مهمانان بهاری سینماها

«لامینور» ساخته داریوش مهرجویی، «لاله» ساخته اسداالله نیک‌نژاد، «بازیوو» ساخته امیرحسین قهرایی، «پسرکشی» ساخته محمد هادی کریمی و «زن‌ها فرشته‌اند۲» ساخته حسین فرحبخش در کنار فیلم شنای پروانه به زودی با پوسترهایشان در سردر سینماها، دوستداران فیلم را به داخل سالن‌ها دعوت می‌کنند. اما آیا در وضعیت اقتصادی امروز کشور که به بحران کرونا هم آغشته شده می‌توان امیدوار بود که این فیلم‌ها رونق بازار سینماها را حفظ کنند؟ کمی بعید به نظر می‌رسد چون با توجه به پیش‌بینی‌ها به نظر می‌رسد که امسال بارندگی‌های زیادی در روزهای نخست فروردین در پیش است و احتمالا رغبت عمومی برای رفتن به سینماها در مقایسه با سال گذشته کمتر باشد. به گفته محسن امیریوسفی پس از تعیین فیلم‌های اکران نوروزی مراسم قرعه‌کشی سرگروه‌ها برای اکران فیلم‌ها انجام شد که نتیجه آن به شرح ذیل است: «بازیوو» در سرگروهی باغ کتاب، «لاله» در ماندانا، «شنای پروانه» در مگامال، «لامینور» در کوروش، «پسرکشی» در ایران مال و «زن‌ها فرشته‌اند ۲» در ایران.

۶+۱

هفته پیش قبل از اعلام اسامی شش‌تایی فیلم‌های نوروزی، نسخه دوم فیلم کمدی «خوب، بد، جلف» ساخته پیمان قاسمخانی روی پرده رفت. این فیلم در هفته اول اکرانش به آستانه فروش دو میلیارد تومانی نزدیک شد که در بازار راکد این روزهای سینما یک فروش فوق‌العاده به حساب می‌آید. این فیلم در دو روز اول اکرانش موفق به فروش یک میلیارد و ۱۶۳ میلیون و ۷۵۲ هزار تومانی شد. «خوب، بد، جلف‌۲» اگرچه ادامه منطقی نسخه اول خودش نیست؛ اما همچنان درباره ماجراهای دو بازیگر خود پژمان جمشیدی و سام درخشانی است. نسخه دوم فیلم درباره گروهی ضدانقلابی است که زیر نظر دونالد ترامپ ماموریتی در ایران دارند و در این ماموریت که در قالب تولید یک فیلم سینمایی انجام می‌شود پژمان و سام نیز نقش دارند. اما دیگر فیلم‌های اکران نوروزی کمتر از فیلم قاسمخانی شناخته شده‌اند.

لامینور: مهم‌ترین فیلم نوروز امسال «لامینور» ساخته داریوش مهرجویی است. مهرجویی پس از ۶ سال با لامینور به فیلمسازی برگشته است. از نکات ویژه این فیلم همکاری دوباره داریوش مهرجویی با علی نصیریان و عزت‌الله رمضانی‌فر پس از ۴۰ سال است. رضا درمیشیان تهیه‌کنندگی این فیلم را بر عهده دارد. نویسندگی این فیلم را خود داریوش مهرجویی به همراه همسرش وحیده محمدی‌فر به عهده داشتند. عبدالله اسکندری به‌عنوان طراح گریم باز هم در این فیلم حضور خواهد داشت تا این فیلم ششمین همکاری او با مهرجویی پس از فیلم‌های «هامون»، «بانو»، «پری»، «درخت گلابی» و «دختر‌دایی گمشده» باشد.

شنای پروانه: قصه این فیلم درباره زنی به نام پروانه است که تصاویر وی در حین شنا در استخر در فضای مجازی منتشر می‌شود. حالا هاشم شوهر پروانه و برادرش حجت به‌دنبال انتقام گرفتن از کسی که این فیلم را منتشر کرده هستند، اما ... در این فیلم جواد عزتی، امیر آقایی و طناز طباطبایی بازی کرده‌اند. فیلم توانست سیمرغ‌های بهترین بازیگری نقش مکمل زن و مرد و همچنین بهترین صدا، بهترین تدوین و بهترین فیلم از نگاه تماشاگران را در جشنواره اخیر فیلم فجر بگیرد.

لاله: این فیلم درباره زندگی لاله صدیق، قهرمان اتومبیل‌رانی ایران است و چالش‌ها و مشکلاتی که این راننده حرفه‌ای با آن مواجه بوده را به تصویر کشیده است. این فیلم حاشیه‌های بسیاری را از سر گذرانده و سرانجام پس از تولید پرهزینه و پرحاشیه‌ای به اکران نوروزی امسال رسیده است. در لاله؛ نیکی کریمی، همایون ارشادی، میترا حجار، سام قریبیان، آزیتا حاجیان و... بازی کرده‌اند.

بازیوو: فیلم برای کودکان است. «ماپان» مخترع بازی‌ها و خالق سرزمین «بازیوو» برای نجات سرزمینش از چنگال «سیلوس» به‌دنبال پیدا کردن قهرمانی از میان بچه‌های زمین است. اما ژوبین پسربچه دست و پا چلفتی بدترین انتخاب ممکن برای این کار است و... در این فیلم لیندا کیانی، پژمان بازغی، محمدرضا هدایتی، برزو ارجمند، سحر زکریا، رضا شفیعی جم و .. بازی کرده‌اند.

پسرکشی: داستان این فیلم در دو دهه ۴۰ و ۷۰ می‌گذرد و داستانی ‌معمایی از پیچیدگی‌های روابط خانواده‌ای است که به خاطر یک باور غلط، دهه‌ها دچار بحران هستند. ژاله صامتی، آرمان درویش، بهاره کیان افشار، نسیم ادبی، لیلا اوتادی و... بازیگران این فیلم هستند.

زن‌ها فرشته‌اند۲: اطلاعات زیادی از این فیلم در دست نیست. حسین فرحبخش که نسخه اول این فیلم را به کارگردانی شهرام شاه‌حسینی تهیه کرده بود این بار خودش فیلم را ساخته و روانه بازار اکران کرده است. احتمالا فیلم ادامه منطقی مضمون در نسخه اول باشد. نسخه اول فیلم حول محور خیانت و کلیشه زن پولدار و مرد فقیر و آس‌وپاس می‌گشت.