روزهای دشوار بازار سینما

فیلم «۲۳ نفر» طی ۴ هفته نمایش به فروش یک میلیارد تومانی رسید. فیلم سینمایی «آشفتگی» نیز طی سه هفته به فروشی حدود ۵۰۰میلیون تومان، «خداحافظ دختر شیرازی» طی ۴هفته به فروشی حدود ۴۰۰میلیون تومان و فیلم «سونامی» طی دو هفته به فروشی حدود ۲۰۰میلیون تومان رسیدند. نکته مهم در این میان فروش پایین فیلمی به کارگردانی پولاد کیمیایی است که در شش هفته اکران کمتر از ۲۰۰ میلیون تومان فروش داشته است. یا سمفونی نهم محمدرضا هنرمند، در ۹ هفته اکران هنوز به مرز یک میلیارد تومان فروش هم نرسیده است.  در مجموع از بیست فیلمی که از سه ماه پیش تا امروز روی پرده رفته‌اند، تنها ۷ فیلم به فروش یک میلیارد تومانی و بیش از آن دست پیدا کرده‌اند و ۱۳ فیلم دیگر میانگین فروش ۵۰۰ میلیون تومانی دارند. این موضوع باعث شده تا این پرسش در میان رسانه‌ای‌ها مطرح شود با این مضمون که دلایل شکست فیلم‌ یک کارگردان چیست و سرنوشت فیلم‌های شکست خورده چه می‌شود؟  سیدامیر پروین حسینی، درباره شکست فیلم‌های برخی کارگردانان می‌گوید: در سینمای ایران کارگردانی وجود ندارد که همه فیلم هایش فروخته باشد و من به اصطلاح «بفروش» هیچ اعتقادی ندارم. هر کارگردانی اگر پنج فیلم ساخته باشد، ممکن است تنها یک فیلم آن بسیار موفق بوده باشد و چهار فیلم دیگرش نتیجه مطلوب نداشته باشد. یک کارگردان اگر خودش را به روز کند و سلیقه مردم را در دستش بگیرد می‌تواند یک فیلم موفق بسازد که شاید دو سال دیگر این اتفاق برایش نیفتد.  همچنین منوچهر محمدی، درمورد منبع تامین هزینه‌های فیلمسازی گفت: من در کارنامه کاری خود یک یا دو فیلم داشتم که در گیشه نتوانست هزینه خود را دربیاورد اما اینکه دلایل آن چه بود و هر کدام به چه دلیل نتوانستند بفروشند بحث بسیار گسترده‌ای است. راه تامین هزینه‌ها درصورت شکست در گیشه، بسیار پیچیده است و در هر پروژه‌ای بنابر منبع بودجه تفاوت دارد.  او ادامه داد: سینما یک صنعت مبتنی بر ایجاد ارتباط با مخاطب است. یک فیلم باید از طریق فروش در اکران، پخش از نمایش خانگی، تلویزیون و خارج از کشور سرمایه‌اش را برگرداند. ممکن است زمان ببرد اما یک فرآیند اقتصادی است که باید طی شود.