جولان هنرهای تجسمی در خلوت بازارهای هنری

رواج بازار هنرهای تجسمی در شرایطی است که تقریبا همه بازارهای هنری دیگر قفل شده‌اند. تعطیلی بسیاری از برنامه‌ها و رویدادهای بزرگ حوزه موسیقی، سینما و تئاتر و کتاب باعث شده است تا مناسبات بازارهای تجسمی بیش از پیش در معرض توجه رسانه‌ها و عموم مردم قرار بگیرد. در رویدادهای حراجی اخیر در حوزه آثار خاورمیانه، هنر ایران حضور اثربخش و فروش قابل‌توجهی داشته است.

  حراج آثار خاورمیانه در بونامز ۲۰۲۰

اما در میان نامداران هنر خاورمیانه حراج بونامز ۲۰۲۰ تابلوی «خانه به دوش» از محمود سعید، هنرمند فقید مصری با برآورد قیمت ۳۵۰ تا ۵۰۰ هزار پوند گران‌ترین اثر این حراج است و پس از او تابلو «لا+لا+سر» حسین زنده‌رودی با قیمت پایه ۱۲۰ تا ۱۸۰ هزار پوند در جایگاه دوم قرار دارد. تابلوی نقاشی‌خط محمد احصایی با عنوان «یزدان» نیز با برآورد ۴۰ تا ۶۰ هزار پوند در جایگاه پنجم آثار ذی‌قیمت‌ترین این حراج قرار دارد. از سویی دیگر اردشیر محصص با داشتن ۱۴ اثر و سمبات در-کیورغیان با ۱۰ اثر دو هنرمند ایرانی هستند که بیشترین تعداد آثار را در این حراج دارند.

اما یکی از نکات مهم حراج بونامز، توجه به جریان هنری «سقاخانه» است که مبنای هنر مدرن در ایران محسوب می‌شود. در این حراج دو اثر از صادق تبریزی و پرویز کلانتری با عنوان «سقاخانه» ارائه شده است که توجه این حراج‌خانه به این جریان هنری در ایران را نشان می‌دهد.

صادق تبریزی پس از ۱۱ سال در ماه گذشته دوباره مورد توجه حراج‌های بین‌المللی هنر خاورمیانه قرار گرفت و اثر «لیلی و مجنون» او در حراج ساتبیز به مبلغ ۱۵.۰۰۰ پوند به فروش رسید. پرویز کلانتری نیز که در سال‌های اخیر با توجه با استقبال از آثار او در حراج‌های داخلی، اثری از سال ۲۰۱۷ در حراج‌های بین‌المللی خاورمیانه نداشت. در این دوره حراج یکی از آثار موسوم به جریان سقاخانه این هنرمند فقید عرضه شده است.

حسین زنده‌رودی یکی از رکوردداران همیشگی حراج‌های بین‌المللی هنر خاورمیانه است که در حراج بونامز اثر نقاشی‌خط او با برآورد ۱۲۰ تا ۱۸۰ هزار پوند عرضه خواهد شد. محمد احصایی یکی دیگر از هنرمندانی است که همواره به‌عنوان یکی از چهره‌های مارکت هنر ایران شناخته می‌شود و از او در این حراج دو اثر ارائه شده است که تابلوی «یزدان» این هنرمند به قیمت پایه ۴۰ تا ۶۰ هزار پوند و دیگر اثر نقاشی‌خط او با قیمت ۳ تا ۵ هزار پوند عرضه خواهد شد. از رضا درخشانی دیگر هنرمند ایرانی سه اثر «رنگ را شکار کنید» با برآورد ۲۵ تا ۳۵ هزار پوند، «لیلی و مجنون» ۱۵ تا ۲۵ هزار پوند و «گل عدن» ۱۵ تا ۲۰ هزار پوند چکش خواهد خورد. تابلوی «کویر شماره ۳» مارکو گریگوریان با برآورد ۲۰ تا ۳۰ هزار پوند و اثر «آغوش ابدی» پروانه اعتمادی نیز با قیمت پایه ۲۰ تا ۳۰ هزار پوند در حراج پاییز ۲۰۲۰ بونامز عرضه می‌شود. اثر «گل‌ها» ابوالقاسم سعیدی با برآورد ۱۸ تا ۲۵ هزار پوند، تابلوی «بانوی کتاب‌خوان» لیلی متین دفتری ۱۵ تا ۲۰ هزار پوند و تابلوی بدون عنوان رضا مافی با قیمت پایه ۱۵ تا ۲۰ هزار پوند ارائه خواهد شد. از حسین کاظمی، یکی از هنرمندان نوگرای ایران در این حراج سه اثر ارائه شده است که تابلوی «لاله» و «انار» این هنرمند هرکدام با برآورد ۱۰ تا ۱۵ هزار پوند و اثر «سه‌تار نواز» او ۲ تا ۳ هزار پوند عرضه می‌شود. دو اثر «برج» و «مادر بودن» سیراک ملکونیان نیز با قیمت پایه ۱۰ تا ۱۵ هزار پوند و ۷ تا ۱۰ هزار پوند چکش خواهد خورد. تابلویی از مسعود عربشاهی با برآورد ۸ تا ۱۲ هزار پوند، اثر «رویای طلایی» ناصر عصار ۶ تا ۱۰ هزار پوند، سه اثر ناصر اویسی با عنوان «طبیعت بی‌جان» ۶ تا ۱۰ هزار پوند، «زوج» ۵ تا ۷ هزار پوند و «زنی با آینه» ۲هزار و۵۰۰ تا ۳هزار و۵۰۰ پوند ارائه می‌شوند. از مرتضی سازگار نیز دو اثر با قیمت ۶ تا ۱۰ هزار پوند و ۵ تا ۸ هزار پوند چکش می‌خورند.

تابلوی «سقاخانه» پرویز کلانتری با قیمت پایه ۴ تا ۶ هزار پوند و دو تابلو از فریدون هویدا با عنوان «باله خوشنویسی» و «حرکات من» هر کدام با برآورد ۴ تا ۶ هزار پوند دیگر آثاری هستند که عرضه خواهد شد. اثر «سقاخانه» صادق تبریزی نیز با برآورد ۲هزار و۵۰۰ تا ۳هزار و۵۰۰ پوند ارائه می‌شود. از اردشیر محصص ۱۴ اثر متنوع از نقاشی و کاریکاتورهای این هنرمند فقید ارائه شده است که ۴ اثر نقاش او با برآورد ۴ تا ۶، یک اثر ۳ تا ۵ هزار پوند، ۵ اثر با قیمت پایه ۲ تا ۳ هزار پوند و چهار اثر نیز در میان قیمت برآورد هزار تا ۲هزار و۵۰۰ ارائه می‌شوند. از سمبات در-کیورغیان یکی از هنرمندان ارمنی ایرانی‌تبار و یکی از برجسته‌ترین نقاشان آبرنگ ایران در این حراج ۱۰ اثر ارائه شده است که ۵ اثر با برآورد هزار و ۲۰۰ تا هزار و ۸۰۰۰، سه اثر ۸۰۰ تا هزار ۲۰۰ و دو اثر ۸۰۰ تا هزار پوند چکش خواهند خورد. حراج هنر مدرن و معاصر خاوریانه بونامز ۲۰۲۰، ۲۴ نوامبر (۴آذر) با رعایت پروتکل‌های بهداشتی در لندن برگزار می‌شود.