بازار گرم جنجال در«ملت»

روز شنبه حسینی در نشست رسانه‌ای فیلمش با نام «شین» به کارگردانی میثم کزازی در حاشیه پرسش و پاسخ‌ها باردیگر از تحریم‌کنندگان جشنواره فجر به‌شدت انتقاد کرد. در این نشست بازیگران پیشکسوتی همچون آتش تقی‌پور، هوشنگ توکلی و سیامک اطلسی به‌عنوان بازیگران فیلم «شین» حضور داشتند. پس از گپ و گفت‌های عوامل فیلم، زمانی که نوبت به این بازیگر نام‌آشنا و مطرح سینمای ایران رسید تا به‌عنوان تهیه‌کننده سخن بگوید، او در ابتدای حرف‌هایش گفت: من مطمئنم جلسه‌ای که امشب برگزار شده بخشی از آن مربوط به شین است نه همه آن. دوست دارم مطالبی را بگویم. بنی‌آدم اعضای یکدیگرند که در آفرینش ز یک گوهرند. امکان ندارد در هیچ گوشه‌ای از این سرزمین اتفاق تلخی بیفتد و قلب ما به درد نیاید و رنجش را متحمل نشویم می‌خواهم از صمیم قلب با تمام داغداران وقایع اخیر همدردی کنم تفکیک هم نمی‌کنم.

او ادامه داد: چهار سال است اصلا در جشنواره نبوده‌ام. دینی به این جشنواره ندارم که از آن دفاع کنم. من از وحدت بین مردم دفاع می‌کنم از جدا نکردن طیف‌های مختلف. هر چقدر تلاش می‌شود تفرقه بیفتد، سعی می‌کنم از جلوگیری از آن دفاع کنم. من برنمی‌تابم و نمی‌توانم ساکت بشینم که یک استاد پیشکسوت سینما که هر سال برخورد ناراحت‌کننده با آثارش شده است، امسال فیلمی می‌سازد که می‌داند نسبت به آن هم واکنش منفی نشان خواهند داد و برای همین روغن ریخته را نذر امامزاده می‌کند و سنگ بنایی می‌گذارد که نتیجه آن جز تفرقه‌افکنی نیست و بقیه را در آمپاس اخلاقی می‌گذارد. این عین بی‌انصافی است. چرا یک نفر باید آنقدر آدم خودخواهی باشد که ملاحظه هیچ‌کس را نکند. اینکه به من می‌گویند به‌خاطر حمایتت از جشنواره فجر به شما امتیاز ویژه داده شده تا فیلمت در خارج از مسابقه اکران شود می‌گویم خیر این‌طور نیست ما آدم‌های مدنی هستیم سعی می‌کنیم از حقوق قانونی خود دفاع کنیم. حسینی ادامه داد: در مصاحبه‌ای گفتم مردم اگر صدای رسایی داشته باشند و از تریبون برخوردار باشند. نیازی نیست به خیابان بروند و با هزینه‌های سنگین فریاد بزنند. صدایی که شنیده نشود بلندتر می‌شود، اگر هنرمندیم و ادعا داریم صدای مردم باشیم و هزینه‌ها را کم کنیم. قهر کردن راه چاره نیست. نمی‌خواهید بیایید، نیایید. با نیامدن شما چه می‌شود، من نوعی بمیرم دنیا آخ نمی‌گوید.

 نامه‌ای به‌خاطر بهروز وثوقی

حسینی همچنین گفت: برای آقای روحانی نامه‌ای مبنی‌بر رفع ممنوعیت بهروز وثوقی نوشتم. حیف که نمی‌شود بشنویم چگونه او در این سال‌ها تجربه اندوخته است و در این چهل سال چه سیری را طی کرده که در نامه آخر هنوز از ایمان قلبی خودش به خدا حرف می‌زند.

 حاشیه عجیب درباره کن

در خلال نشست پرسش و پاسخ، خبرنگاری از شهاب حسینی پرسید چرا هنگام دریافت جایزه بازیگری در جشنواره کن از مهدی موعود (ع) یاد نکرده و پس از بازگشتش به ایران جایزه را تقدیم ایشان کرده است. حسینی در پاسخ با بیان اینکه ایمان متفاوت از مذهب است، گفت: در جشنواره کن زمینه فرهنگی درستی درباره اعتقاد به امام زمان وجود ندارد و بنابراین نمی‌توان برای مخاطبی که درکی از این اعتقاد ندارد، چنین موضوعی را مطرح کرد. این پرسش در ادامه با تنش میان حسینی و خبرنگار روبه‌رو شد. حسینی در ادامه به این موضوع نیز اشاره کرد که هنگام دریافت جایزه به رغم اطلاع عوامل فیلم از برگزیده شدنش به‌عنوان بهترین بازیگر جشنواره، از این اتفاق بی‌خبر بوده و از عوامل نیز شاکی شده است.

 برگزار نشدن نشست «خون شد»

حاشیه‌های انصراف کیمیایی از حضور در جشنواره فجر به صحبت‌های شهاب حسینی در روز شنبه محدود نبود. فیلم «خون‌شد» به کارگردانی کیمیایی روز گذشته در ساعت یک و نیم بعد از ظهر روی پرده سیمنای ملت رفت تا منتقدان و خبرنگاران سینمای به تماشایش بنشینند. فیلم اکران شد اما به رغم روال معمول جشنواره، نشست خبری‌اش برگزار نشد. عدم حضور کیمیایی علت اصلی لغو این نشست بود. علیرضا زرین‌دست مدیر فیلمبرداری فیلم هم در سخنانی مطرح کرد: جای آقای کیمیایی در این جمع خالی است. امیدوارم از «خون شد» راضی باشید. من‌ از طرف آقای کیمیایی از شما تشکر می‌کنم.

 اعلام نامزدهای جایزه مردمی

با اعلام نتایج جدید مشخص شد که فیلم‌های «آبادان یازده ۶۰»،  «شنای پروانه»، «مغز استخوان»، «درخت گردو» و «روز صفر»، پنج نامزد نهایی دریافت سیمرغ آرای مردمی سی و هشتمین دوره جشنواره فیلم فجر هستند.فیلم «دوزیست» که در جمع ۶ فیلم آرای مردمی بود، نتوانست به فهرست پنج نامزد نهایی صعود کند. پیش از آن نیز خروج فیلم «خروج» از گردونه رقابت مردمی با اعتراض سازندگان فیلم روبه‌رو شده بود.