که به‌تازگی توانست نظر کمپانی‌های بزرگ را جلب کند. سینمای چین توانست رکورد فروش ماهانه سینمای جهان را در ماه فوریه با ۶۳/ ۱ میلیارد دلار ارتقا بخشد، رکوردی که در فوریه سال گذشته برای اولین‌بار توسط سینمای چین شکسته شده بود. استودیو والت‌‌دیزنی هم از رکوردداران امسال است، این کمپانی به اولین کمپانی فیلمسازی تاریخ تبدیل شده که فروش سالانه محصولاتش در گیشه جهانی از ۱۰ میلیارد دلار عبور کرد. دیزنی همچنین اولین کمپانی است که ۶ فیلمش در یک سال به فروش میلیارد دلاری دست یافته‌اند.همچنین استودیو پیکسار دیزنی با فروش ۰۷۳/ ۱ میلیارد دلاری «داستان اسباب‌بازی ۴» اولین استودیو انیمیشن‌سازی نام گرفت که چهار محصولش شامل قسمت‌های سوم و چهارم «داستان اسباب بازی»، «در جست‌وجوی دوری» و «شگفت‌انگیزان ۲»، هر کدام به فروشی افزون بر یک میلیارد دلار دست یافته‌اند.

  رکوردی برای خاورمیانه

فیلم لبنانی «کفرناحوم» به کارگردانی «نادین لبکی» با فروش جهانی بیش از ۵۰ میلیون دلار، به پرفروش‌ترین فیلم سینمای خاورمیانه تبدیل شد.کفرناحوم درام لبنانی به نویسندگی، کارگردانی و بازیگری نادین لبکی محصول ۲۰۱۸ است. ستاره فیلم زین‌الرافعی در نقش زین‌الحاجی، پسری ۱۲ ساله است که در زاغه‌ای اطراف بیروت زندگی می‌کند. روایت فیلم به‌صورت فلاش‌بک (گذشته نمایی) و با تمرکز بر زندگی زین و تلاش او برای شکایت از پدر و مادرش ساخته شده‌است. کارگردان فیلم نادین لبکی در نقش وکیل زین‌الحاجی در این فیلم بازی کرده‌است.این فیلم برای رقابت در کسب نخل طلای هفتاد و یکمین جشنواره فیلم کن انتخاب شد که جایزه هیات داوران جشنواره فیلم کن را از آن خود کرد.

Untitled-1