غروب بازیگر سریال‌های تاریخی

پنج‌شنبه گذشته و در میان نام کسانی که قربانی کووید-۱۹ شدند یک نام آشنا هم به چشم می‌خورد: کریم اکبری‌مبارکه. بازیگر پیشکسوت تئاتر، سینما و تلویزیون که سال‌ها پیش در «مرگ یزدگرد» بهرام بیضایی نقش «سر کرده» را بازی کرده و حیرت علاقه‌مندان سینما را برانگیخته بود اما طیف وسیعی از مردم بازی‌هایش در نقش ابن ملجم سریال «امام علی» و «احمر بن‌شمیط» سریال مختارنامه را به‌خاطر می‌آورند و در این اواخر به‌عنوان صورت زخمی مجموعه پر مخاطب «بچه مهندس».

متولد سال ۱۳۳۲ و تحصیلکرده رشته بازیگری و کارگردانی تئاتر و در دهه ۶۰ در تئاتر ایران حضور فعالی داشت و یک پای ثابت کارهای ماندگار آن دوره بود. نوید اکبری مبارکه، فرزند این بازیگر درباره ابتلای پدرش به کرونا گفته پدرم در روزهای اخیر مشغول بازی در سریالی بود که ابتدا یکی از عوامل آن به کرونا مبتلا شد و بعد هم خانم لاله اسکندری و در نهایت پدرم هم با توجه به بیماری زمینه‌ای که داشت درگیر شد و با توجه به پیشرفت بیماری در ریه داروها موثر نبودند و بیست و چهار ساعت بعد از بستری شدن در بیمارستان فوت کرد. البته نوید اکبری در گفت‌وگو با خبرگزاری‌ها گفته بیمارستان کوتاهی کرده و دارویی را که باید استفاده می‌کرده به پدرم تزریق نکردند چون نداشتند درحالی‌که اگر گفته بودند ما آن را تهیه می‌کردیم. فاطمه معتمدآریا رئیس انجمن بازیگران سینما در واکنش به این اتفاق در پیامی نوشت؛ آرزو می‌کنم به بهای سنگین جان باختن هنرمندان تکرار ناشدنی تئاتر و سینما، تدابیری فوری و موثر برای دور کردن سایه شوم و مرگبار این بیماری از محیط کاری بازیگران اندیشیده شود.

اکبر زنجان‌پور چهره با سابقه تئاتر، سینما و تلویزیون هم در یادداشتی نوشت این همه سال، همکارها می‌گفتند من زودتر از همه برای تمرین یا اجرای تئاتر حاضر می‌شوم اما در تمرین و اجرای «باغ آلبالو» این کریم آقا بود که از من هم زودتر می‌آمد و همیشه لبخند به لب داشت و انرژی مثبت. این روزها دیگر نه برای تشییع رفقا می‌شود رفت و نه در مجلس یادبود شرکت کرد، همه غریب می‌میریم و کریم آقا از همه غریب‌تر.

محمد فیلی که در سریال «مختارنامه» نقش شمر را بازی می‌کرد نیز درباره مرگ همکارش گفته است: اکبری در «امام علی»، نقش ابن‌ملجم را ایفا کرد. هستند کسانی که از بازی در سریال‌های تاریخی و ایفای نقش‌های منفی پشیمان شده باشند، اما او نه تنها هیچ‌گاه از ایفای نقش ابن‌ملجم پشیمان نشد، بلکه بسیار راضی بود که توانسته بازی بسیار خوبی را ثبت کند. او چهره‌ای جدی داشت، اما از روحیه لطیفی برخوردار بود و برخلاف چهره جدی‌اش، زندگی را به طنز می‌گرفت. معتقد بود که در زندگی عادی، جدیت جایگاهی ندارد و اگر بخواهیم همه اتفاقات و رخدادهای زندگی را جدی بگیریم، نمی‌شود زندگی کرد. 

پیکر این هنرمند امروز صبح در قطعه هنرمندان بهشت زهرا به خاک سپرده خواهد شد.