گمانه‌زنی‌ها درباره فیلم جدید فرهادی

نکته قابل‌توجه آن است که دو بازیگر اصلی که حضورشان در فیلم فرهادی قطعی شده، هر دو تجربه کمدی دارند.

از این دو یکی محسن تنابنده است که با سریال ها و فیلم‌های کمدی معروف شد و آثار کمدی قابل‌توجهی را بازی کرد. بازیگر دیگر امیر جدیدی است که در سه، چهار سال اخیر بیش از گذشته موردتوجه قرار گرفته و حتی در سال ۱۳۹۶ هم برای دو فیلم «تنگه ابوقریب» و «عرق سرد» سیمرغ بلورین گرفت. اما او هم که می‌رفت تا یک بازیگر جدی باشد در فیلم قانون مورفی به کارگردانی رامبد جوان نقش بازی کرد تا کارنامه‌‌اش از فیلم‌های کمدی خالی نباشد.

اما آیا فیلم قهرمان اصغر فرهادی یک کمدی خواهد بود؟ پاسخ به این پرسش کمی دشوار است.

 فرهادی معمولا در سکوت خبری فیلم می‌سازد و دوست ندارد پیش از نهایی شدن کار، ‌کسی از کارش سر در آورد. گمانه‌زنی‌ها درباره کمدی بودن فیلم قهرمان درحالی است که فرهادی در کارنامه سینمایی‌اش نام یک فیلم و سریال کمدی هم به چشم می‌خورد.

«دایره زنگی» اثری سینمایی که با فیلم‌نامه او و کارگردانی همسرش پریسا بخت‌آور ساخته شد و روی پرده رفت. او و همسرش سریال «پشت کنکوری‌ها» را هم در کارنامه دارند. سریالی پرطرفدار که باز هم فرهادی نویسنده و بخت‌آور کارگردانش بود. اما این همه ماجرا نبود. گرچه همین دو نمونه سینمایی و تلویزیونی برای آگاه شدن از طنازی فرهادی کافی به‌نظر می‌رسد، اما نمونه‌های دیگری هم وجود دارد. مواردی که در کارنامه او ثبت نشده‌اند. زمستان سال ۹۶ بود که مریم امیرجلالی پرده از نقش اصغر فرهادی در سریال «خانه به دوش» برداشت. او در این باره گفت: «اصغر فرهادی نویسنده «خانه به‌دوش» بود و طرح سریال «متهم گریخت» را هم نوشت. اما در آن سال‌ها چون ایشان می‌گفت می‌خواهد در سینما کار کند، ترجیح داد نامش در تیتراژ نباشد.»