جشنی کوچک در میانه بحرانی بزرگ

پیش‌تر اعلام شده بود که جشن به‌صورت آنلاین برگزار خواهد شد اما در حالی که بلیت تماشای آنلاین آن نیز فروخته شده بود، نمایش آنلاین جشن لغو شد. رضا یزدانی، شبنم مقدمی، مصطفی زمانی، مهران مدیری، امیر آقایی، ژاله صامتی، سیاوش اسعدی، نرگس آبیار، سارا بهرامی، نوید محمدزاده، هوتن شکیبا، محسن تنابنده، الناز شاکردوست، مریلا زارعی و… از هنرمندان حاضر در این مراسم بودند. در این جشن کوچک هدیه و تندیس جشن «حافظ» به دلیل یک عمر فعالیت درخشان هنری به فرامرز قریبیان تقدیم شد البته او در این مراسم حضور نداشت.

در این جشن سریال «هیولا» توانست جوایز مربوط به بهترین بازیگر زن کمدی، بهترین کارگردانی تلویزیونی، بهترین فیلمنامه تلویزیونی و بهترین سریال تلویزیونی را دریافت و نامش را به‌عنوان یکی از رکوردداران عمر بیست ساله این جشن ثبت کند. همچنین دو فیلم «سرخپوست» و «شبی که ماه کامل شد» بیشترین جوایز بخش سینمایی این جشن را به خود اختصاص دادند. نکته جالب این است که امسال در هر دو بخش بهترین بازیگر زن و مرد، تندیس حافظ مشترکا به دو بازیگر زن و دو بازیگر مرد تقدیم شد. بیستمین جشن «حافظ» پس از معرفی برترین‌های سینمایی و تلویزیونی در ساعت یک و ۲۰ دقیقه بامداد روز یکشنبه ۲۶ مردادماه به پایان رسید.

 حاشیه‌ها

احسان علیخانی در بخشی از مراسم، خطاب به بینندگان نسخه ویدئویی این مراسم که بعدا در وی‌اودی‌ها پخش می‌شود بیان کرد: ما الزامی داریم و دوستان باید پیشقدم باشند. تمام دوستان من تلاش می‌کنند که زمان این برنامه طولانی نباشد، ما هم پروسه پرسرعتی داریم. کسی هم حرف نمی‌زند. قول داده‌ایم مراسم را زودتر تمام کنیم. نمی‌شود مثل سال گذشته باشد که مهمانان با یکدیگر گفت‌وگو کنند و بگویند و بخندند چون در این صورت این ویروس تا قزوین می‌رود!

مریلا زارعی هم که جایزه بازیگر درام را برده بود، پس از صحبت‌های علیخانی بار دیگر روی صحنه آمد و بیان کرد: من نکته‌ای را فراموش کردم بگویم؛ ما لحظه به لحظه با این موضوع زندگی کردیم و ترس‌هایمان را به اشتراک گذاشتیم. در این شب عزیز جا دارد از کادر درمان تشکر ویژه کنم. می‌دانم که خیلی خسته هستند، عزیزانی که در این روزهای سخت، عزیزان ما را تیمار می‌کنند و دیگر انرژی ندارند.

وی ادامه داد: این ویروس حالا حالاها با ما هست و باید مراقب خودمان باشیم. از مردم می‌خواهم به هم رحم کنیم و اصول بهداشتی را رعایت کنیم تنها راهی که می‌توانیم این ویروس را پشت سر بگذاریم بعد از توکل به خدا همت خودمان است و اینکه بی‌تفاوت نباشیم. بدانیم که کادر درمان دیگر رمقی ندارند.

علیخانی هم در ادامه تاکید کرد: این نکته بسیار حائزاهمیت است همین الان که اینجا ایستاده‌ایم روزانه ۲۰۰ قربانی می‌دهیم. باید دقت کنیم اگر کسی نمی‌تواند ماسک بخرد این موضوع به ما ارتباط دارد. نزدیک ماه محرم هم هستیم و معمولا ماه آرزوها و نذرها به این ماه گره می‌خورد، چه بهتر از نذر سلامت.

