جزئیات رکورد یک میلیونی تماشای تئاتر آنلاین

این رخداد باعث گسترش مخاطبان تئاتر نیز شد. افزایش باورناپذیر فروش تئاترها در این دوره و شکستن رکوردهای چند میلیاردی، موج توجه به تئاتر را چند برابر کرد. چرخش مالی این هنر طبق گزارش‌های میدانی در سال ۹۲ به بیش از ۱۰ میلیارد تومان رسید و در طول هفت سال گذشته رکورد ۳۰ میلیارد تومان را نیز از سر گذرانده است. اگرچه این حساب و کتاب‌ها مبتنی بر تخمین‌های نزدیک به واقعیت است اما همچنان آمار دقیقی از میزان دخل و خرج تئاترها در ایران وجود ندارد. به هر روی این بازار درحال توسعه از سوم اسفند ماه ۹۸ با تعطیلی اجباری ناشی از کرونا روبه‌رو و چراغ تماشاخانه‌ها خاموش شد.  این تعطیلات اجباری در حوزه فرهنگ و هنر با وجود گذشت بیش از ۲ ماه همچنان ادامه دارد و مشخص هم نیست تا چه زمانی به طول خواهد انجامید اما در این بازه زمانی دو ماهه اهالی تئاتر شاید بیش از هر صنف و گروه دیگری تلاش کردند در حوزه کاری خود فعال باشند و جزو اولین هنرمندانی بودند که دست به‌کار شدند و در فضای مجازی فعالیت‌های خود را به صورت گسترده ادامه دادند که البته این فعالیت‌ها با انتقاداتی هم همراه بود.

استفاده از فضای لایو اینستاگرام برای اجرای تئاترهای آنلاین و همچنین بحث و تبادل نظر درباره موضوعات مختلف حوزه تئاتر از تدریس و آموزش گرفته تا توجه به بحث تبلیغات و مارکتینگ در این روزهای کرونایی از جمله مباحثی است که هنرمندان تئاتر در این دوران به آن پرداختند و همچنان هم آن را ادامه می‌دهند.

 و تئاتر آنلاین

هنر تئاتر که سال‌ها فخر زنده بودن اجرایش را به سینما و تلویزیون می‌فروخت، در دوران تعطیلی مراکز فرهنگی و هنری، از قدرت و گستردگی پخش فضای مجازی استفاده کرده و آثاری را برای دوستداران تئاتر روی صحنه مجازی برد. چنانکه خبرگزاری مهر نوشته است: این پروژه به مدت ۱۰ شب و از تاریخ ۱۷ تا ۲۶ فروردین ماه برگزار شد و در آن نمایش‌هایی که آماده اجرا بودند یا اجرایشان به‌دلیل شیوع بیماری کرونا در اسفند ماه متوقف شده بود به صحنه رفتند. برخی از موافقان این پروژه نیز راه‌اندازی تئاتر آنلاین همچون برگزاری کنسرت‌های مجازی و پخش فیلم‌های سینمایی به صورت آنلاین را راهکاری برای زنده نگاه داشتن چراغ فرهنگ و هنر در این روزهای کرونایی می‌دانند و معتقدند در این شرایط اجرای آنلاین تئاتر می‌تواند به دور نشدن فضای ذهنی مردم از فعالیت‌های هنری و همچنین منبعی برای کسب درآمد هنرمندان بیکار شده بینجامد.

سعید نوروزی از مجریان این طرح و مسوول پخش آنلاین تئاترها درباره میزان استقبال از تئاترهای آنلاین می‌گوید: در این پروژه که به صورت رایگان برای مخاطبان پخش شده است و تقریبا در ۱۳ پلت‌فرمی که برای این ۱۰ نمایش خروجی سیگنال دادیم مجموعا یک میلیون نفر بازدید داشتیم.

البته حرف‌های ضدونقیضی درباره میزان استقبال از این پروژه به گوش می‌رسید و برخی معتقد بودند همان‌طور که در مورد میزان استقبال از کنسرت‌های آنلاین رقمی غیرمعقول اعلام شده بود میزان بازدید از پروژه تئاتر آنلاین هم بسیار کمتر از آمارهای اعلام شده است. اما نوروزی در این زمینه نیز توضیح داد و یادآور شد که میزان استقبال اعلام شده فقط مربوط به سامانه نمایش‌نت نیست و شامل بازدید مخاطبان از ۱۳ پلت‌فرمی می‌شود که از نمایش نت سیگنال گرفته و این نمایش‌ها را پخش کرده بودند.

وی در همین زمینه درباره میزان استقبال از این پروژه و بازدیدی که مخاطبان از نمایش‌ها داشته‌اند، بیان کرد: خوشبختانه این پروژه با استقبال خوبی روبه‌رو شد البته نمی‌گوییم همه رضایت کامل داشتند چون با انتقاداتی هم از جانب برخی هنرمندان روبه‌رو بودیم و برخی از اهالی هنر که تخصصی به این موضوع نگاه می‌کردند نقدهایی هم به این طرح داشتند اما توجه ما به عموم مردم بوده است و قصد جذب حداکثری داشتیم. در فاز جدید این پروژه درحال رایزنی با سالن‌های دیگری هستیم و کیفیت کارها حرفه‌ای‌تر خواهد بود.