دو هزار کلمه نوشتن و خوردن ویتامین

کینگ اغلب اوقات و هر روز سال می‌نویسد که شامل کریسمس و روز تولدش هم می‌شود.این نویسنده در مصاحبه با جورج آر آر مارتین نویسنده‌ مجموعه کتاب و سریال گیم‌آو‌ترونز گفته است که هر روز صبح قبل از اینکه سراغ نوشتن برود، یک لیوان آب یا یک فنجان چای می‌نوشد و سپس از ساعت ۸ تا ۸:۳۰ می‌نشیند و در این نیم ساعت کاری انجام نمی‌دهد؛ قرص ویتامین می‌خورد و موزیک موردعلاقه‌اش را گوش‌ می‌کند. مکان نشستن او یک جای همیشگی و مشخص است. کاغذها و نوشته‌هایش را هم در جای مخصوصی قرار می‌دهد. انجام هرروزه‌ این کارها برای این است که به ذهنش بفهماند قرار است مشغول خیال‌پردازی شود. 

کینگ عادت دارد وقتی نوشتن کتابی را شروع می‌کند متوقف و کند نمی‌شود مگر اینکه مجبور شود. معتقد است اگر هرروز ننویسد شخصیت‌ها در ذهنش بیات می‌شوند و طرح داستانی و سرعت آن از دستش خارج. بعد از اتمام نوشتن یک کتاب کینگ شش هفته به‌عنوان زمان تجدید قوا استراحت می‌کند تا با یک ذهن شفاف هر حفره چشمگیری را درطرح داستانی و روند پیشرفت شخصیت تشخیص دهد.

 یکی دیگر از عادت‌هایش این است که هرجایی می‌رود با خود کتابی به همراه دارد و حتی هنگام غذا خوردن کتاب می‌خواند. او اصلا تلویزیون نگاه نمی کند و فکر می‌کند تلویزیون برای خلاقیت سم است.

استیون کینگ در کتاب خاطرات خود «درباره نوشتن»؛ رمان نویسی را به خواب خلاقه توصیف می‌کند. می‌گوید که اتاق کار باید مثل اتاق خواب خصوصی باشد و برنامه نشستن سر کار در تقریبا همان ساعت هر روز و نوشتن سهمیه هزار کلمه روی کاغذ یا دیسک باید به‌صورت عادت در بیاید.کینگ موفقیتش را به دوچیز نسبت می‌دهد یکی سلامتی جسمی و دیگری ازدواج. در جایی گفته است: «ترکیبی ازیک بدن سالم و رابطه پایدار با زنی متکی به نفس که رفتارهای بد من یا هرکس دیگری را تحمل می‌کند، باعث تداوم زندگی کاری من شده است.»