وی ادامه داد: برخی مشکل معیشتی دارند و نمی‌توانند حتی ماسک بخرند چه بهتر که نذر ماسک کنیم. به این باور برسیم که تا همه مراعات نکنیم و به هم رحم نکنیم این ویروس از کشور ما رخت برنمی‌بندد.

در ادامه نیز پیمان قاسم‌خانی هنگام دریافت جایزه‌اش با اشاره به خبرهای منتشر شده درباره تبدیل شدن نسخه سومین قسمت فیلم سینمایی «خوب، بد، جلف» به سریال خانگی بیان کرد: «خوب، بد، جلف» از اول برای سریال نوشته شده بود. ۱۱ قسمت نوشته شد ولی به مشکل مالی خوردیم. درحال‌حاضر در تلاش برای ساخت سریال هستیم.

مهران مدیری هم پس از دریافت تندیسش خبرهای منتشر شده درباره بیماری و بستری‌اش در بیمارستان را یادآوری کرد و گفت: چیز مهمی نبود، فقط معده‌ام درد گرفت اما توسط برخی از دوستان یک مقدار شلوغ‌کاری شد!


مهم‌ترین جوایز

 بهترین چهره تلویزیونی: احسان علیخانی

 تندیس بهترین مستند: زینب تبریزی برای کارگردانی مستند «چیزهایی که جایشان خالی است»

 تندیس بهترین دستاورد فنی و هنری: اشکان رهگذر برای ساخت انیمیشن سینمایی «آخرین داستان»

 نشان عباس کیارستمی: سیاوش افشار برای کارگردانی فیلم سینمایی «کتاب آشپزی»

 تندیس بهترین بازیگر زن کمدی تلویزیونی: شبنم مقدمی برای بازی در سریال شبکه نمایش خانگی «هیولا»

 بهترین بازیگر مرد کمدی تلویزیونی: محسن تنابنده برای بازی در فصل ششم سریال «پایتخت»

 بهترین بازیگر زن درام تلویزیونی: مریلا زارعی برای نقش‌آفرینی در مجموعه «مانکن»

 جایزه بهترین فیلم‌نامه تلویزیونی: پیمان قاسم‌خانی برای نگارش مجموعه شبکه نمایش خانگی «هیولا»

 جایزه بهترین موسیقی متن: کریستف رضاعی برای موسیقی «آخرین داستان»

 بهترین کارگردان تلویزیونی: مهران مدیری برای کارگردانی سریال «هیولا»

 بهترین خواننده تیتراژ فیلم و سریال: رضا یزدانی برای تیتراژ سریال «از یادها رفته»

 بهترین تدوین سینمایی: حمید نجفی راد برای فیلم «شبی که ماه کامل شد»

 بهترین فیلم‌نامه سینمایی: مرتضی اصفهانی و نرگس آبیار برای فیلمنامه «شبی که ماه کامل شد»

 بهترین فیلمبردار سینمایی: علی قاضی برای فیلمبرداری «مسخره‌باز»

 بهترین سریال: مهران مدیری و مصطفی احمدی برای سریال «هیولا»

 بهترین بازیگر زن سینما: مشترکا ژاله صامتی و ‌‬ الناز شاکردوست به ترتیب برای فیلم‎های «درخونگاه» و «شبی که ماه کامل شد»

 بهترین بازیگر مرد سینما: مشترکا به نوید محمدزاده و هوتن شکیبا به ترتیب برای «سرخ‌پوست» و «شبی که ماه کامل شد»

 بهترین کارگردان سینما: نیما جاویدی برای کارگردانی فیلم «سرخ‌پوست»

 جایزه ویژه جشن حافظ: سیاوش اسعدی برای کارگردانی «درخونگاه»

 تندیس بهترین فیلم: مجید مطلبی برای فیلم «سرخ‌پوست»