حاشیه‌های بی‌پایان سیما و سلبریتی‌ها

  دعوای صنفی یا اختلاف حرفه‌ای؟

اگرچه در تمام کشورهای توسعه‌یافته و بسیاری از کشورهای رو به رشد جهان تکلیف رسانه‌های خصوصی با استخدام سلبریتی‌ها به عنوان مجری روشن است اما ویژگی‌های منحصربه‌فرد صداوسیما، استانداردهای استخدام سلبریتی‌ها را نیز منحصربه‌فرد کرده است. منتقدان می‌گویند صداوسیما چون از محل بودجه عمومی کشور ارتزاق می‌کند و عنوان ملی را بر دوش دارد باید در مخارجش هم استانداردهای دولتی را رعایت کند. اما برنامه‌سازان که بیشتر چشم به افزایش مخاطب و طبیعتا افزایش بهای تبلیغات میان‌برنامه دوخته‌اند، نظر دیگری دارند. داوری کردن میان این دو گروه در این ماجرا در بیشتر مواقع که سنگ محک مشخصی هم ندارد باعث می‌شود تا با تصمیم‌های دوره‌ای هر یک از مدیران، گاه اوج بگیرد و گاهی فروکش کند. با این وجود نفس موضوع همچنان بلاتکلیف است.

منتقدان به این پرسش که چرا سلبریتی‌ها نباید مجری برنامه تلویزیونی باشند، پاسخ دقیقی نداده‌اند درحالی که اصولا محبوبیت یا شهرت مجریان، یکی از مهم‌ترین مولفه‌های موفقیت برنامه‌های تلویزیونی است. عمده نقدها بر سر دستمزدهای نجومی سلبریتی‌هاست که صدالبته برنامه‌سازان خود آن را پرداخت می‌کنند و در مقابل به صورت مستقیم یا غیرمستقیم از آگهی‌های تلویزیونی برای بازگشت سرمایه‌شان استفاده می‌کنند. از سوی دیگر برنامه‌سازان هم هنوز به انتقادها از کیفیت نازل برنامه‌های ترکیبی که معمولا کپی برنامه‌های موفق غیرایرانی است، پاسخ درخوری نداده‌اند. این مسائل باعث می‌شود تا تنش در این میان بیشتر ناشی از یک نوع دعوای صنفی باشد تا یک اختلاف‌نظر حرفه‌ای.  خبرگزاری تسنیم در گزارشی درباره دستمزد مجری‌های تلویزیونی به مصاحبه اخیر رضا رشیدپور اشاره کرده و نوشته: «صداوسیما باید شفاف‌سازی کند که برای برنامه‌سازی و اجرا و سریال‌سازی و دستمزدهای بازیگران چه هزینه‌هایی را معمولا صرف می‌کند؛ چراکه برخی با رابطه و صرف آوردن اسپانسر تهیه‌کننده می‌شوند و بعضا مسیر حضور بازیگران را به عنوان مجری تلویزیون هموار می‌کنند. اولا صداوسیما باید به فکر سازماندهی و رفتار اصولی در این زمینه باشد و ثانیا با شفافیت برای رفع شبهه و شائبه اقدام کند. این اعداد و ارقام را اعلام کند که شبی چندین میلیون می‌گیرند یا چه افرادی در پشت این حاشیه‌سازی‌ها قرار دارند. آیا مهمانان تلویزیونی ارقام نجومی می‌گیرند یا این واسطه‌ها هستند که با برخی از تهیه‌کنندگان برای گرفتن این دستمزدها و امتیازات هماهنگی دارند؟! تلویزیون باید در نوع پرداخت به مجریانی که دستمزدهای هنگفتی می‌گیرند و البته عمده آنها سلبریتی‌ها و بازیگرانی‌اند که مجری می‌شوند حتما باید تجدیدنظر کند.». خبرگزاری فارس هم در گزارشی دراین باره از قول بیژن نوباوه که خبرنگار تلویزیون بود و بعدها نماینده مجلس هم شد، نوشته است: «این موضوع در دنیا شاید مرسوم باشد که برخی افراد با شرایط خاص دستمزدهای آنچنانی بگیرند. به نظر می‌رسد در سازمان صداوسیما این مساله از یک نرم منطقی خارج شده است. شاید ما معتقد نباشیم که یک مجری باید به اندازه یک کارمند دستمزد بگیرد و قطعا حقوقش بیشتر است؛ اما اینکه هیچ نرمی نداشته باشد و شفافیتی در آن وجود نداشته باشد، موجب بروز شایعات می‌شود.» نوباوه به نکته دیگری هم اشاره کرده و گفته است: «مشکل این ماجرا از جایی شروع می‌شود که شفافیت وجود ندارد. گاهی فردی ارتباطش با یک مدیر خوب است و ممکن است بیشتر بگیرد یا برعکس. به نظرم صداوسیما برای رفع شبهه از خودش باید جلو بیاید و این اعداد و ارقام را اعلام کند. »

  راهکار عجیب شبکه ۵

در این گیر و دار تازه‌ترین تصمیم مدیران تلویزیون عجیب است. مدیر شبکه پنج سیما تاکید کرد که از این پس در برنامه‌های تولیدی این شبکه سلبریتی‌ها به تنهایی اجرا را برعهده نخواهند داشت و حضورشان در برنامه با همراهی یکی از مجریان شبکه خواهد بود. یعنی از این پس رویکرد ما این است که اگر چهره یا سلبریتی‌ای قرار بود در شبکه به اجرا بپردازد، حضور ایشان در کنار مجریان تلویزیون باشد. به این ترتیب هیچ سلبریتی‌ای از این پس به تنهایی برنامه‌ها را اجرا نخواهد کرد.