پردرآمدترین بازیگران مرد سال

مجله فوربس در گزارش اخیر خود فهرست ۱۰ بازیگر مرد پردرآمد را ظرف یک‌سال معرفی کرده است که طبق آن، دواین جانسون ستاره ۴۸ساله ‌هالیوودی و کشتی‌گیر سابق از اول ژوئن ۲۰۱۹ (۱۱ خرداد ۹۸) تا اول ژوئن ۲۰۲۰ (۱۲ خرداد ۹۹)، ۸۷ میلیون و ۵۰۰ هزار دلار درآمد داشته که ۲۳ میلیون و ۵۰۰ هزار دلار آن تنها به‌‌خاطر بازی در فیلم اعلان قرمز نتفلیکس بود. بخشی از این درآمد نیز از خط تولید لباس‌های ورزشی راک حاصل شده است. البته راک نسبت به سال گذشته درآمد کمتری داشته، چراکه وی در سال گذشته مبلغ ۴/ ۸۹ میلیون دلار به دست آورده بود که قسمت اعظم آن برای بازی در فیلم «جومانجی؛ مرحله بعد» بود. احتمالا بخشی از این کاهش درآمد را باید در بحران‌های پس از شیوع کرونا و تعطیلی سینماها جست‌وجو کرد. بخشی از ثروت جانسون که یک بار دیگر نیز در سال ۲۰۱۶ در صدر این لیست قرار گرفته بود، از طریق حساب‌های رسانه‌های اجتماعی او تامین می‌شود کـه روزبـه‌روز نیز درحال افزایش اسـت. دواین جانسون هم‌اکنون یکی از شناخته‌شده‌ترین چهره‌ها در رسانه‌های اجتماعی اسـت کـه میلیون‌ها نفر فالوور در فیس‌بوک و توییتر دارد و تعداد فالوورهای او در اینستاگرام از ۱۰۰ میلیون نفر بیشتر است. از این‌رو وی علاوه بر دریافت دستمزد توافقی خود با تهیه‌کنندگان و درصدی از فروش کلی فیلم، مبلغی نیز به‌خاطر تبلیغ این فیلم‌ها در اکانت‌های رسمی خود در رسانه‌های اجتماعی دریافت می‌کند بـه نحوی کـه تنها مبلغ یک شماره از آنها دست‌کم هفت رقمی بوده اسـت؛ یعنی فراتر از یک میلیون دلار.

راک می‌گوید: «رسانه‌های اجتماعی برای مـن بـه ضروری‌ترین عنصر بازاریابی یک فیلم تبدیل شده‌اند. مـن یک سرمایه رسانه‌ای را با مخاطبانم در سراسر دنیا بـه اشتراک گذاشته‌ام و این نشان می‌دهد چیزی کـه مـن برای آنها قرار می‌دهم دارای ارزش اسـت.» این شیوه جدید بازاریابی، باعث شده سلبریتی‌ها روش‌های جدیدی برای درآمدزایی از طریق رسانه‌های اجتماعی خود داشته باشند. از قبل نیز سلبریتی‌ها با گذاشتن پست‌هایی خاص در اکانت‌های خود درآمدهای قابل‌توجهی از شرکت‌های طرف قرارداد خود دریافت می‌کردند اما سبک بازاریابی به‌کار گرفته شده توسط دواین جانسون در اکانت‌های رسانه‌ای خود باعث شده کـه تعداد زیادی از کمپانی‌های فیلم‌سازی روش‌های تبلیغاتی سنتی خود را تغییر دهند و از شیوه‌های مشابه استفاده کنند کـه درآمد بسیار بیشتری را نصیب بازیگران فیلم‌ها می‌کند. گفت‌وگوها و تورهای تبلیغاتی رسانه‌ای از دیرباز جزو روش‌های تبلیغاتی کارآمد برای تهیه‌کنندگان و درآمدزا برای بازیگران بوده اما شیوه‌های جدیدی کـه دواین جانسون در پیش گرفته باعث شده درآمد بازیگران بـه مقدار قابل‌توجهی افزایش یابد و بـه میلیون‌ها دلار افزایش یابد.

  پردرآمدترین‌ها و نقش نتفلیکس

شرکت نتفلیکس با راه‌اندازی سامانه ارائه آنلاین فیلم و سریال از چند سال پیش، توانسته مخاطبان زیادی برای خود به دست آورد و به‌دلیل حجم انبوه فیلم و سریال‌هایی که در دسترس کاربران خود قرار می‌دهد و حق اشتراک ارزان‌تر نسبت به دیگر شرکت‌ها، توانسته از دیگر رقبا جلو بیفتد؛ به نحوی که تا آوریل ۲۰۲۰ بیش از ۱۸۲ میلیون مشترک به‌دست آورده و در بیش از ۱۹۰ کشور جهان خدمات ارائه می‌دهد. همین موضوع باعث شده با گسترش این شبکه و همچنین تعطیلی برخی سینماها در ماه‌های گذشته نتفلیکس نقش مهمی در درآمد بازیگران داشته باشد. ۱۰ نفر اول فهرست پردرآمدترین بازیگران مرد جهان، روی هم امسال ۵۴۵ میلیون و ۵۰۰ هزار دلار درآمد داشتند که به نقل از فوربس، بیش از یک‌چهارم آن حاصل همکاری با نتفلیکس بوده است. علاوه بر دواین جانسون که بیش از یک‌چهارم درآمدش از این شبکه بوده، رایان رینولدز همبازی راک در فیلم اعلان قرمز که با ۷۱ میلیون و ۵۰۰ هزار دلار در جایگاه دوم این فهرست قرار دارد، با دو قرارداد ۲۰ میلیون دلاری برای بازی در فیلم‌های اعلان قرمز و شش زیرزمینی ساخت نتفلیکس کسب درآمد کرده است. همچنین طبق گزارش فوربس مارک والبرگ، بن افلک و وین دیزل به ترتیب با ۵۸، ۵۵ و ۵۴ میلیون دلار درآمد، در جایگاه سوم تا پنجم این فهرست جای گرفته‌اند. آشکی کومار تنها هنرپیشه بالیوودی نیز که به این فهرست راه یافته، با ۴۸ میلیون و ۵۰۰ دلار درآمد در سال گذشته، رتبه ششم را به خود اختصاص داده است. لین- منوئل میرندا (۴۵ میلیون و ۵۰۰ هزار دلار)، ویل اسمیت (۴۴ میلیون و ۵۰۰ هزار دلار)، آدام سندلر (۴۱ میلیون دلار) و جکی چان (۴۰ میلیون دلار) از دیگر بازیگرانی بودند که به ۱۰ رتبه اول این فهرست راه یافتند.