کورس سریال‌های محرم در تلویزیون

 نکته قابل تامل این است که امسال دو چهره موفق تلویزیون آستین‌هایشان را بالا زده‌اند و سریال آماده کرده‌اند که احتمالا مخاطبان بسیاری را جذب خواهند کرد. سعید نعمت‌الله که تا پیش از این نویسندگی آثار پرمخاطبی همچون میکائیل، مدینه، مادرانه، زیر هشت و... را برعهده داشت و بارها مورد تحسین قرار گرفته بود اکنون به‌عنوان کارگردان با سریال «زمین گرم» به تلویزیون بازگشته است. سعید سلطانی کارگردان کارهای موفقی همچون پس از باران، ستایش و... هم دیگر چهره خبرساز تلویزیون در این روزهاست که سریال «بوم و بانو» را به شبکه دو رسانده است. رقابت بین این دو سریال یکی از مهم‌ترین اتفاقات تلویزیون خواهد بود و احتمالا پس از مدت‌ها طیف وسیعی از مخاطبان را راضی نگه خواهد داشت. البته در سریال‌هایی که در این مدت پخش خواهد شد بازیگران مطرح و پرطرفداری هم حضور دارند که می‌تواند جذابیت‌های مجموعه‌ها را بیشتر کند.

شبکه یک: سرزده

در این سال‌ها شبکه یک پیشتاز تولید سریال‌های مناسبتی بود اما امسال به دلایل متعدد مجموعه‌ای را آماده نکرده و به بازپخش یک مجموعه روی آورده است. سریال «سرزده» به کارگردانی بهادر اسدى که پیش از این در ماه رمضان و شب‌های قدر از تلویزیون روی آنتن رفته بود دوباره بازپخش خواهد شد. داستان این سریال درباره اصلان و رضا است که دوستان دوران جوانی و رقبای کشتی با چوخه بوده‌اند که به دلیل برخی ماجراها رفاقت دیرینه‌شان به هم می‌ریزد. بهرنگ علوی، علی انصاریان، نسیم ادبی، رویا میرعلمی، یاشار ‌هاشم‌زاده، رامبد شکرابی، امیربهادر اورعی، رحیم نوروزی و... در این مجموعه بازی کرده‌اند.

این مینی سریال ۹ قسمتی هر شب ساعت ۲۲:۱۵ پخش می‌شود.

شبکه دو: بوم و بانو

سعید سلطانی با سریال «بوم و بانو» به تلویزیون بازگشته و احتمالا یکی از برگ‌های برنده تلویزیون در این ماه سریال او خواهد بود. این کارگردان که پیش‌تر‌ها ساخت سریال‌های تاریخی «پس از باران» و «خانه‌ای در تاریکی» ‌را در کارنامه داشت باز هم سراغ بخشی از تاریخ ایران رفته و روایتگر قصه‌ای تاریخی شده است که رگه‌های عاشقانه دارد. در خلاصه داستان سریال آمده است: در ایامی که عشق رهروان محرم به مسلخ برده می‌شود و شورشان به یغما می‌رود، عشقی بی‌آلایش سر بر می‌آورد که در دل توفان بلایای زمانه به ابتلا کشیده می‌شود و در سایه تزویر و فریب بدخواهان تا مرز نابودی می‌رود، اما در واپسین لحظات، چون سیمرغی از میان خاکستر برمی‌خیزد... بهنام تشکر، فریبا متخصص، مسعود رایگان، ساغر قناعت، مهدی احمدی، دیبا زاهدی و… بازیگران این سریال هستند که هر شب ساعت ۲۱:۳۰ روی آنتن شبکه دو سیما می‌رود.

شبکه سه: زمین گرم

همان‌طور که گفته شد «زمین گرم» احتمالا یکی از مجموعه‌های پرمخاطب محرم خواهد بود. این سریال به کارگردانی سعید نعمت‌الله و تهیه‌کنندگی محمدرضا شفیعی درحالی برای پخش از شبکه سه سیما آماده شده است که گروه تا چند روز پیش مشغول فیلمبرداری بوده‌اند. نعمت‌الله فیلم‌نامه‌نویس موفقی بوده و راه جذب مخاطب را به خوبی یاد گرفته و در این سریال علاوه بر کارگردانی، نویسندگی مجموعه را هم برعهده داشته است. داستان این سریال درباره دو برادر است که بعد از سال‌ها بی‌خبری به هم می‌رسند و برادر بزرگ‌تر در آخرین ساعت‌های حیات خود به سراغ برادر کوچک‌تر می‌رود تا وصیت کند؛ وصیتی که زندگی برادر کوچک را دستخوش چالشی بزرگ می‌کند...

