شب خاص سینمایی‌ها در تهران

در ادامه جواد طوسی و اسحاق خانزادی روی صحنه آمدند تا آیین تجلیل از علیرضا زرین‌دست برگزار شود. طوسی در سخنانی گفت: تفاوت بارز زرین‌دست با هم‌نسلانش انعطاف‌پذیری در کار با فیلمسازان مختلف است. شروع کار او را با امیر نادری در نظر بگیرید. ادامه کارش را با کیارستمی می‌بینید. همکاری‌های مداوم او با کیمیایی که نقطه بارز آنها «خط‌قرمز»، «حکم» و «خون شد» است که سه همکاری متفاوت است. در ادامه زرین‌دست با تشویق حضار روی سن رفت و گفت: پشت صحنه و تاریخ سینما در واقع همین اتفاقات و همین نکوداشت‌ها و همین توجه به کسانی است که در تاریخ سینما تاثیرگذار بوده‌اند. امیدوارم که همه شما بتوانید در تاریخ سینما تاثیر بگذارید.در نیمه‌های مراسم نیز کلیپی در نکوداشت عباس یاری پخش شد که در آن داریوش مهرجویی، اصغر فرهادی، فاطمه معتمدآریا و برخی از منتقدان و سینماگران از فعالیت‌ها و کارنامه عباس یاری روزنامه نگار، نمایشنامه نویس و منتقد فیلم و سینما  گفتند. در ادامه علی‌عباسی تهیه‌کننده باسابقه سینمای ایران و هوشنگ گلمکانی برای تجلیل از عباس یاری روی سن آمدند.

سپس عباس یاری روی سن رفت و گفت: زمانی که دوستانم در انجمن منتقدان با من تماس گرفتند، من خیلی کلنجار رفتم چون نمی‌توانستم و ترجیح می‌دادم برای بالا رفتن دوستانم از این پله‌ها دست بزنم. وی ادامه داد: می‌خواهم درباره انجمن منتقدان بگویم که کلنگش در اتاق من خورد. مسعود فراستی، ابراهیم نبوی و چند تن دیگر با هم بنای این انجمن را گذاشتند. این انجمن هم می‌رفت که منقرض شود. من به فریدون صدیقی زنگ زدم و گفتم می‌خواهم اسم تو را هم در هیات موسس بگذارم و حضور او باعث شد جلسات به‌طور منظم‌تر برگزار شود. عباس یاری سپس هدیه‌اش را به دختر برادرش علی یاری تقدیم کرد. تجلیل دیگر این مراسم به نام اکبر عبدی پیوند خورد. در این بخش ایرج طهماسب برای اهدای جایزه اکبر عبدی روی سن رفت. طهماسب در سخنانی با اشاره به عبدی گفت: صحبت کردن درباره برخی افتخار است. در تاریخ سینمای قبل و بعد از انقلاب کسی را نداریم که این حجم تنوع در بازیگری داشته باشد. بازیگران بسیار درخشانی داریم که البته متنوع نیستند.طهماسب به شوخی گفت: از جاهایی که سلول‌های بنیادین را نگهداری می‌کنند،‌ درخواست دارم سلول بازیگری عبدی را نگهداری کنند! عبدی در ادامه روی صحنه آمد و گفت: به قول خانمی که گفتند کار خوبی کردید که اسم جشن را برداشتید، می‌گویم بله خوب است اما اخیرا شنیدم برخی گفتند دیگر در تلویزیون نمی‌رویم اما این حرف مثل دخترهای ۱۸ ساله‌ای است که می‌گویند شب خانه نمی‌رویم! وی افزود: تلویزیون خانه ماست و آنها باید بروند بیرون. آنها چهار سال یا هشت سال دیگر می‌آیند با پارتی می‌نشینند ما را هم راه نمی‌دهند! خاطره‌ای دارم از استاد نصیریان که از او کارت شناسایی می‌خواستند! اکبر عبدی ادامه داد: درباره جشنواره ایرادی نیست؛ اسم جشن را بردارید، بگذارید ختم! می‌توانیم شرکت کنیم بعضی وقت‌ها هم در ختم بهتر می‌توان خندید. ان‌شاءالله هیچ اتفاق جنگی رخ ندهد و حتی در آمریکا هم نیفتد. ما مثل ترامپ بی‌شعور نیستیم. ان‌شاءالله همیشه صلح و شادی باشد. صحبت‌های عبدی با کف و سوت حضار در سالن همراه شد.

 جوایز خلاقیت

در بخش نخست از اهدای جوایز، محمد متوسلانی و منصور ضابطیان روی سن رفتند. دیپلم افتخار جایزه خلاقیت و استعداد درخشان به سروش صحت برای فیلم «جهان با من برقص» تعلق گرفت.صحت در سخنانی حین دریافت جایزه خود گفت: خیلی هیجان‌زده‌ام که این دیپلم افتخار را گرفته‌ام و امیدوارم جهان کمی با ما برقصد! فرزاد حسنی هم گفت: فعلا که ما با هر ساز جهان می‌رقصیم.همچنین تندیس بهترین خلاقیت و استعداد درخشان به «مسخره‌باز» به کارگردانی همایون غنی‌زاده رسید. همایون غنی‌زاده درباره اتفاقات کشور در چند هفته اخیر نیز سخنانی گفت و با بیان اینکه حضور منتقدان برای هنرمندان سبب ارتقای سطح اثر هنری خواهد شد، مردم را همچون منتقدانی دانست که باید در حوزه‌های سیاسی منتقد و ناظر باشند. در ادامه تندیس خلاقیت در بازیگری به نوید محمدزاده به دلیل بازی در فیلم‌های «سرخ‌پوست» و «متری شیش و نیم» اهدا شد. نوید محمدزاده نیز در سخنانی گفت: برای چندمین بار است که از انجمن جایزه دریافت می‌کنم. مطمئن باشید هر بار که تایید می‌کنید مرا، در مسیر و تلاشی که انتخاب کرده‌ام محکم‌تر می‌شوم. او سپس جایزه‌اش را به خانواده‌هایی که عزیزترین‌های خود را در سانحه هوایی از دست داده‌اند تقدیم کرد.

