آثار 18 هنرمند ایرانی در بونامز

گران‌ترین اثری که در این دوره ارائه خواهد شد، تابلوی نقاشی جواد سلیم، هنرمند عراقی با قیمت پیشنهادی ۱۷۰هزار تا ۲۸۰هزار یورو است. در رتبه دوم آثار گران‌قیمت نیز اثر آینه‌کاری منیر فرمانفرماییان با قیمت پیشنهادی ۱۱۰هزار تا ۲۲۰هزار یورو قرار دارد. سومین اثر نیز به محمود مختار، هنرمند مصری با قیمت پیشنهادی ۱۰۰ تا ۱۳۰ هزار یورو اختصاص دارد.

منیر فرمانفرماییان، هنرمند نقاش سرشناس ایرانی که سال پیش درگذشت تنها هنرمندی است که در ۴۰ سال اخیر از ترکیب آینه‌کاری، اشکال هندسی، نقش‌مایه‌ها و نقاشی پشت شیشه استفاده کرده تا آثار مدرن خود را خلق کند. سبک متمایز منیر فرمانفرماییان که در اواخر دهه ۴۰ و دهه ۵۰ شکل گرفت، از پیوندهای قوی و عمیق با کشورش و کارآموزی در نیویورک پدید آمده‌ است.

علاوه بر منیر شاهرودی فرمانفرماییان، در این حراج آثاری از محمد احصایی، فریدون آو، سهراب سپهری، فرهاد مشیری، منوچهر یکتایی، ناصر اویسی، فریدون امیدی، مارکو گریگوریان، ناصر عصار، مرتضی سازگار، مسعود عربشاهی، محمد بزرگی، سیراک ملکونیان، اردشیر محصص، رضا درخشانی، پروانه اعتمادی و علیرضا آستانه حضور دارد.

در میان هنرمندان حاضر در این حراج اردشیر محصص با ۱۰ اثر پیشتاز است. سیراک ملکونیان با سه اثر و ناصر اویسی، فرهاد مشیری، مسعود عربشاهی، مرتضی سازگار و منوچهر یکتایی هر کدام با ۲ اثر حضور دارند.

جواد سلیم هنرمند عراقی که تابلوی او عنوان گران‌ترین اثر حراج را به خود اختصاص داده، متولد ۱۹۱۹ در آنکارا ترکیه است. وی که به‌دلیل درگیری با هنرمندان مدرن بغداد به‌عنوان هنرمندی تاثیرگذار به شهرت رسید؛ هنرمندی است که ضمن کشف تکنیک‌های جدید سعی دارد در آثارش میراث عربی نیز به چشم بخورد. سلیم نخستین‌بار در سال ۱۹۵۲ مورد توجه مخاطبان بین‌المللی قرار گرفت و هم‌اکنون جزو مهم‌ترین هنرمندان تجسمی عراق محسوب می‌شود.

حراج قبلی هنر خاورمیانه بونامز که اول آبان ۹۸ در لندن برگزار شد، درحالی با فروش کلی یک میلیون و ۴۴۵ هزار و ۳۲۶ پوند به اتمام رسید که سهم هنر ایران با فروش ۹ اثر ۳۶۶ هزار و ۱۸۳ پوند بود و یک چهارم از فروش کلی حراج بونامز را به خود اختصاص داد.