اسطوره فوتبال از نگاه فیلم‌سازان

 کاپادیا درباره این اسطوره فوتبال گفت: «درک این خبر سخت است. او همیشه غیرقابل تخریب بود. ۱۰ ساعت با این مرد گذراندم! پای چپش را لمس کردم. همه تلاشمان را کردیم تا به دنیا نشان دهیم این مرد، اسطوره، مبارز که بود. بزرگ‌ترین افسانه.»

مارادونا اسطوره فوتبال که در ۶۰ سالگی بر اثر حمله قلبی درگذشت، به‌خاطر آنچه در زمین و خارج از آن انجام می‌داد مشهور بود از گل‌های معروفش گرفته تا زندگی شلوغ و غیرقابل دفاعش. برای یک فیلم‌ساز مستندساز که متخصص وقایع‌نگاری زندگی استعدادهای خارق‌العاده اما آشفته است، رفتن به سراغ زندگی مارادونا کار مقاومت‌ناپذیری بود. از همین رو آصف کاپادیا سال ۲۰۱۹ «دیه‌گو مارادونا» را ساخت که در نهایت به مستندی تحسین شده بدل شد و جوایز متعددی هم برد. وی پیش از ساخت زندگی مارادونا به سراغ آیرتون سنا اسطوره مسابقات اتومبیلرانی و ایمی واین‌هاوس خواننده هم رفته بود. کاپادیا برای ساخت این فیلم از مجموعه‌ای از فیلم‌هایی استفاده کرد که قبلا هرگز دیده نشده بود و برخی از آنها را از همسر سابق مارادونا به‌دست آورده بود. فیلم «مارادونا» کاپادیا اکنون در شبکه اچ‌بی‌او مکس در دسترس است.

«مارادونا» ساخته امیر کاستاریکا در سال ۲۰۰۸ فیلم دیگری است که درباره بزرگ‌ترین بازیکن مدرن فوتبال ساخته شده است. در این فیلم چهره‌هایی چون فیدل کاسترو، هوگو چاوز، اوو مورالس، مارادونا و امیر کاستاریکا در برابر دوربین حضور دارند.

این فیلم نخستین بار در جشنواره فیلم کن ۲۰۰۸ به نمایش درآمد. کاستاریکا در این فیلم به سه وجه مختلف از شخصیت مارادونا می‌پردازد: مارادونای فوتبالیست، مارادونای سیاست‌پیشه و مارادونای معتاد. در بخش‌هایی از فیلم مارادونا و کاستاریکا به گلی که مارادونا در جام جهانی فوتبال ۱۹۸۶  زد،اشاره می‌کنند. اظهارات مارادونا باعث شد برخی این فیلم را ضد انگلستان بدانند و حتی پیش‌بینی کنند که فیلم در انگلیس به این زودی‌ها اکران نشود. در هر حال این فیلم درباره فوتبال یا ورزش نیست بلکه فیلمی درباره امید، شکوه، استعداد، کاستی‌ها و عظمت انسان است و عشق و ناامیدی از موضوع‌های اصلی آن هستند.

در یک لحظه از فیلم کارگردان از مارادونا می‌پرسد دوست داشت جای کدام ستاره سینما باشد و او بلافاصله در جواب می‌گوید: «رابرت دنیرو در «گاو خشمگین». او می‌خواست همه را بزند و من می‌خواستم همه‌اش گل بزنم.»

همچنین فیلم درام زندگینامه‌ای با عنوان «مارادونا، دست خدا» نیز بر مبنای زندگی این فوتبالیست در سال ۲۰۰۷ توسط مارک ریسی ساخته شده است.

 این فیلم بر مبنای فیلمنامه لئوناردو بچینی و مانوئل روییز سن مارتین ساخته شد و به زندگی مارادونا از کودکی تا زمانی که اولین حمله قلبی به وی دست داد و تصمیم او برای بازپروری خودش و همه آنچه موجب شد تا سال ۲۰۰۰ به‌عنوان بهترین ورزشکار قرن شناخته شود، می‌پردازد. در این فیلم مارکو لئونارد در نقش مارادونا بازی کرده است.