کاهش 36 درصدی فروش آثار تجسمی

درحالی‌که در شش ماه نخست امسال با توقف کار بیش از ۹۰ درصد گالری‌های و لغو نمایشگاه‌های بین‌المللی هنر مانند آرت‌بازل سوئیس، هنگ‌کنگ و آرت فریز نیویورک که هر سه رویداد فقط به شکل آنلاین برگزار شدند، گالری‌ها متحمل ضررهای زیادی شده‌اند. گزارش‌ها‌ نشان می‌دهد که همه‌گیری ویروس کرونا، فروش گالری‌‌های مدرن و معاصر جهان را با کاهش ۳۶ درصدی روبه‌رو کرده است. به تازگی آرت بازل (Art Basel) و یوبی‌اس (UBS) به‌عنوان سازمان‌های اقتصادی هنر، طی نظرسنجی‌ای به بررسی تاثیر ویروس کرونا در فروش آثار هنری در جهان پرداخته‌اند و پاسخ‌های ۷۹۵ گالری از ۶۰ بازار ملی هنر را با تمرکز بر گالری‌های ایالات‌متحده آمریکا، انگلستان و هنگ‌کنگ به‌عنوان سه بازار اصلی هنر جهان، مورد مطالعه و تحلیل قرار داده‌اند که نتایج تحقیقات آنها از وخامت این بازار حکایت می‌کند. به گزارش هنر آنلاین، نتایج این نظرسنجی یک مطالعه مستقل و عینی است که با بررسی بخش‌های مختلف آن از جمله فعالیت‌های تجاری گالری‌ها، خانه‌های حراج، تغییر الگوهای ثروت جهانی و جمع‌آوری هنر، نمایشگاه‌های هنری، بازار جهانی هنر، فروش آنلاین و به‌طور کلی تاثیر اقتصادی بازار هنر را تجزیه و تحلیل کرده است.

  نوش‌داروی آنلاین

در گزارش این سازمان‌های اقتصادی آمده است: «یک‌سوم از جمعیت گالری‌ها در زمان بحران ویروس کرونا کاهش یافته‌اند و به‌طور متوسط گالری‌های فعال نیز چهار کارمند خود را اخراج کرده‌اند. در این گزارش، رقمی از تعداد گالری‌هایی که به‌طور دائمی تعطیل شده‌اند ارائه نشده است، اما پیش‌بینی شده که گالری‌های بیشتری ممکن است قبل از پایان سال ۲۰۲۰ در معرض خطر بسته شدن باشند یا در سال ۲۰۲۱ در وضعیت خطرناک‌تری قرار بگیرند.»  با توجه به اینکه مجموعه‌داران بین‌المللی قادر به سفر برای حضور در نمایشگاه‌ها نیستند، پیش‌بینی می‌شود گالری‌داران برای فعالیت‌های آینده خود، اعتماد بیشتری به معاملات آنلاین داشته باشند. در بررسی صورت گرفته مشخص شده که سال گذشته، معاملات آنلاین ۱۰ درصد از کل فروش در گالری‌های مورد بررسی را نشان می‌داده؛ اما براساس این گزارش در نیمه اول سال ۲۰۲۰، این رقم به ۳۷ درصد رسیده است که بیش از دو سوم این فروش از طریق کانال‌های آنلاین گالری‌ها انجام شده است.

طی گزارش‌های مالی که آرت بازل و یوبی‌اس در سال جدید منتشر کرده‌اند‌، کاهش فروش جهانی هنر، آنلاین شدن اقتصاد هنر و شکاف بین نسل‌های مجموعه‌داران طی همه‌گیری کرونا، شرایط اقتصادی و بازارهای هنری را به کلی تغییر داده است.

در گزارشی که سه ماه پیش و در آخر بهار سال ۲۰۲۰ این دو سازمان اقتصادی هنر منتشر کردند آمده بود: مجموعه‌داران جوان آثار هنری و دارای تفکر دیجیتالی به میزان قابل‌توجهی پذیرای خریدهای آنلاین هستند، البته در سطوح آثار نسبتا کم‌قیمت؛ اما در مقابل مجموعه‌داران باتجربه و آگاه به بحران‌های اقتصادی به نسبت محتاط‌‌تر عمل می‌کنند و این موضوع باعث شده که ‌اقتصاد هنر کمتر در گردش باشد.

این گزارش تخمین‌زده بود که مجموعه‌داران هنری با حداقل یک میلیون دلار نقدینگی در سال ۲۰۱۹ به‌طور میانگین در هفت نمایشگاه هنری و تقریبا در همین تعداد نمایشگاه‌های فروش آثار هنری شرکت کرده‌اند که به‌دلیل شیوع کرونا اغلب این فعالیت‌ها متوقف شده است. اما با در نظر گرفتن این موضوع که بسیاری از محدودیت‌های مربوط به شیوع ویروس کرونا هنوز هم وجود دارد، تقریبا این عرصه دیجیتال و فضای مجازی است که می‌تواند اقتصاد هنر را درحال حرکت نگه دارد و تنها راه برای ماندن در این تجارت است. از سویی دیگر گزارش‌های بازل و یوبی‌اس، تخمین می‌زنند که معاملات آنلاین هنری تنها می‌توانند ۹ درصد از فروش جهانی ۱/ ۶۴ میلیارد دلاری سال گذشته را تکرار کنند.

اما با وجود این اقتصاد آنلاین هنر درحال‌حاضر تنها راه برای خرید مجموعه‌داران است، اگرچه آستانه اقتصادی آن بسیار پایین‌تر از نمایشگاه‌ها و حراج‌های‌زنده است.

نظرسنجی هنر بازل و یوبی‌اس همچنین شامل تجزیه و تحلیل عادات هزینه‌ای ۳۶۰ مجموعه‌دار هنری است که خریدهای با قیمت بالا انجام می‌دهند. این گزارش نشان می‌دهد که با وجود همه‌گیری کرونا، ۹۲ درصد از مجموعه‌داران شرکت کرده در این نظرسنجی، در سال ۲۰۲۰ حداقل یک اثر هنری خریداری کرده‌اند. اکثر آنها در طول شش ماه گذشته، بیش از ۱۰۰ هزار دلار برای هنر هزینه کرده‌اند.