تعویض میزناهارخوری با میز بیلیارد

دست‌اندرکاران سینما، بازی وی در فیلم‌های «گربه روی شیروانی داغ»، «بیلیاردباز» و «بوچ کسیدی و ساندنس کید» را فراموش‌نشدنی می‌دانند. از نکات بارز شخصیت نیومن باید به فروتنی و دست و دلبازی‌اش اشاره کرد. وی بخش مهمی از درآمدش را که علاوه بر بازیگری از راه‌های تجاری چون راه‌اندازی کارخانه تولید سس به‌دست آورده بود صرف امور خیریه می‌کرد. همچنین بدون اینکه شعار دهد به‌طور عملی حامی برابری حقوق زنان بود. سوزان ساراندون، بازیگر مطرح تعریف می‌کند که نیومن سال‌ها پیش برای تقسیم عادلانه دستمزد، بخشی از پولی را که بابت یک فیلم مشترک گرفته بود، به وی داد. علاوه بر این خصوصیات باید واقع‌بینی را به محسنات این بازیگر فقید بیفزاییم. وی در ماه مه سال ۲۰۰۷ اعلام کرد از آنجا که دیگر قادر نیست بهترین بازی خود را ارائه دهد، هنرپیشگی را کنار می‌گذارد.   سایت Imdb  هشت نکته از هشت فیلم بزرگ این ستاره دوست‌داشتنی سینما را که ممکن است خواندنش برای علاقه‌مندان او جالب باشد، منتشر کرده که در ادامه می‌خوانید:

لوک خوش‌دست: در فیلم «لوک خوش‌دست» ۲۰۰ تخم‌مرغ آب‌پز برای یکی از مشهورترین سکانس‌های فیلم در نظر گرفته شد که البته با توجه به تدوین هوشمندانه، تنها هشت تخم‌مرغ آن را پل نیومن خورد و بقیه تخم‌مرغ‌ها توسط دیگر عوامل فیلم خورده شدند.

بوچ کسیدی و ساندنس کید: عنوان اصلی فیلمنامه ویلیام گلدمن «ساندنس کید و بوچ کسیدی» بود و قرار بود استیو مک‌کویین نقش ساندنس را در فیلم بازی کند اما وقتی استیو مک کویین از پروژه خارج شد عنوان فیلم به‌خاطر بزرگ‌تر بودن نام پل نیومن از رابرت ردفورد ستاره تازه‌ظهور سینما، به «بوچ کسیدی و ساندنس کید» تغییر کرد.

بیلیاردباز: پل نیومن قبل از ایفای نقش ادی فلسون معروف به «تند دست» در فیلم «بیلیاردباز» هیچ وقت بیلیارد بازی نکرده بود. او برای این فیلم میز ناهارخوری‌اش را از خانه بیرون آورد و به جایش یک میز بیلیارد نصب کرد تا بتواند مهارت‌های خود را افزایش دهد.

نیش: در فیلم «نیش» (۱۹۷۳) پل نیومن در صحنه‌های ورق بازی یک بدلکار دست داشت و از دست‌های جان اسکارنی شعبده‌باز مشهور آمریکایی در سکانس‌های ورق بازی فیلم به جای وی استفاده شده است.

رنگ پول: پل نیومن در فیلم «رنگ پول» (۱۹۸۶) جایزه اسکار بهترین بازیگر مرد را به‌دست آورد. او به همراه همسرش جوان وودوارد که پیش از او جایزه اسکار را برده بود به دومین زوج پس از ویوین لی و لارنس اولیویه تبدیل شدند که جایزه اسکار را برده‌اند.

قضاوت: نقشی که نیومن در فیلم «قضاوت» ساخته سیدنی لومت بازی کرد به بازیگران بزرگی چون داستین ‌هافمن، جون وویت، روی شایدر، فرانک سیناترا، کری گرانت، رابرت ردفورد و ویلیام هولدن پیشنهاد شده بود.

جاده‌ای به سوی تباهی: پل نیومن و تام هنکس در سکانس خاکسپاری ابتدایی فیلم «جاده‌ای به سوی تباهی» قطعه پیانویی را به‌صورت واقعی می‌نواختند.

ماشین‌ها: «ماشین‌ها» انیمیشن ساخته کمپانی پیکسار آخرین فیلم پل نیومن و البته پرفروش‌ترین فیلم زندگی وی نیز بود که توانست در سراسر جهان ۴۶۲ میلیون دلار به‌دست آورد.

پل نیومن در ۲۶ سپتامبر ۲۰۰۸ بعد از مدتی مبارزه با بیماری سرطان ریه در ۸۳ سالگی درگذشت.