موج همدردی با مردم سیل‌زده

در همین رابطه دور روز پیش امین میری، یکی از هنرمندان تئاتر که اصالتش به سیستان و بلوچستان برمی‌گردد، از همکارانش خواست حتی با انتشار یک عکس یا پست در صفحات شخصی‌شان، توجه دیگر هموطنان را به مردم سیستان جلب کنند و همچنین دیگر هنرمند فعال در زمینه تئاتر عروسکی هم از مردم خواست تا کمک‌های خود را از طریق خیریه‌های مردمی به هموطنانشان برسانند. این کارگردان که در نمایش‌هایش به مسائل اجتماعی توجه دارد، به «ایسنا» گفت این خطه همیشه در حاشیه بوده و همواره دچار سیل و زلزله. اما سیل اخیر به‌گونه‌ای است که روستاهای زیادی به‌طور کامل زیر آب رفته‌اند و شرایط آنها بسیار وخیم است و هلی‌کوپتر، تنها راه دسترسی به این روستاهاست.

مجتبی رضایی، رئیس انجمن هنرهای نمایشی استان سیستان و بلوچستان هم دوشنبه گذشته گفت: در حال حاضر خیریه‌های مردم‌نهاد فعال هستند؛ اما توقع بر این است که هنرمندان کشور هم بیش از این پیگیر هموطنان سیل‌زده خود باشند. مدت‌ها بود چنین سرمایی در این منطقه نداشتیم، ولی حالا برف و باران بلای جان مردمی شده که هیچ جایی برای زندگی ندارند. به نظر می‌رسد این درخواست‌ها و واکنش مردم در فضای مجازی سرانجام کارساز شد و هنرمندان ایرانی نیز پای کار آمدند و با تشکیل گروه‌هایی برای کمک‌رسانی به مردم با موج شکل گرفته همراه شدند و هنرمندانی هم خودشان را به مناطق سیل‌زده رساندند و برخی نیز با ابراز همدردی سعی کردند با جلب توجه جامعه و مسوولان، از فراموش شدن مردم سیستان و بلوچستان جلوگیری کنند.

سیل دلنوشته‌ها در فضای مجازی

فرشته صدر عرفایی که به واسطه بازی در فیلم «شبی که ماه کامل شد»، تجربه حضور در استان سیستان و بلوچستان را دارد، گفت: استان‌های سیستان و بلوچستان، هرمزگان، کردستان، خوزستان، بوشهرو ... بسیار محروم و مظلوم هستند. هرگز زیرساخت‌های لازم را در این استان‌ها ایجاد نکرده‌اید و متاسفانه این مناطق مدام یا دچار مشکلاتی مانند خشکسالی و ریزگرد می‌شوند یا طبیعت به آنان سخت می‌گیرد و بلایایی مانند سیل و زلزله بر سرشان می‌آید. درحالی‌که باید امکانات و زیر ساخت‌های لازم وجود داشته باشد تا به هنگام بلایای طبیعی، این چنین دچار آسیب نشوند. این بازیگر از مظلومیت استان‌های مرزنشین نیز یاد کرد و افزود: ساکنان مناطق مرزنشین جزو مظلوم‌ترین مردمان‌مان هستند؛ چه آنان که ناچار به کولبری می‌شوند و در این راه با انواع خطرها دست و پنجه نرم می‌کنند و چه آنان که مسائلی مانند خشکسالی و فقر، معیشت‌شان را متزلزل کرده و حال آنکه همه ما مردم ایرانیم و حق داریم از امکانات و منابع کشورمان به‌طور یکسان بهره‌مند شویم و بر مسوولان است که چنین شرایطی را در تمام ایران فراهم آورند. گلاب آدینه، بازیگر پیشکسوت تئاتر، تلویزیون و سینما نیز با انتشار عکسی از سیل نوشت در حالی که توجه تمام رسانه‌ها و مردم به سمت حادثه هواپیما جلب شده و همه داغدار این حادثه هستیم تعداد دیگری از هموطنانمان درگیر سیل هستند و این موضوع از چشم‌ها دور مانده است.

در همین رابطه شهاب حسینی، بازیگر سرشناس سینما نیز با انتشار پستی نوشت: به داد مردم مظلوم و محروم سیستان و بلوچستان برسیم. سیل فراموشی همه زندگیشونو برد. سیدجواد رضویان، کارگردان و بازیگر سینما و تلویزیون هم با انتشار پستی به این اتفاق واکنش نشان داد و نوشت مردم صبور و غیور سیستان و بلوچستان را دریابیم. بهرام رادان در یک پست اینستاگرامی عکسی از سیل اخیر سیستان و بلوچستان منتشر کرد و نوشت: «نوبت می‌گیریم گیج و بی‌هدف، واسه مردن هم باید رفت تو صف.»

