اما و اگر افتتاحیه 400 میلیونی در اکران مجازی

بر اساس گزارشی که روابط عمومی فیلم اعلام کرده است، ۳۳ هزار و ۹۹۵ بلیت در ۲۴ ساعت ابتدایی اکران آنلاین خروج در این دو سامانه اینترنتی به فروش رفته و درآمدی بیش از ۴۰۷ میلیون تومان را برای این اکران آنلاین به همراه داشته است. طبق معیارهای سنجش تعداد تماشاگر در شبکه خانگی یعنی در نظر گرفتن حداقل دو و نیم تماشاگر به ازای یک بلیت، دسترسی ۶ ساعته به محتوا و امکان تماشای خانوادگی، مجموع تعداد تماشاگران فیلم خروج حداقل ۸۵ هزار نفر برآورد می‌شود.

اما این فروش قابل توجه، اما و اگرهای زیادی را با خود همراه کرده است. نکته نخست، ادامه فروش موفق فیلم است. هنوز پیش‌بینی دقیقی از احتمال ادامه فروش موفقیت آمیز فیلم در دست نیست و کارشناسان اختلاف نظرهای بسیاری در این مورد دارند. موافقان ادامه فروش موفق فیلم بر هزینه-فایده تماشای آنلاین فیلم تاکید دارند. آنها می‌گویند یک خانواده تنها با هزینه کردن قیمت یک بلیت می‌تواند از طریق تلویزیون‌های خود فیلم را تماشا کنند آنها همچنین بر حذف امکاناتی چون سالن سینما و... نیز تاکید دارند؛ چنان که بسیاری از هموطنان در شهرهایی که سالن سینما نیز ندارند می‌توانند یک فیلم تازه اکران شده را همزمان با دیگر شهروندان تماشا کنند. اما مخالفان معتقدند که سوای زیرساخت‌های مورد نیاز برای اکران فیلم با کیفیت مناسب در همه نقاط کشور، تمایلی به تماشای فیلم‌های جدید از طریق صفحه تلویزیون یا کامپیوتر وجود ندارد. آنها فروش نسبتا خوب فیلم در روز افتتاحیه را به کسانی نسبت می‌دهند که مخاطبان خاص سینما از جمله منتقدان، روزنامه‌نگاران و علاقه‌مندان به سینما در سراسر کشور هستند و تماشای آنلاین را از سر کنجکاوی برای فهمیدن ماجرای فیلم حاتمی کیا انتخاب کرده‌اند. آنها می‌گویند که عمده مخاطبان سینما دوست دارند فیلم‌ها را روی پرده تماشا کنند و اگر غیر از این باشد، گزینه‌های ارزان‌تر از اکران آنلاین برای تماشا وجود دارد و فیلم حاتمی‌کیا باید بتواند با فیلم‌های سینمایی خارجی نیز رقابت کند.

 و اما قاچاق

شاید مهم‌تر از فروش 400 میلیونی فیلم در افتتاحیه و اما و اگرهای ادامه اکرانش در فضای اینترنت، انتشار خبر قاچاق و انتشار غیرقانونی فیلم بود که در رسانه‌ها بازتاب پیدا کرد که البته برخی نیز در صحت این اخبار شک و تردید داشتند. در این میان یکی از خبرگزاری‌ها نوشت: «آیا این اقدام ممکن است از سوی جریان‌هایی صورت گرفته باشد که منافع خود را با باب شدن اکران آنلاین فیلم‌ها در خطر می‌بینند و اکنون به نفعشان است که نگرانی‌ها از نبود امنیت کافی برای اکران آنلاین فیلم‌ها بیشتر شود؟»

اما زمان زیادی طول نکشید که سازمان تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگیر در فضای مجازی در اطلاعیه‌ای از مسدود کردن سایت‌های قاچاق‌کننده فیلم خبر داد. پس از بررسی، سه رسانه داخلی که به‌صورت غیرمجاز اقدام به انتشار غیرمجاز این فیلم کرده بودند شناسایی و هر سه فوری و خارج از روال اداری مسدود شدند. با ادامه روند ورود فیلم‌های سینمایی به‌صورت اختصاصی به رسانه‌های صوت و تصویر کشور، ساترا به‌عنوان نهاد تنظیم‌گر این حوزه، اقدامات پایشی و قضایی خود را در راستای حفاظت از حقوق تولیدکنندگان و پخش‌کنندگان آثار هنری به‌عنوان ارکان ضروری برای شکل دادن به بازار قانونی و شفاف در صنعت صوت و تصویر، ادامه خواهد داد.

در ادامه نیز سید محمدمهدی طباطبایی‌نژاد، معاون ارزشیابی و نظارت سازمان سینمایی و دبیرکل ستاد صیانت و مبارزه با تکثیر و عرضه غیرمجاز آثار سینمایی و سمعی و بصری در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر درباره عرضه غیرمجاز فیلم «خروج» به کارگردانی ابراهیم حاتمی‌کیا گفت: این موضوع پیش‌بینی شده بود و سازندگان فیلم با آگاهی از این موضوع تصمیم به نمایش در vod گرفتند.

وی با بیان اینکه «خروج» آغازگر یک تجربه جدید در سینمای ایران است، اظهار کرد: هر تجربه جدید آزمون و خطاهایی دارد که قاچاق فیلم هم پیش از عرضه پیش‌بینی و بررسی شده بود. در حال حاضر هم هماهنگی‌های لازم برای متوقف کردن عرضه غیرمجاز فیلم «خروج» در فضای مجازی صورت گرفته و تا جایی که شخصا پیگیری کردم به‌‌رغم اعلام یکی از رسانه‌ها نسخه 4k از این فیلم هنوز قاچاق نشده است.