رقابت سینمایی در بازار جدید

پیش از این تصور می‌شد که اکران آنلاین بتواند اطلاعات آنلاینی از وضعیت نمایش فیلم به دست بدهد و مخاطبان بتوانند با رصد رفتار بینندگان فیلم و مقایسه آن‌ها، با اطلاعات و آگاهی بیشتری فیلم‌ها را انتخاب کنند. با این حال از زمانی که خبر فروش یک میلیاردی «خروج» در چهار روز اکران منتشر شد، گزارش دقیق دیگری منتشر نشده و پیگیری میزان فروش فیلم در سایت منتشرکننده نیز وجود ندارد. با این حال فیلم سینمایی «طلا» به کارگردانی پرویز شهبازی و تهیه‌کنندگی رامبد جوان از فردا اکران اینترنتی می‌شود.

هزینه تولید فیلم طلا کمتر از فیلم خروج بوده است. پیش از این برخی کارشناسان هشدار داده بودند که اکران اینترنتی مناسب فیلم‌های پرهزینه نیست و فیلم‌های سینمایی مستقل یا فیلم‌هایی که هزینه متوسطی صرف تولیدشان شده بیش از پرهزینه‌ها می‌توانند در اکران اینترنتی موفق باشند. شاید بر این اساس است که رامبد جوان نیز تصمیم گرفته تا فیلمش را در جهان مجازی به روی پرده دیجیتالی ببرد. فیلم طلا که درامی اجتماعی به تهیه‌کنندگی مشترک رامبد جوان و محمد شایسته است، نامزدی ۲ سیمرغ بلورین جشنواره سی‌وهفتم را در کارنامه دارد.

بلیت‌فروشی از طریق ۲ پلتفرم پخش آنلاین فیلیمو و نماوا انجام می‌گیرد و کاربران می‌توانند در یک بازه زمانی ۶ ساعته فیلم خریداری شده را تماشا کنند. «طلا» که بازیگرانی چون نگار جواهریان، هومن سیدی، طناز طباطبایی، هدی زین‌العابدین، احترام برومند و مهرداد صدیقیان در آن ایفای نقش می‌کنند چهارشنبه ۱۰ اردیبهشت از طریق اکران آنلاین به نمایش در خواهد آمد.در خلاصه داستان این درام اجتماعی آمده است: راهی برای پول‌دارشدن، خسته از نگاه تحقیرآمیز دور و بری‌ها، احساس تباهی از کارکردن برای دیگران؛ اینها دلایلی است که سه نفر را به هم وصل کرده تا یک کار و کاسبی راه بیندازند.اگرچه در یک سال اخیر سامانه رصد فروش‌های سینمایی، آنلاین شده و در دسترس قرار دارد اما به نظر می‌رسید که با رشد شفافیت‌هایی از این قبیل، سایت‌های اکران‌کننده فیلم‌های سینمایی نیز تمهیداتی در این راستا بیندیشند و سازوکاری طراحی کنند که به واسطه آن مخاطبان دسترسی آنلاینی به اطلاعات فروش فیلم‌ها داشته باشند. برخی معتقدند که استقبال ناکافی از فیلم‌های روی پرده دیجیتال باعث شده تا سازندگان و متصدیان اکران مجازی از اعلام جزئیات فروش و روند استقبال مردمی در روزهای مختلف هفته، سر باز بزنند.