گمانه‌زنی درباره نوبل 2020

امسال نیز همچون سال‌های گذشته نام‌های زیادی برای دریافت مهم‌ترین جایزه دنیای ادبیات مطرح می‌شوند، اما تاکنون هیچ چهره‌ای شانس بیشتری در مقایسه با دیگران ندارد. بیورن ویمان، دبیر فرهنگی نشریه «داگنز نی‌هتر»، بزرگ‌ترین روزنامه سوئد در گفت‌وگویی با خبرگزاری فرانسه درباره نوبل ادبیات گفته است: «اگر آکادمی سوئد می‌دانست چه چیزی برای آنها خوب است، «جامائیکا کینکید» نویسنده کارائیبی- آمریکایی را به‌عنوان برنده انتخاب می‌کرد که به‌خاطر کاوش در مباحث مربوط به استعمارگرایی، نژادپرستی و مسائل جنسیتی شناخته شده است. «کینکید» و دیدگاه او درباره مسائل سیاسی و اخلاقی گوناگون واقعا ارزش شنیدن و خواندن دارد. آکادمی سوئد می‌تواند برای انتخاب برنده نوبل ۲۰۲۰، برخی از کاندیداهای قدیمی این جایزه را نیز در نظر بگیرد؛ چهره‌هایی چون «پیتر ناداس» مجارستانی، «اسماعیل کاداره» نویسنده مشهور آلبانیایی و «میرچا کارتارسکو» نویسنده اهل رومانی. از سوی دیگر، «مادلین لوی» منتقد ادبی در روزنامه سوئدی «سونسکا داگبلادت» امیدوار است امسال «جوان دیدیون» نویسنده ۸۵ ساله آمریکایی برنده این جایزه مهم شود.

آن کارسون، نویسنده و شاعر کانادایی در کنار شانس‌های همیشگی چند سال اخیر «نگوگی وا تیونگو» نویسنده کنیایی، «میشل ولبک» رمان‌نویس فرانسوی، «جویس کارول اوتس» و «مریلین رابینسون» نویسندگان آمریکایی و «مارگارت اتوود» نویسنده کانادایی از دیگر چهره‌هایی هستند که شانس کسب نوبل ادبیات را دارند.

نام «هیلاری منتل» رمان‌نویس بریتانیایی که تاکنون کمتر در میان شانس‌های نوبل ادبیات دیده شده بود نیز امسال مطرح شده است. امسال مراسم اعطای جوایز نوبل که در ماه سپتامبر در استکهلم سوئد برگزار می‌شد به‌دلیل ویروس کرونا لغو شده است و به جای آن مراسم دریافت جایزه توسط برندگان در کشورهای خودشان پخش تلویزیونی خواهد شد. تاکنون ۱۱۲ جایزه نوبل ادبیات به ۱۱۶ چهره ادبی اعطا شده که سهم زنان تنها ۱۵ جایزه بوده است. برنده نوبل ادبیات سال ۲۰۲۰ روز پنج‌شنبه ۱۷ مهر ساعت ۱۴:۳۰ به وقت ایران معرفی می‌شود.