 بهترین بازیگران

تندیس بهترین بازیگر مرد نقش مکمل به علی نصیریان برای فیلم «مسخره‌باز» تعلق گرفت. نصیریان در جشنواره فیلم فجر هم برای این نقش سیمرغ گرفته بود. نصیریان در سخنانی کوتاه از انجمن تشکر و به خواندن یک بیت شعر اکتفا کرد. وی گفت:‌ این جایزه و این تندیس خیلی ارزشمند است چون انجمن نویسندگان و منتقدان به نظر من انجمن مهمی در صنف سینماست.در ادامه تندیس بهترین بازیگر زن نقش مکمل به فرشته صدرعرفایی برای «شبی که ماه کامل شد» اهدا شد. صدرعرفایی تصریح کرد: این جایزه برای من خیلی ارزشمند است، می‌خواهم تشکر کنم که با درک بالایی که از جامعه دارید کلمه جشن را به احترام همه حذف کردید، ممنونم. با فجایعی که از آبان تا الان ادامه داشته،‌ اسم جشن و جشنواره خیلی غریب است.در ادامه جایزه بهترین بازیگر نقش اول مرد با حضور جمشید هاشم‌پور، میلاد کی‌مرام و کامران ملکی به حامد بهداد برای فیلم «قصر شیرین» اهدا شد. بهداد در سخنانی اظهار کرد ۲۶ آبان تولدش بوده و مادرش از او خواسته به خاطر اتفاقات آبان ماه، تصویر یا عکسی از تولد خود نگذارد. وی در ادامه گفت:‌می‌خواهم بگویم ما خود خود مردم هستیم، این اسم مزخرف سلبریتی را از روی صورت ما بردارید. من در تمام عمرم از آبان امسال تا امروز والله این‌قدر احساس نزدیکی و قرابت به مردم و سرزمینم نداشتم. در ادامه با حضور شبنم مقدمی، پانته‌آ پناهی‌ها و درسا شفیعی اسپانسر مراسم جایزه بهترین بازیگر نقش اول زن به الناز شاکردوست برای فیلم «شبی که ماه کامل شد» اهدا شد. شاکردوست تصریح کرد: این جایزه جدا از اینکه مهم‌ترین است، قدرتمندترین است و فکر می‌کنم از دیروز، قدرتمندتر هستم. من برای این لحظه و ایستادن در اینجا جنگیده‌ام. از عشق حرف می‌زنم و اینکه جنگیده‌ام تا شما مرا دوست داشته باشید.

 برگزیده‌ها

تندیس بهترین دستاورد فنی به محسن نصراللهی برای طراحی صحنه فیلم «سرخپوست» تعلق گرفت. همچنین دیگر تندیس بهترین دستاورد فنی، به جواد مطوری برای جلوه‌های ویژه فیلم «مسخره‌باز» تعلق گرفت. سومین تندیس بهترین دستاورد فنی هم به محسن خیرآبادی، رضا میثاقی و شهاب نجفی برای جلوه‌های بصری فیلم «تختی» رسید. دیپلم افتخار بهترین موسیقی متن به مسعود سخاوت‌دوست برای فیلم «شبی که ماه کامل شد» و تندیس بهترین موسیقی متن اما به کریستف رضاعی برای فیلم «ناگهان درخت» تعلق گرفت. در ادامه مراسم، تندیس بهترین تدوین به بهرام دهقانی برای فیلم «متری شیش و نیم» رسید که سعید روستایی کارگردان این فیلم، این جایزه را دریافت کرد. همچنین تندیس بهترین فیلمبرداری را هم به هومن بهمنش برای دو فیلم «متری شیش و نیم» و «سرخپوست» اهدا کردند. در بخش دیگر مهرزاد دانش منتقد و هوتن شکیبا دیپلم افتخار بهترین فیلمنامه را به محسن قرایی و محمد داوودی برای فیلم قصر شیرین اهدا کردند. همچنین تندیس بهترین فیلمنامه به نیما جاویدی برای فیلم سرخپوست اهدا شد. دیپلم افتخار بهترین کارگردانی به نرگس آبیار برای فیلم «شبی که ماه کامل شد» رسید. همچنین جایزه ویژه بهترین کارگردانی به سعید روستایی برای فیلم «متری شیش و نیم» رسید. در پایان نیز تندیس بهترین کارگردانی به نیما جاویدی برای فیلم «سرخپوست» تعلق گرفت. در پایان سیدجمال ساداتیان و اسماعیل میهن‌دوست، جعفر گودرزی و درسا شفیعی روی سن رفتند تا جایزه بهترین فیلم را اهدا کنند. در این بخش تندیس بهترین فیلم به مجید مطلبی برای فیلم «سرخپوست» اهدا شد.