همخوانی مساله‌ساز!

اما کمی قبل از این رخداد همایون شجریان نیز کلیپی ویدئویی را از بازخوانی قطعه معروف «مرغ سحر» با همراهی خواننده مطرح موسیقی عرب «عبیر نعمه» منتشر کرد که این کلیپ نیز بازخوردهای بسیار متفاوت و البته حاشیه‌سازی داشت. برخی به او نیز خرده گرفتند که از خطوط قرمز قواعد ارشادی عبور کرده است. اما برخی نیز از او و آرش گوران به‌عنوان تنظیم‌کننده کار دفاع کردند. سایت عصر ایران در یادداشتی نوشت: «درست است که مقوله خوانندگی زن براساس قوانین کشور شرایط خاص خود را دارد و زنان به شکل تک‌خوان نمی‌توانند قطعه‌ای را اجرا کنند اما زیر سوال بردن حرکت هنری گروهی از هنرمندان با استدلال به این مقوله چه مشکلی را حل می‌کند؟ غیر از اینکه همایون شجریان و آرش گوران را وارد یک حاشیه و جنجال بی‌ربط کنیم چه عایدی دیگری دارد؟»

پیش از این نیز حاشیه‌های متعددی گریبانگیر اجرای برخی آثار موسیقی در سالن اجرا یا فضای مجازی شده بود. بهمن ماه سال ۹۷ و در مراسم افتتاحیه جشنواره فیلم فجر، پخش صدای یک خواننده زن در هنگام اجرای ویژه برنامه افتتاحیه و پیش از آن کنسرت گروه همنوازان حصار که گویا لحظاتی بدون همخوانی مرد و تنها با اجرای خواننده زن ادامه پیدا کرده بود،‌ حاشیه‌های بسیاری ایجاد کرد. موارد بسیاری از این دست تا‌کنون در سالن‌های اجرای موسیقی رخ داده است و بسیاری از گروه‌ها یا اشخاص را با حاشیه‌ها و انتقادهای بسیاری روبه‌رو کرده است.

 داستان کویتی‌پور

اما داستان کویتی‌پور با توجه به سابقه او در خلق آثار محبوب و معروفی درحال و هوای جبهه و آثار آیینی،‌ بیش از سایر رویدادها مورد توجه قرار گرفت. برخی این کار او را اعتراضی قلمداد کردند و برخی دیگر نمایشی! خودش در واکنش به این موضع‌گیری‌ها گفته است: «ما در استودیو صدایمان را باز می‌کنیم و یک تبریک به دختر خودم و پریچهر خانم نازنین گفتم. از صبح که بیدار شدم از خبرگزاری‌های مختلف داخلی و خارجی تماس برای مصاحبه داشتم. من آدم رویی هستم و چیز پنهانی ندارم. متاسفانه اصحاب رسانه و افرادی که من را و نگاه من را و دیدگاه هنری من را نمی‌شناسند به این مسائل جهت می‌دهند.» کویتی‌پور در ادامه با تایید این موضوع که پریچهر دختر ایشان نیست درباره این خواننده نوجوان ۱۳ ساله گفت:«ایشان در استودیو حضور نداشتند و من مقداری از کار ایشان را شنیدم و پیشنهاد شد من این قطعه را دنبال کنم و تمرینی داشتیم می‌خواندیم. من تا به‌حال از خودم حتی لایو هم نگذاشته‌ام.»

این سخنان کویتی‌پور، شائبه‌های برخی منتقدانش درباره تغییر رویکرد و بازگشت از ارزش‌های سابقش را تا حدی کمرنگ کرد و به حاشیه راند اما همچنان انتقادهای تند و گزنده‌ای از او وجود داشت. شاید به‌خاطر آنکه پیش از این نیز کویتی‌پور در یک گفت‌وگوی بسیار خبرساز، گفته بود: «بهروز وثوقی چه گناهی کرده است که باید پشت مرز ترکیه بایستد، پدر مریضش را که درحال احتضار است، ببیند و خداحافظی کند؟!» این اظهارنظر او با استقبال گسترده سینماگران و بسیاری از هنردوستان و سینمادوستان روبه‌رو شد اما انتقادهایی نیز در پی داشت.

انتشار کلیپ اخیر از او نیز بر دامنه انتقادها افزود. میثم مطیعی نوحه‌خوان جوانی که پیش از این با خواندن شعرهایی طعنه‌آلود به مقام‌های سیاسی کشور در مراسم رسمی مشهور شده بود،‌ در واکنش به ترانه‌خوانی اخیر کویتی‌پور در توییتر نوشت: «وقتی ساز و تنبک در مداحی وارد شد، نتیجه‌اش می‌شود همین غلام کویتی‌پور که با دختری هم‌ترانه شود. مراقب پدیده «مداحان عشق استودیو» باشیم که همراه با موسیقی و ادا و اطوار، آن ‌هم با هزار توجیه ناروا، صدمات جدی به سنت‌های دینی و میراث معنوی ما وارد می‌کنند.» خبرگزاری فارس هم در گزارشی درباره این حواشی نوشت: «به‌کار بردن این عبارات، اشاره به تغییراتی دارد که وقتی آن را کنار همخوانی با دختر ۱۳ ساله می‌گذاریم، معنایی غیر از اعتراض و انتقاد از آن استنباط می‌شود. پیدا نیست کویتی‌پور به مشکلات اقتصادی امروز کشور اعتراض دارد یا به اعتقادات دیروز خودش. کویتی‌پور آیا فرمان را چرخانده است؟»