رکوردهای ایرانی ساتبیز

در این حراج ۹۵ اثر از هنرمندان ایران، مصر، ترکیه، لبنان، مراکش، عراق، فلسطین و... در کنار ۲۸ از ۱۷ هنرمند ایرانی حضور داشتند. اما با تغییر رویه حراج ساتبیز که به شکل آنلاین برگزار شد چهار اثر از این حراج خارج شد که یکی از آنها اثری از فرامرز پیلارام بود. از مجموع ۲۸ اثر ایرانی حاضر در حراج نیز،‌ پنج اثر فروش نرفت.

 گران‌ترین آثار

گران‌قیمت‌ترین اثر حراج ساتبیز، مجسمه‌ای از محمود مختار هنرمند مصری بود که با قیمت ۳۵۲ هزار و۸۰ پوند به فروش رسید و رکورددار این دوره شد. اما جایگاه‌های بعدی حراج به هنرمندان ایرانی اختصاص داشت.

تابلوی نقاشی‌خط حسین زنده‌رودی که با رقم پایه ۸۰ تا ۱۲۰ هزار پوند عرضه شد با دو برابر قیمت پیشنهادی به مبلغ ۲۷۷ هزار و ۲۰۰ پوند به فروش رسید و در جایگاه دوم گران‌قیمت‌ترین آثار حراج آنلاین ساتبیز قرار گرفت. اما هیجان اصلی این دوره حراج به آثار بهمن محصص اختصاص داشت. اگرچه یک نقاشی کمتردیده از این هنرمند با قیمت پایه ۷۰ تا ۹۰ هزار پوند در جایگاه سوم گران‌ترین آثار این حراج قرار داشت، اما مجسمه‌ای از محصص که با قیمت پایه ۳۵ تا ۴۵ هزار پوند عرضه شده بود ۶برابر قیمت پیشنهادی به مبلغ ۲۵۲ هزار پوند چکش خورد تا این اثر در جایگاه سوم گران‌ترین اثر فروش رفته در حراج آنلاین ساتبیز قرار بگیرد. تابلو نقاشی این هنرمند نیز ۲۰۱هزار و ۶۰۰ پوند به فروش رسید و در جایگاه چهارم گران‌ترین آثار حراج قرار گرفت.

 دیگر آثار ایرانی حراج

افزون بر آثار زنده رودی و محصص که در ردیف گران‌ترین آثار حراجی اخیر ساتبیز قرار گرفتند، اثری از فرامرز پیلارام به قیمت ۵۲ هزار و ۹۲۰ پوند و دو تابلو آبستره از منوچهر یکتایی ۴۴ هزار و ۱۰۰ و ۳۲ هزار و ۹۲۰ پوند فروش رفتند.

همچنین از سهراب سپهری در حراج آنلاین ساتبیز ۴ اثر کوچک ارائه شد که هر یک به ترتیب با مبلغ ۲۳ هزار و ۹۴۰ پوند، ۱۶ هزار و ۳۸۰ پوند، ۱۱ هزار و ۹۷۰ پوند و ۱۱ هزار و ۳۴۰ پوند به فروش رسیدند.

عکسی از شیرین نشاط نیز با قیمت ۲۰ هزار و ۱۶۰ پوند و دو تابلو از حسن قائمی به قیمت ۱۷ هزارو ۶۴۰ پوند و ۱۰ هزار و ۸۰ پوند چکش خوردند. یکی دیگر از آثار ایرانی که مورد استقبال خریداران آنلاین حراج ساتبیز قرار گرفت، تابلو «لیلی و مجنون» صادق تبریزی بود. این اثر با قیمت پایه ۳ تا ۴ هزار پوند عرضه شد و توانست ۴ برابر قیمت پیشنهادی به مبلغ ۱۲۰/ ۱۵ پوند به فروش برسد.

دو عکس از شادی قدیریان به قیمت ۴ هزار و ۳۲ پوند و ۲ هزار و ۷۷۲ پوند فروش رفت و سه تابلو از فریدون رحیمی‌آسا هر کدام به قیمت ۳هزار و ۷۸۰ پوند فروش رفتند.

اثری از لاله خرمیان ۸/ ۱ هزار پوند؛ فوتوکلاژی از رامین حائری به قیمت ۷/ ۱ هزار پوند؛ تابلویی از بهجت صدر ۳/ ۱ هزار پوند و اثری از شیرین فخیم ۶۳۰ پوند؛ ۲۳ اثر ایرانی بودند که در حراج هنر قرن بیستم خاورمیانه ساتبیز به فروش رسیدند.

در این حراج علاوه بر ۴ اثری که از عرضه آنلاین خارج شدند، ۱۷ اثر نیز فروش نرفتند که اثر منیر فرمانفرمائیان، ۲ تابلو مسعود عربشاهی و ۲ نقاشی لیلی متین دفتری نیز در میان آثار فروش نرفته در حراج آنلاین ساتبیز قرار داشتند.

p25 (19)
اثر حسین زنده‌رودی