ورود نویسنده جدید به باشگاه پرفروش‌ها

فهرست جدید این مجله که به تازگی منتشر شده با معرفی چهره‌ای شگفتی‌‌ساز همراه بوده، زیرا برای اولین بار نام میشل اوباما، همسر رئیس‌جمهور سابق آمریکا در بین نفرات اول و پردرآمدترین‌های جهان در سال میلادی گذشته قرار گرفته است؛ شخصیتی که اگر چه به واسطه همراهی‌اش با سیاستمدار معروف، فردی آشنا برای مردم به‌شمار می‌رود ولی در دنیای نویسندگی، نویسنده‌ای تازه‌وارد محسوب می‌شود. طبق گزارش این مجله آمریکایی، میشل اوباما بعد از رولینگ و پترسون، نویسندگان مطرح و پرفروش‌ چند سال اخیر، توانسته عنوان سومین نویسنده پردرآمد جهان را از آن خود کند. زوج باراک و میشل اوباما اخیرا قراردادی نیز برای نوشتن مجموعه مستند زندگی شخصی‌شان با شبکه تلویزیونی نتفلیکس امضا کرده‌اند. این زوج که هم اکنون ساکن ایالت اوهایو آمریکا هستند، در این قرارداد نوشتن مستند زندگی و تور کتاب میشل را بر عهده دارند.  به گزارش «ایبنا» طبق آمارهایی که فوربس منتشر کرده است، جی.کی.رولینگ نویسنده انگلیسی خالق مجموعه داستان‌های هری‌پاتر و مدرسه جادوگری در سال ۲۰۱۹ با ۹۲میلیون دلار پردرآمدترین نویسنده جهان بود و بعد از او جیمز پترسون نویسنده آمریکایی با ۷۰ میلیون دلار در رتبه دوم قرار دارد. پس از این دو میشل اوباما سال گذشته از طریق فروش کتاب خاطراتش با عنوان «شدن» توانسته مبلغی در حدود ۶۵ میلیون دلار درآمد کسب کند. این کتاب که سال گذشته در آمریکا و سایر کشورهای جهان پرفروش‌ترین کتاب سال بود، زندگی شخصی همسر اولین رئیس‌جمهور سیاهپوست تاریخ آمریکا را قبل و بعد از ورود به کاخ سفید روایت می‌کند. میشل اوباما با استفاده از شیوه‌ای صمیمانه خواننده را به دنیای خود دعوت می‌کند و از تجربیاتی سخن می‌گوید که شخصیت او را شکل داده‌اند. کتاب «شدن» حکایت سرگذشت زنی است که دشواری‌ها و موانع زندگی را قدم‌ به ‌قدم پشت‌سر می‌گذارد و با تلاش، صبوری، تدبیر و ایستادگی آینده‌ای روشن برای خود رقم می‌زند. او در این کتاب بازگو می‌کند که زندگی‌اش را از کجا آغاز کرده؛ از طبقه دوم خانه یکی از بستگانش در جنوب شهر شیکاگو، جایی که به خاطر نرخ بالای جرم و جنایتش مشهور است، اما با تلاش به موفقیت می‌رسد و زندگی ایده‌آلی برای خود فراهم می‌کند. در واقع این کتاب نوعی داستان رویای آمریکایی به‌‌شمار می‌رود؛ حکایت دختری از یک خانواده فقیر و کارگری که تحصیل در یک دبیرستان خوب پلی می‌شود تا او بتواند به هاروارد راه پیدا کند. درس می‌خواند و وکیل می‌شود و سرانجام از کاخ سفید سر در می‌آورد. کتاب میشل اوباما به ۲۴ زبان زنده دنیا ترجمه شده است.

 برترین‌ها

معرفی جی.کی. رولینگ خالق مجموعه داستان‌های هری‌پاتر به‌عنوان پردرآمدترین نویسنده سال گذشته چندان دور از انتظار نبود زیرا وی نه‌تنها بین نویسندگان بلکه پیش از این بارها در بین فهرست پردرآمدترین چهره‌های مشهور دنیا جای گرفته است. وی با سرمایه میلیارد دلاری خود که البته بخشی از آن را در خیریه‌ها صرف می‌کند، جزو ثروتمندترین زنان دنیا به شمار می‌رود. رولینگ در سال ۱۹۶۵ در شهر ییت نزدیک بریستول انگلستان متولد شد. او در رشته زبان و ادبیات فرانسه در دانشگاه اکستر انگلستان به تحصیل پرداخت. رولینگ در سال ۱۹۹۰ هنگامی که در انتظار یک قطار که تاخیر داشت، بود، ایده هری پاتر و مدرسه جادوگری در ذهنش شکل گرفت و سه سال بعد در زمانی که از همسر روزنامه‌نگار پرتغالی‌اش جدا شده بود و درحالی‌که همراه دخترش جسیکا که حاصل ازدواج نافرجامش بود، نوشتن داستان را شروع کرده بود؛ مجموعه‌ای که میلیون‌ها نسخه از آن در سراسر جهان به فروش رسید. مجموعه هشت جلدی هری‌پاتر این نویسنده در ایران با ترجمه‌های مختلف به چاپ رسیده است.

در فهرست فوربس، نام جیمز پترسون، نویسنده ۷۳ ساله آمریکایی نیز در مقام دوم پردرآمدترین نویسنده سال گذشته میلادی به چشم می‌خورد. او که بیشتر به دلیل نوشتن رمان‌های تخیلی‌اش در مورد شخصیتی به نام «الکس کراس» شناخته شده پیش از این در سال ۲۰۱۶ میلادی نیز در رتبه نخست فهرست پردرآمدترین نویسندگان سال مجله فوربس قرار گرفته بود. دارایی او در دهه اخیر بیش از ۷۰۰ میلیون دلار آمریکا تخمین زده شده‌است. پترسون به‌طور میانگین سالی ۱۴ کتاب منتشر می‌کند که برخی از آنها به‌صورت مشترک با نویسندگان دیگر نوشته می‌شود. همچنین نام او به‌عنوان اولین نویسنده‌ای که یک میلیون جلد از آثارش در قالب دیجیتال به فروش رسیده، ثبت شده است. برخی آثار این نویسنده در ایران ترجمه و منتشر شده که از آن جمله می‌توان به «رئیس‌جمهور گم شده»، «من الکس کراس هستم» و «چهار موش کور» اشاره کرد.