فستیوالی فارغ از جنسیت

برگزار‌کنندگان جشنواره برلین اعلام کردند که این جشنواره مطابق با مقررات بهداشتی برگزار می‌شود و به این ترتیب بالاترین امنیت ممکن برای همه میهمانان فراهم می‌شود.

 برای بازار فیلم اروپا که در کنار جشنواره برگزار می‌شود، برلین درحال برنامه‌ریزی یک رویداد ترکیبی فیزیکی و آنلاین است تا مدیران صنعت سینما که قادر به سفر نیستند به‌طور مجازی به نمایش و فروش فیلم بپردازند.

کارلو چاتریان و ماریت ریسنبیک مدیران جشنواره جهانی فیلم برلین اعلام کردند: ما معتقدیم که عدم تقسیم جوایز در عرصه بازیگری براساس جنسیت نشانه‌ای برای آگاهی بیشتر نسبت به جنسیت در فیلم‌سازی است.

این جشنواره تایید کرد که جایزه «خرس نقره‌ای آلفرد باوئر» امسال به‌دلیل اتهام نازی بودن او از این رویداد حذف شد چراکه ما به اطلاعاتی دست یافتیم که باوئر هم عضو حزب نازی بوده و هم در رده‌های بالای وزارت تبلیغات نازی فعالیت می‌کرده است و قرار شد سال آینده با عنوان «جایزه ویژه هیات داوران» در جشنواره اهدا شود.

جشنواره بین‌المللی فیلم برلین یا برلیناله یکی از معتبرترین و قدیمی‌ترین جشنواره‌های سینمایی در جهان و اروپا است که هرساله در ماه فوریه به مدت ۱۰ روز در برلین آلمان برگزار می‌شود.

رئیس این جشنواره از سال ۲۰۰۱ تا ۲۰۱۹ دیتر کاسلیک بود و از سال ۲۰۲۰ ماریته ریسنبیک مدیریت اجرایی و کارلو چاتریان مدیریت هنری این جشنواره را برعهده دارند.

در سال ۲۰۱۹، تعداد ۳۳۱ هزار و ۶۳۷ بلیت سینما برای برلیناله فروخته شده‌ است.

جشنواره فیلم برلین در کنار جشنواره فیلم ونیز و جشنواره فیلم کن، مهم‌ترین رویدادهای سینمایی اروپا به‌شمار می‌روند. این جشنواره هر ساله جایزه خرس طلایی و خرس نقره‌ای را به برگزیدگان بخش اصلی اهدا می‌کند. خرس به‌عنوان نمادی از شهر برلین شناخته می‌شود. در بخش‌های چندگانه این فستیوال، مسابقه، پانوراما، فروم، نسل، پرسپکتیو کینو آلمان، برلیناله کوتاه و چشم‌اندازی به گذشته، حدود ۴۰۰ فیلم به نمایش در می‌آیند.