رکورد تازه تجسمی‌ها در دهه سوم قرن21

رسانه‌های روسیه گزارش دادند رومن آبراموویچ هفتمین مرد ثروتمند روسیه در یک حراجی، تابلوی جیغ را به قیمت تقریبی ۱۲۰ میلیون دلار خریده است. جیغ اثر ادوارد مونک هنرمند اکسپرسیونیست نروژی یکی از نقاشی‌های مشهور جهان و از عمیق‌ترین نمادهای هنری از تشویش روحی و اضطراب است. مونک با استفاده از رنگ لعابی و مداد شمعی از این نقاشی چهار نسخه متفاوت کشید.

تابلوی خریداری‌شده توسط آبراموویچ، یکی از این چهار نسخه اصلی و تنها نسخه‌ای است که در یک کلکسیون خصوصی قرار می‌گیرد. این مزایده در تاریخ دوم مه (۱۳ اردیبهشت) در نیویورک انجام شد؛ قیمت پیشنهادی از ۵۰ میلیون دلار شروع شد و در عرض ۱۵ دقیقه تعداد شرکت‌کنندگان در مزایده از هفت نفر به یک نفر رسید. آبراموویچ به‌صورت ناشناس و تلفنی در این مزایده شرکت کرده بود.

این معامله یکی از گران‌ترین معاملات تاریخ برای خرید یک اثر هنری را رقم زد و خانه مزایده ساتبیز در نظر دارد تا پول حاصل را در ساخت یک موزه، هتل و مرکز هنری جدید در هلند سرمایه‌گذاری کند. رکورد گران‌ترین اثر هنری به فروش‌رفته در تاریخ، در اختیار تابلو سالواتور موندی از لئوناردو داوینچی است که در سال ۲۰۱۷ به قیمت ۳/ ۴۵۰ میلیون دلار به فروش رفت. قیمت ۱۲۰ میلیون دلاری فروش باعث شد تا تابلوی جیغ در کنار تابلو «دورا با گربه» در ردیف بیستم گران‌ترین آثار نقاشی جهان قرار بگیرد. با این همه تابلوی یادشده تا اینجای کار گران‌ترین تابلوی نقاشی جهان در آغاز سومین دهه از قرن ۲۱ است.

مونک بین قرن نوزدهم تا بیستم چهار نسخه از تابلوی «جیغ» را خلق کرد. این اثر مردی تنها را روی پل و زیر آسمان قرمزرنگی نشان می‌دهد که از وحشت درحال جیغ زدن است. ادوارد مونک چهار تابلوی «جیغ» را اواخر دهه ۱۸۹۰ میلادی و در طول دهه اول قرن بیستم به‌صورت رنگی و رشته‌ای از طرح‌های قلمی و زغالی به نقاشی کشید. «جیغ» یکی از شاهکارهای هنر مدرن و از الگوهای آشنای سبک اکسپرسیونیسم به‌شمار می‌آید.