هارمونی جهانی با کنسرت‌های خانگی

 این کنسرت‌ها که با استقبال مخاطبان مواجه شده با همه تفاوت‌هایشان، نقاط مشترکی با یکدیگر دارند؛ تکیه بر همدلی انسانی و اجرای هنرمندان سراسر جهان از راه دور. اجرای موزیک‌ویدئوی «بنی آدم» با صدای علیرضا قربانی و همراهی خوانندگان ایتالیایی و نوازندگانی از نقاط مختلف دنیا و همچنین اجرای بخشی از سمفونی نهم بتهوون با همکاری ارکستر سمفونیک تهران و نوازندگان و  خوانندگان ۱۵ کشور جهان این حقیقت را بار دیگر آشکار کرد که هنر حد و مرز نمی‌شناسند و این زبان مشترک می‌تواند همه مردم جهان را بر مبنای قدردانستن ارزش انسان و همدلی در سایه صلح و دوستی، زیر چتری واحد گرد هم آورد؛ حتی اگر هزاران کیلومتر دور از هم و در قرنطینه خانگی روزگار بگذرانند. شگفت اینکه با وجود اختلاف سبک‌هایی که در هر دو اجرا به چشم می‌خورد، در توضیح هر دو این کنسرت‌ها به این بیت معروف سعدی اشاره شده است: «بنی‌آدم اعضای یک پیکرند / که در آفرینش زیک گوهرند». شعری که این روزها با هجوم ویروس کرونا به سرتاسر هستی، بیش از شعار به واقعیتی عینی مبدل شده است.

 بیانیه‌ای ابدی برای بشریت

روز گذشته علیرضا قربانی خواننده موسیقی ایرانی به همراه تعدادی از هنرمندان ایتالیایی و تعدادی دیگر از کشورها موزیک ویدئوی «بنی آدم» را منتشر کرده است. این اثر با موسیقی پژمان تدین روی شعر معروف سعدی آماده شده و حال و هوای آن براساس شرایط این روزهای شیوع ویروس کووید ۱۹ و قرنطینه در کشورهای مختلف دنیا است. در توضیحات این موزیک ویدئو آمده است: علیرضا قربانی و سایر خوانندگان و تمامی نوازندگان حاضر در این ویدئو بخش‌های مربوط به خود را با موبایل و از منازل خود ضبط و آماده کرده‌اند و بخش عمده موسیقی کار هم با موبایل ضبط شده است. این پروژه با همکاری تئاتر «بیوندو پالرمو» و دعوت از نوازندگان کشورهای مختلف و خوانندگی «تونی بونگارو» و «باربارا اِرامو» در بخش ایتالیایی آماده انتشار شده است. در این اثر به غیر از نوازندگی تنبور پژمان تدین، نوازندگانی از کشورهای فرانسه، آرژانتین، کره‌جنوبی، سنگال، آلمان، اسپانیا، هندوستان و استرالیا ساز زده‌اند. کشورهایی که همگی همانند ایران درگیر بحران شیوع ویروس کووید  ۱۹ و قرنطینه هستند. موزیک‌ویدئوی بنی آدم با هدف بیان پیام صلح و دوستی و همدلی تولید شده و در ابتدای ویدئو هم از شعر «بنی آدم اعضای یک پیکرند» با عنوان بیانیه‌ای ابدی برای بشریت یاد می‌شود. در توضیحات ابتدای ویدئو نیز علیرضا قربانی با عنوان خواننده توانای ایرانی معرفی می‌شود. این موزیک‌ویدئو نسبت به سایر آثار علیرضا قربانی فضای متفاوتی دارد و پیش‌بینی می‌شود در روزهای آینده با بازخوردهای زیادتری از سوی مخاطبان داخلی و بین‌المللی مواجه شود و چه‌بسا راه را برای معرفی بیشتر این خواننده به جهان هموار سازد.

 صلح، شادی، برابری

همچنین روز گذشته اجرای خانگی ارکستر سمفونیک تهران باحضور بیش از ۱۷۰ نوازنده و‌ خواننده منتشر شد. در این اجرا که با همراهی نوازندگان و خوانندگان بیش از  ۱۵ کشور تولید شده، بردیا کیارس، نوازنده و رهبر ارکستر کار مدیریت هنری پروژه را به عهده داشته است. در این کنسرت نوازندگان و خوانندگان موومان چهارم سمفونی ۹ بتهوون را با محوریت صلح، شادی و برادری اجرا کرده‌اند.

در توضیحات ابتدایی این قطعه آمده است: «ما معتقدیم پیام این اجرا برابری و دوستی است؛ در این شرایط که جهان درگیر مساله‌ای مشترک است(ویروس کرونا)، راهی جز همبستگی برای عبور از این بحران وجود ندارد. همان طور که سعدی شاعر بزرگ ایران گفت: بنی آدم اعضای یکدیگرند/  که در آفرینش ز یک گوهرند.»

سمفونی ۹ بتهوون با موومان چهارم و کورال از مهم‌ترین آفریده‌ها در موسیقی دنیاست. این اثر را چکیده فرهنگ اروپای مدرن دانسته‌اند. سمفونی ۹ مدیحه‌ای نیرومند و شاداب در ستایش از آرمان‌های جنبش روشنگری است، صلای آزادی برای همه انسان‌ها فراسوی تمام مرزها و نژادها. سرود «در ستایش شادی» بر پایه شعر فریدریش شیلر چکامه کاملی در بزرگداشت سروری آدمی در جهانی فارغ از قید و بندگی است.

بردیا کیارس، نوازنده و رهبر ارکستر پیش از این درباره این اجرا در گفت‌وگو با رسانه‌ها توضیح داده بود: اجرای این قطعه بین ۲۴ تا ۲۶ دقیقه با توجه به سلیقه اجرایی رهبرهای مختلف زمان می‌برد که من حدود ۳ دقیقه از این بخش موومان چهارم را که محوریت بیشتری با همان پیام دوستی و صلح داشت انتخاب کردم. نکته قابل توجه در این اجرا این است که آنچه مخاطب به عنوان صدای ارکستر می‌شنود اجرای تک تک نوازندگان در منزل است و فیلم‌هایی که می‌بینید صدای اصلی اجرا است و این‌چنین نیست که نوازنده از قطعه ضبط شده‌ای استفاده کند.