مرجان شیرمحمدی، علیرضا خمسه، اصغر همت، نادر فلاح، کامران تفتی، دنیا مدنی، علیرضا آرا، مارال فرجاد و… بازیگران این مجموعه هستند که هرشب ساعت ۲۰:۴۵ روی آنتن تلویزیون می‌رود.

شبکه سه: نجلا

شبکه سه امسال کم‌کاری شبکه یک را جبران کرده و دو مجموعه برای این ماه آماده کرده است. سریال «نجلا» به کارگردانی خیرالله تقیانی‌پور و تهیه‌کنندگی سعید سعدی نام سریال دوم این شبکه است که برای پخش در ماه صفر و اربعین در نظر گرفته شده و هنوز در مرحله فیلمبرداری است. خیرالله تقیانی‌‌پور از کارگردانان جوان و شناخته‌شده حوزه تئاتر است که بعد از ساخت فیلم تونل، اولین تجربه سریال‌‌سازی خود را نیز با نجلا خواهد گذراند. داستان این سریال ‌در سال ۵۸ می‌گذرد و دختری به یک پسر عاشق در آن اوضاع آشفته و ناامنی‌ها وعده‌ای می‌دهد که طی آن اگر پسر بتواند او را از مرز رد کند و به زیارت اربعین برساند، در قبال عشقش به او پاسخ مثبت می‌دهد، اما همه اینها در طول مسیر دستخوش اتفاق‌هایی می‌شود.

حسام منظور، مهراوه شریفی‌نیا، آزیتا حاجیان، سوگل طهماسبی، هدایت‌ هاشمی، مهرداد ضیایی، سارا رسول‌زاده و سیروس همتی بازیگران این سریال هستند که قرار است در ۱۵ قسمت و از اربعین روی آنتن برود.

آی‌فیلم: «شب دهم »

در سال‌های اخیر بازپخش سریال «شب دهم» به یک رسم در تلویزیون بدل شده است. نکته جالب این است که این همه سال این مجموعه بازپخش شده و باز هم مخاطب دارد. این سریال که نخستین‌بار در سال ۸۱ از شبکه یک سیما پخش شد، درباره حیدر خوش‌مرام، از لات‌های تهران قدیم است. او خواهان ازدواج با دختری از تبار قاجار می‌شود و آن دختر شرط ازدواج با حیدر را اجرای تعزیه در ۱۰ شب ماه محرم قید می‌کند. اتفاق‌هایی که در جریان تعزیه برای حیدر رخ می‌دهد، شخصیت او را دگرگون می‌کند. حسین یاری، کتایون ریاحی، رویا تیموریان، پرویز فلاحی‌پور، ثریا قاسمی، محمود پاک‌نیت و آتش تقی‌پور بازیگران این سریال هستند که قرار است از شنبه هفته آینده هر شب ساعت ۲۲ روی آنتن برود. بازپخش آن نیز در ساعت‌های ۶ و ۱۴ روز بعد است.

شبکه نسیم: یه تیکه زمین

دیگر سریال بازپخشی تلویزیون در ماه محرم مجموعه نمایشی «یه تیکه زمین» به کارگردانی مهدی کرم‌پور خواهد بود. این سریال داستان مردی به نام حاج حیدر را روایت می‌کند که در یک نانوایی سنگکی در یکی از محله‌های قدیمی تهران مشغول به کار است؛ حاج حیدر که مورد احترام مردم است در روستایی نزدیک تهران که زادگاهش است یک تکه زمین دارد و روستاییان فروش محصولات سالانه را به او و خانواده‌اش سپرده‌اند اما... داریوش ارجمند، رویا تیموریان، آتیلا پسیانی، کوروش تهامی و... بازیگران این سریال هستند که از امروز پنج‌شنبه ۳۰ مرداد هر شب ساعت ۲۰ از شبکه نسیم پخش می‌شود.