استارت تئاتر خصوصی برای بازگشت به بازار

برخی از سالن‌ها تعطیل شدند و بسیاری دیگر نیز تا مرز تعطیلی پیش رفتند. در این میان بیشترین زیان را سالن‌های خصوصی تئاتر دیدند که میزان درآمدشان به صفر رسید. هزینه نگهداری مجموعه، کارکنان و... بنیه مالی سالن‌داران را از بین برد و با تشدید بحران و تعطیلی دوباره سالن‌ها، کارد به استخوان تئاتری‌ها رسید. اگرچه دولت تلاش کرد تا در اواخر تابستان با حمایت تسهیلاتی بار هزینه‌های جامعه تئاتری را کاهش دهد اما نامعلوم بودن وضعیت کرونا و ادامه تعطیلی‌ها معیشت آنان را با مخاطرات جدی روبه‌رو کرده و بر اساس برآوردهای غیررسمی از ابتدای اسفندماه سال قبل تا پایان مهر ماه امسال نزدیک به ۱۷ میلیارد تومان به سالن‌دارها و گروه‌ها زیان مالی وارد کرده است.

در دو سال گذشته احداث و راه‌اندازی ۲۰ سالن نمایشی جدید در دستور کار فعالان بخش‌خصوصی بود که شتاب این اتفاق با کاهش تدریجی سوددهی سالن‌های تئاتر در سال ۹۸ کاهش یافت و در پنج،‌ شش ماه اول سال ۹۹ به‌طور کلی متوقف شد اما از اواسط شهریور ماه امسال با رونق‌گیری مجدد برخی تئاترها،‌ سالن‌داران تئاتر نیز به فکر راه‌اندازی مجدد کسب و کار خود افتادند و برخی از سالن‌های در آستانه افتتاح، فعالیت خود را برای گشایش سالن‌ها از سر گرفتند. از شهریور امسال تا امروز چهار سالن خصوصی جدید اعلام آغاز فعالیت کرده‌اند.

 تماشاخانه اهورا

تیر ماه سال‌جاری فراخوانی مبنی بر میزبانی یک تماشاخانه تازه تاسیس از گروه‌های حرفه‌ای، دانشجویی و نیمه حرفه‌ای با کمترین هزینه جهت اجرا و نمایشنامه‌خوانی منتشر شد. مدیریت این تالار نمایشی که «اهورا» نام دارد را نادر نادرپور کارگردان و بازیگر تئاتر برعهده دارد.  این تالار نمایشی از ۱۹ شهریور ماه با نمایش «دوستان» به کارگردانی نادرپور افتتاح شد. تماشاخانه اهورا دارای سالنی با ۸ متر عرض، ۱۱ متر عمق و ۶ متر ارتفاع است و ظرفیت آن ۱۱۲ صندلی است. همچنین این تالار نمایشی که واقع در میدان هفت تیر است، دارای ۲۴ خط نوری تفکیک شده و سیستم صدای حرفه‌ای ا‌ست.

 تماشاخانه ایران مال

۲۴ شهریور ماه سال‌جاری تماشاخانه ایران مال با دو بلک باکس تخصصی در مجموعه فرهنگی اجتماعی ایران مال گشایش یافت هرچند تاکنون به‌دلیل شرایط حاکم بر فعالیت‌های فرهنگی هنری و تعطیلی آن، نمایشی در این مجموعه به صحنه نیامده است اما براساس صحبت‌های اکبر تشکری‌نیا معاون فرهنگی مجموعه فرهنگی اجتماعی ایران‌مال در روز افتتاحیه، قرار است تا یک بخش فعالیت‌ها، متعلق به تئاتر تجربی باشد و به گفته او برنامه‌ریزی‌های لازم برای اجراها در طول سال انجام شده است. مجموع ظرفیت دو سالن نمایش این مجموعه ۴۰۰ نفر است. در این میان توجه به گشایش تالارهای نمایشی در مجموعه‌های اجتماعی اتفاق قابل‌توجهی است.

 تئاتر آبان

این مجموعه نیز از تماشاخانه‌هایی است که به تازگی وارد مجموعه تالارهای نمایشی شده است. قرار بر این بود تا تماشاخانه آبان با نمایش «کدو قلقله‌زن» به کارگردانی سینا نورایی از یازدهم مهر فعالیت خود را به‌صورت رسمی آغاز کند که آغاز به‌کار این تالار نمایشی تازه تاسیس با تعطیلی تئاتر به‌دلیل گسترش ویروس کرونا مواجه شد. سالن‌داران این مجموعه امیدوارند با کاهش شیوع بیماری و گشایش دوباره مراکز فرهنگی و هنری بتوانند به بازار خود رونق بدهند. این تالار نمایشی نیز در خیابان شهید عضدی جنوبی واقع است.

 عمارت جدید نوفل لوشاتو

عمارت نوفل لوشاتو که با دو سالن نمایش با ظرفیت‌های ۹۴ و ۱۴۰ نفر و با استاندارد قابل‌قبولی به‌لحاظ فنی همچون تجهیزات نوری و آکوستیک‌، از پاییز ۱۳۹۸ فعالیت خود را آغاز کرده بود، مرداد امسال به‌دلیل تعطیلات پیاپی به‌دلیل شیوع ویروس کرونا چاره‌ای جز تعطیلی دائمی نداشت و این مجموعه برای همیشه تعطیل شد. اما داوود نامور مدیریت این مجموعه دوباره تلاش کرد تا مجموعه یاد شده را راه‌اندازی و فعال کند و بر همین اساس اقدام به بازگشایی تالار نمایشی دیگری با همین نام در خیابان نوفل لوشاتو کرد که در فرآیند راه‌اندازی است. از این مجموعه تاکنون کافه آن افتتاح شده و سالن نمایش نیز در دست تجهیز و بازسازی قرار دارد که براساس گفته نامور اطلاعات آن به‌زودی اعلام خواهد شد.