رشد سهام نت‌فلیکس در بورس

 کرونا و وی‌او‌دی‌ها

کرونا پروژه کمپانی‌های بزرگ دنیا برای گسترش بازار سریال‌سازی را شتاب بخشید. در یک دهه اخیر درآمدهای میلیارد دلاری کمپانی‌های سریال‌سازی رشد تصاعدی داشته و رونق بازار سینماها را به چالش کشیده است. درحالی‌که بازار سینمای جهان در سال ۲۰۱۹ کمی بیش از ۴۰ میلیارد دلار درآمد داشته کمپانی‌های بزرگ سریال‌سازی آمریکایی در سال ۲۰۱۵ بیش از ۷۰ و در سال ۲۰۱۶ نزدیک به ۹۰ میلیارد دلار پول به دست آورده‌اند. رشد سریال‌سازی بسیاری از کمپانی‌ها را به فکر رونق بخشیدن به صنایع پخش تلویزیونی و اینترنتی انداخته است. وی‌او‌دی‌ها در این چند ماه با استقبال بسیار گسترده مردمی روبه‌رو شدند که در قرنطینه به سر می‌بردند و همین موضوع باعث شده تا بازارهای سینمایی جهان با افت بسیار چشمگیری روبه‌رو شوند.

بازار امسال سینماها به رغم گذشت بیش از نیمی از سال میلادی، در مقایسه با سال گذشته با افت ۶۰ درصدی فروش روبه‌رو بوده‌ است و در مقابل تلویزیون‌های اینترنتی ۵۰ تا ۷۰ درصد رشد داشته‌اند.

در این ارتباط «فیلیپ شورر» مدیر یکی از سامانه‌های VOD فرانسوی گفته است: اعمال قرنطینه در فرانسه سبب مصرف تقریبا فراگیر محصولات سینمایی در سراسر فرانسه شد. دلایل آن نیز محرز است، حتی در بخش تلویزیونی فرانسویان به‌طور متوسط روزی ۴ ساعت و ۴۰ دقیقه را پای تلویزیون سپری کردند که این امر یک رکورد محسوب می‌شود.

به‌نظر می‌رسد عملکرد سامانه‌های پخش فیلم فرانسوی در سال ۲۰۲۰ به دو نیمه اول و دوم سال تقسیم خواهد شد که بسیار متناقض خواهد بود، زیرا در نیمه نخست به‌دلیل اعمال قرنطینه میزان مصرف مردم در بخش‌های یادشده بسیار بالاست و در نیمه دوم سال به‌دلیل بازگشایی مراکز فرهنگی و سالن‌های سینما و تئاترها با کاهش تماشای فیلم‌های آنلاین روبه‌رو خواهیم شد.

نه فقط در فرانسه که در آمریکا نیز به‌دنبال تقاضای میلیون‌ها آمریکایی برای سرگرم شدن در شرایط فاصله‌گذاری اجتماعی و دوران قرنطینه خانگی استقبال از تلویزیون‌های اینترنتی با افزایش ۵۳ درصدی روبه‌رو بوده است.

در سه ماه اول سال‌جاری میلادی ۱۵ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر مشترک جدید به نت‌فلیکس اضافه شده است، این درحالی است که کارشناسان بازار روی رقمی در حدود ۸ میلیون حساب کرده بودند. در پایان ماه مارس شمار کسانی که مشترک سرویس نت‌فلیکس شدند به ۱۸۳ میلیون نفر رسید. این رشدی ۲۸ درصدی و معادل پنج میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار است. سود این شرکت دو برابر شد و به ۷۰۹ میلیون دلار رسید.

به ارزش سهام نت‌فلیکس در بازار بورس ۳۶ درصد اضافه شده، درحالی کل بازار بورس در این دوره درحال سقوط بوده است. حجم سهام نت‌فلیکس در بازار بورس ۱۹۰ میلیارد دلار است و روی دست سهام دیزنی‌لند زده است که در زمستان گذشته دو برابر نت‌فلیکس بود.

برخی کارشناسان معتقدند موفقیت نت‌فلیکس در بازار بورس برای مدتی ادامه خواهد داشت. پخش مستند Tiger King (ببر پادشاه) از ابتدای ماه مارس شروع و با استقبالی گسترده روبه‌رو شد. ظرف چهار هفته ۶۴ میلیون نفر به تماشای این برنامه نشستند. بقیه تولیدات این شرکت مانند «Spenser Confidential»، سریال درام ـ جنایی «Ozark» یا سریال اسپانیایی «Money Heist» نیز از تولیدات بسیار موفق و پربیننده این شرکت هستند. دور نیست که نت‌فلیکس در شب‌های پساکرونا نیز همچنان به مردم سرگرمی بفروشد.

 و در ایران

در ایران نیز بازار تلویزیون‌های اینترنتی همزمان با دوران قرنطینه‌نشینی شهروندان رو به رشد گذاشت. «ایرنا» در گزارشی که پیش از این و در روزهای نخست شیوع کرونا منتشر کرده بود از سبقت شبکه‌های تلویزیونی اینترنتی از صداوسیما خبر داده و نوشته بود: «درحالی‌که آمار تماشاگران تلویزیون‌های اینترنتی پیش از این نیز شامل میلیون‌ها دقیقه تماشا بود این روزها به سه برابر افزایش یافته است اما صدا و سیما تنها از آمار ۲۵ درصد تماشاگر برای سریال‌های پخش شده در روزهای ویژه کرونا خبر می‌دهد و این درصد بالاترین عددی بود که برای پنج مجموعه تلویزیونی داشت و باقی مجموعه‌ها هر کدام کمتر از ۲۰ درصد مخاطب را به خود اختصاص داده‌اند که حتی این آمار در مقایسه با برنامه‌های صداوسیما ناچیز محسوب می‌شود.»

گزارش‌های متعدد رسانه‌ای درباره اکران اینترنتی فیلم‌ها، کنسرت‌های آنلاین و... نشان داد استقبال عمومی ایرانیان از سامانه‌های پخش آنلاین و همچنین نمایش خانگی بیش از پیش شده است. اما این موضوع با یک تصمیم خاص روبه‌رو شد. پیش از این قرار شده بود تلویزیون‌های اینترنتی تحت کنترل صداوسیما قرار بگیرند و پس از آن یعنی از اواسط خردادماه امسال نیز خبر رسید که شبکه نمایش خانگی باید تحت مدیریت و نظارت صدا وسیما قرار گیرد. بر این اساس به‌زودی هر آنچه در شبکه نمایش‌خانگی رخ خواهد داد در انحصار سازمان صدا‌و‌سیما قرار می‌گیرد و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان سینمایی کشور رسما نظارت بر تولید و ساخت و البته پخش محصولات شبکه نمایش خانگی را واگذار خواهند‌ کرد.

منتقدان این تصمیم معتقدند صداوسیما اگر می توانست نظارت و کنترلی بر سریال‌سازی داشته باشد بر سریال‌ها و ‌برنامه‌های خودش نظارت دقیق‌تری اعمال می‌کرد تا برخی از آنها حاشیه‌ ساز نشوند.