خاطرات هنرمندان از بانوی بازیگر

«پرنده کوچک خوشبختی»، «پرستار شب»، «گل مریم»، «در مسیر تندباد»، «مرگ پلنگ»، «بچه‌های طلاق»، «دلشدگان»، «دو فیلم با یک بلیت»، «راه و بیراه»، «می‌خواهم زنده بمانم»، «چراغ خانه»، «همسران»، «این خانه دور است»،  «سلام به انتظار» و... برخی فیلم‌های کارنامه او هستند. او علاوه بر سال‌ها حضور در عرصه بازیگری تئاتر، تلویزیون و سینما، با ساخت فیلم «مرجان» در سال ۱۳۳۵ به‌عنوان اولین کارگردان زن سینمای ایران نیز شناخته می‌شود. آخرین حضور او در سینما به فیلم «نهنگ عنبر ۲» ساخته سامان مقدم در سال ۹۵ برمی‌گردد که به‌صورت افتخاری نقشی کوتاه را پس از مدت‌ها غیبت در عرصه سینما و تئاتر ایفا کرد. مراسم تشییع پیکر زنده‌یاد شهلا ریاحی روز گذشته از «تالار وحدت» تهران برگزار شد. در این مراسم، فاطمه معتمدآریا رئیس انجمن بازیگران خانه سینما گفت: خانم شهلا ریاحی زنی توانا و پشتوانه بازیگری در سینمای ایران بود. در ادامه نیز پوری بنایی از بازیگران سینما به ذکر خاطراتی از زنده‌یاد ریاحی پرداخت و گفت: در فیلم «خشم کولی» با ایشان همکاری داشتم و ایشان به‌عنوان اولین کارگردان زن سینمای ایران و تئاتر و سینمای ایران بسیار تاثیرگذار بود.

کامران قدکچیان نیز در این بخش از مراسم به ایراد سخنانی پرداخت و گفت: شهلا ریاحی در ۷۰ سال محرم خانواده ما شده بود. آدم‌ها یک‌شکل به دنیا می‌آیند اما شکل رفتن‌شان متفاوت است. ایشان در خیلی شرایط اولین بودند، اولین بانو که روی صحنه رفت، اولین بانو که وارد سینما شد و خانواده‌ای بسیار فرهیخته داشت. رزومه و کارنامه بسیار درخشانی داشت و پیکر ایشان را به امانت به خاک می‌سپاریم و خودش را در خانواده نزد خود نگه می‌داریم. محمد متوسلانی تهیه‌کننده و کارگردان سینما نیز در این مراسم تصریح کرد: متاسفم برای خانم شهلا ریاحی مراسم مختصری برگزار می‌کنیم؛ کسی که اولین و الگوی ما در سینما و تئاتر بود باید مورد توجه بیشتری قرار می‌گرفت. رسانه‌های ما حق مطلب را ادا نکردند و امیدوارم روزی این خط‌کشی‌ها از بین بروند و به کارنامه و تاثیرگذاری افراد توجه شود. وی تاکید کرد: زندگی شهلا ریاحی می‌تواند الگوی کسانی باشد که دوست دارند در این عرصه فعالیت کنند. امیدوارم اجر کسانی که برای سینما و تئاتر ایران زحمت کشیدند، ضایع نشود.

ایرج راد رئیس شورای عالی خانه هنرمندان نیز در این مراسم گفت: ریاحی سال‌های سال برای هنر این کشور زحمت کشید و حق بزرگی به گردن فعالان هنرهای نمایشی دارد زیرا توانمند و تاثیرگذار بود و نامش ماندگار خواهد بود. وی تاکید کرد: جوانان باید قدردان شهلا ریاحی باشند زیرا راه فعالیت در عرصه هنرهای نمایشی ایران را در زمان و شرایط سخت باز کرد و آن را حفظ کرد. حمید قدکچیان نیز گفت: «مردم با صدای ما می‌خوابیدند و بیدار می‌شدند»؛ این جمله‌ای بود که ایشان می‌گفتند زیرا مردم  قبل از سینما و تئاتر با رادیو مانوس بودند. در بخشی از این مراسم منوچهر ریاحی پسر این هنرمند از صدا و سیما گله کرد که چرا سراغ مادرش را نگرفتند و همچنین خطاب به برخی سلبریتی‌ها سخنانی را مطرح کرد. وی گفت: من به هر جایی رسیدم و مثلا اینکه دکترا گرفتم همه را مدیون مادرم هستم. امروز می‌خواستم از خیلی سازمان‌ها گله کنم ولی همسرم گفت اخلاق مادرم را ادامه دهم که همیشه حتی اگر ناراحت بود با خوش‌برخوردی رفتار می‌کرد. او سپس از زمان ‌شروع کار مادرش گفت و افزود: «پریچهر» ما پنج سال قبل درگذشت و مادرم به‌دلیل آلزایمر متوجه نبود دخترش فوت کرده است.  وی با قدردانی از مرکزی ‌که مادرش را برای نگهداری به آنجا سپرده بود گفت: خیلی‌ها از جمله سلبریتی‌های خارج از کشور به من بد و بیراه گفتند که چرا مادرم را به سرای سالمندان برده‌ام چون از این مراکز غول ساخته شده در حالی که ای کاش پنج سال زودتر می‌بردم و بهتر به او رسیدگی می‌شد. پسر شهلا ریاحی همچنین از رسانه ملی انتقاد کرد و گفت: از صدا و سیما هم گله‌مندم که هیچ سراغی از مادر نگرفتند.  وی در پایان شعر و نوشته روی سنگ مزار مادرش را خواند و گفت که شعر آن سروده خود شهلا ریاحی بوده است. این بازیگر خواسته بود روی سنگ ‌مزارش نوشته شود: خانه ابدی برای خودم. در پایان مراسم نیز منوچهر شاهسواری مدیر عامل خانه سینما گفت: یک سپاس ویژه دارم از منوچهر ریاحی که برای مادرش زحمات زیادی کشید و یادمان باشد امروز روزی از روزهای خداست و خانم ریاحی به‌عنوان بازکننده مسیری برای بسیاری از زنان این سرزمین احترام زیادی برای ما دارد. مراسم ترحیم شهلا ریاحی قرار است روز پنج‌شنبه ۱۹ دی‌ماه از ساعت ۱۸ تا ۱۹:۳۰ در مسجد جامع شهرک غرب برگزار شود.