حمیدرضا آذرنگ یکی دیگر از بازیگران سینما و تلویزیون هم نوشت: «داغ درد دارد، درد رنج دارد، رنج سوز دارد، سوز مرگ دارد، مرگ داغ دارد، و داغ می‌ماند تا مرگِ تو که این همه رنج را دیدی و درد باریدی که سیل شود و ببردِمان و تو باز بمانی، اما...» مجید واشقانی بازیگر هم با انتشار پستی به نکته مهمی اشاره کرد و نوشت: گویی دوری از مرکز مملکت تاوان دارد، این جبر جغرافیایی در میان این همه سوگ و بلا، یادمان رفت سیستان و بلوچستان بزرگوار را...

مهتاب کرامتی هم در واکنشی متفاوت درباره کودکان و برخورد والدین با آنها نوشت: رفتار و گفتار مناسب والدین برای بهبود حال بچه‌ها در این روزهای سخت، اهمیتی فوق‌العاده دارد. موسسه آتمان با عنایت به این مهم و به‌منظور کمک به آرامش کودکان‌ در شرایط بحرانی، جلسه‌ای برای والدین تدارک دیده است.

الناز شاکردوست هم نوشت: لطفا حواسمون به همدیگه بیشتر باشه در این روزهاى سیاه.

هانیه توسلی نوشت: ‌شانه به شانه ایستاده‌ایم و ازنو می‌سازیم. همراه هم شویم برای یاری رساندن به مردم سیل‌زده استان سیستان و بلوچستان.

رزیتا غفاری هم این‌گونه واکنش نشان داد: وطن تنها میراثی است که هرگز نمی‌توان آن را خرج کرد، هدیه داد یا فروخت.

تقدیم درآمد‌های هنری

در این میان هنرمندان دیگری هم واکنش‌های متفاوتی از خود نشان دادند و بخشی از درآمد هنری خود را به مردم سیل‌زده تقدیم کردند و خیلی‌های دیگر هم تصمیم گرفته‌اند همین کار را انجام بدهند. فرزاد فرخ، خواننده موسیقی پاپ در کنسرت اخیر خود که در برج میلاد برگزار شد: اعلام کرد: تمام درآمد کنسرت را صرف هموطنان سیستان و بلوچستان می‌کند.

علیرضا طلیسچی، خواننده موسیقی نیز امروز پنج‌شنبه در دو سانس در سالن میلاد نمایشگاه بین‌المللی تهران کنسرت برگزار می‌کند و قرار است عواید آن را به سیل‌زدگان سیستان و بلوچستان اهدا کند. این خواننده پس از اتفاقات تلخ متعدد روزهای اخیر در ایران به‌جای لغو کنسرت خود، تصمیم به برگزاری اجرا و اهدای تمام عواید آن به سیل‌زدگان جنوب شرقی کشورمان گرفته است. پس از اعلام این تصمیم تمام بلیت‌های کنسرت طلیسچی به فروش رفت. در ادامه کمک‌های هنرمندان، گروه اجرایی نمایش «مرگ در می‌زند» که این روزها روی صحنه هستند نیزعواید فروش سه شب خود را برای حمایت از هموطنان سیل‌زده اختصاص داده‌اند. این اثر نمایشی با کارگردانی شاهین رمضانی و نمایشنامه‌ای از وودی آلن در تماشاخانه ایران تماشا روی صحنه است. گروه اجرایی آن تمام عواید فروش روزهای چهارشنبه، پنج‌شنبه و جمعه ۲۵، ۲۶ و ۲۷ دی ماه را برای کمک به استان سیستان و بلوچستان اختصاص داده‌اند.

همچنین تعدادی از آثار هنری توسط هنرمندان و مجموعه‌داران جمع‌آوری شده و برای معاوضه با اقلام ضروری مناطق سیل‌زده در استان سیستان و بلوچستان در گالری آرتیبیشن آماده فروش است. خریداران و خیرینی که مایل به کمک‌رسانی به این مناطق هستند، می‌توانند آثار موجود در سایت آرتیبیشن را مشاهده و در ازای خرید این آثار، اقلام مورد نیاز سیل زدگان را تهیه کنند. همچنین خریدارانی که امکان خرید اقلام را ندارند، می‌توانند با پرداخت وجه به ارزش کالا‌های درج‌شده در بخش توضیحات اثر، اثر هنری مورد نظر خود را دریافت کنند.