کارزار هنرمندان برای شکست ترامپ

شان پن، بازیگر معروف و برنده اسکار هالیوودی که با سازمان خیریه کمک اورژانسی خود با عنوان CORE توانسته در سراسر لس‌آنجلس امکان تست رایگان کووید-۱۹  را برای هزاران نفر فراهم کند، گفته برت ژیرور، مسوول تست ویروس کرونا در دولت ترامپ، آن‌قدر بی‌کفایت است که حتی ارزش مشاوره دادن هم ندارد.

پن در یک مصاحبه مجازی با آنا کابررا از سی‌ان‌ان گفت: «من به مشاوره دادن به مسوول تست ویروس کاخ‌سفید یا رئیس‌جمهور ایالات‌متحده باور ندارم. او یک دروغگوی کامل و یک مهره بی‌ارزش و بی‌صلاحیت است.»

این بازیگر برنده جایزه اسکار گفت منبع الهامش کارکنان، داوطلبان و فعالان خط مقدم سازمان غیرانتفاعی CORE است که بدون ترس با پاندمی ویروس کرونا مواجه می‌شوند. او همچنین به انتقاد خود از کمبود رهبری مناسب یا اطلاع‌رسانی کافی و شفاف از سوی مسوولان دولتی، از جمله مسوولان کاخ‌سفید، ادامه داد.

او گفت: «جاهای کمی شاهد رهبری تاحدودی درست هستیم و باید برایش ارزش قائل بشویم.»

پن در مصاحبه خود گفت که ساکنان لس‌آنجلس و دیگر شهروندان آمریکا باید ویروس کرونا را مانند هر فاجعه طبیعی دیگری ببینند. او توضیح داد پس از اینکه فردی نتیجه تست خود را مثبت دریافت کند، باید به سرعت با افرادی تماس بگیرد که مسوولیت‌شان ردیابی ارتباطات او با دیگر افراد است یا باید به جایی برود که می‌تواند با ایمنی خودش را قرنطینه کند. مکالمه پن و مجری سی‌ان‌ان همچنین تخصیص سرمایه توسط دولت را هم شامل شد و کابررا گفت: میلیاردها دلار پول فدرال که کنگره در آوریل برای تست کووید-۱۹ و ردیابی ارتباطات تصویب کرده، هنوز خرج نشده‌اند.

 نتایج یک مستند درباره ترامپ

همچنین یک هنرمند هالیوودی دیگر با ساخت یک فیلم مستند به نام «بی‌صلاحیت» به بررسی مسائل روان‌شناختی ترامپ پرداخته و به این نتیجه رسیده که او دچار خودشیفتگی بدخیم است و بدون تقلب نمی‌تواند زندگی کند. این فیلم که ساخته دن پارتلند است و بیست‌وهشتم آگوست منتشر می‌شود با جزئیات به چهار شاخصه ترامپ می‌پردازد که در مرکز این سندروم قرار دارد: پارانویای شدید او (این حس که هر خبرنگار که از او سوال چالش‌برانگیز می‌پرسد یا هر عضو تیمش که جلویش سر تعظیم فرود نمی‌آورد می‌خواهد او را پایین بکشد)، اختلال شخصیت ضداجتماعی او (دروغگویی مداوم و عدم‌پشیمانی درباره انجام دادن نابودکننده‌ترین کارها)، سادیسم (هزاران حمله و توهین در توییت‌هایش) و خودشیفتگی یا نارسیسیسم او. علاوه بر این، فیلم؛ علاقه او به خلق کردن و زندگی کردن در واقعیت خودش را مطرح می‌کند و به تحلیل آن می‌پردازد. فیلم در عین حال به بررسی نبود کامل همدلی در او می‌پردازد؛ ویژگی‌ای که مسلما شاخصه تعیین‌کننده یک فرد جامعه‌ستیز است. این مستند همچنین او را با هیتلر و موسولینی و دیگر رهبران خودکامه‌ زمانه مقایسه می‌کند.

اما مستند «بی‌صلاحیت» در شاخصه‌های ترامپ ظرافت‌هایی هم پیدا می‌کند. به‌طور مثال، ریک رایلی نویسنده کارکشته ورزشی و نویسنده کتاب «فرمانده تقلب کردن: چطور گلف ترامپ را توضیح می‌دهد» می‌گوید ترامپ از جمله بهترین رئیس‌جمهورها در گلف است. او این سوال را می‌پرسد که چرا ترامپ باید نیاز داشته باشد در گلف تقلب کند؟ اما او این کار را می‌کند.

این فیلم ۸۴ دقیقه‌ای از میانه‌های راه از زندگی درونی ترامپ گامی به عقب برمی‌دارد و به بررسی موضوع‌هایی از جمله این می‌پردازد که آیا او نژادپرست است یا خیر. جورج کانوی (که برای تصدی پست دستیاری دادستان کل در دولت ترامپ در نظر گرفته شده بود) در این فیلم شهادت می‌دهد که ابتدا با شک به این موضوع پرداخت، اما بعد با قاطعیت دید که او نژادپرست است و بخش زیادی از سیاست‌ها و سخنانش با موسولینی و هیتلر همخوانی دارد.

فیلم با این سوال بینش روان‌شناختی خود از ترامپ را با سیاست‌هایش مخلوط می‌کند که آیا او هرگز از سلاح هسته‌ای استفاده خواهد کرد؟ این ترسناک‌ترین سوالی است که می‌توان درباره او پرسید.