تسلسل حواشی سریال‌ها در سیما

با همه این حواشی، سریال نون.خ توانست موفقیت بسیاری در جلب مخاطب پیدا کند و در خانه‌های بسیاری از ایرانیان نشاط و روحیه ایجاد کند. با پایان این سریال، آنتن شبکه‌های مختلف تلویزیونی آماده پخش سریال‌های مناسبتی ماه رمضان بود که خبر از احتمال حذف سریال «زیر خاکی» به کارگردانی جلیل‌سامانی رسید. تیزرهای تبلیغاتی این سریال که در زمان‌های پیک پخش شبکه یک بارها روی آنتن رفته بود، همه را امیدوار کرده بود که از اول ماه مبارک، جایگزینی مناسب برای سریال نون.خ خواهند داشت. اما گویا انتشار تصاویر خصوصی از یکی از بازیگران این سریال در مراسم عروسی فرزندش، پخش پروژه میلیاردی تلویزیون را روی هوا برد. 

این حاشیه‌ها در طول دو روز گذشته تنش‌های بسیاری میان سازندگان سریال، مدیران سازمان و همچنین کاربران شبکه‌های اجتماعی ایجاد کرده است. محسن علی اکبری تهیه‌کننده سینما‌و‌تلویزیون در رابطه با این موضوع گفته: متاسفم که برخی با ایجاد حاشیه مانع دیده شدن فعالیت مستمر و شبانه‌روزی گروهی نزدیک به ۱۵۰ نفره سریال «زیرخاکی» شوند. نباید سریال را دچار مساله کنیم. بالاخره برای تولید این مجموعه، وقت و هزینه بسیاری صرف شده است. در این شرایط مخاطب به فضای مفرح در سریال‌ها نیاز دارد و «زیرخاکی» باتوجه به نحوه انتخاب بازیگران خود می‌تواند این نیاز را تامین کند.

از سوی دیگر اکبر عالمی، عضو هیأت علمی دانشگاه و منتقد سینما و تلویزیون پیرامون پخش سریال ماه رمضانی «زیر خاکی» گفت: عینیت بخشیدن چنین زمزمه‌هایی می‌تواند قبل از هر چیز به جایگاه تلویزیون لطمه بزند. در چنین شرایطی معمولا دوراندیشی و درایت مدیران عالی رتبه سازمان صداوسیما که فضایی رقابتی برای تلویزیون و برنامه‌های آن قائل هستند، می‌تواند کارساز شود و مانع از عدم پخش سریالی که در آستانه پخش قراردارد، شود.

افزون بر این سازندگان سریال هم بارها در گفت‌وگوهایی تلاش کرده‌اند تا حاشیه‌ها را برطرف کنند. نکته جالب این است که همزمان با این جنجال‌ها و در حالی که برخی نیز از احتمال کوتاه کردن سکانس‌های مربوط به حضور این بازیگر خبر می‌دهند، سریالی با بازی همین بازیگر در صدا وسیما در حال پخش است. کارشناسان بسیاری معتقدند که وضعیت مدیریت سازمان صدا و سیما بر بازیگران، سریال‌ها و... باید اصلاح و منعطف شود تا هزینه و زحمات بسیاری که برای تولید آثار تلویزیونی صرف می‌شود، چنین به بحران نینجامد.