پاییز کرونایی هنر ایران

 پورحسینی در این ماه‌ها با کسی معاشرت نداشت؛ جلوی دوربین نرفت؛ کتاب می‌خواند و از مادر پیرش نگهداری می‌کرد و کارهای هنری را موکول کرده بود به آینده.از دو هفته پیش اما درگیر این ویروس شد و بعد چند روز که می‌گفتند وضعیتش بحرانی است به شرایط پایدار رسیده بود.این اما پایان ماجرا نبود. سرانجام کووید-۱۹ کارش را کرد و بامداد دیروز به زندگی این بازیگر هم پایان داد. او از نسل بازیگران تحصیلکرده‌‌ای بود که هنر بازیگری را به‌صورت آکادمیک در دانشگاه آموخته بودند. مخاطبان قدیمی تئاتر او را بیشتر روی صحنه و در آثار خاطره‌انگیز کارگردانانی همچون بهرام بیضایی، حمید سمندریان، علی رفیعی، آربی آوانسیان و...به یاد می‌آورند؛ هر چند در سینما و تلویزیون هم کارهای زیادی انجام داد و با چهره‌های سرشناسی همچون داود میرباقری، مرضیه برومند، یدالله صمدی، مسعود کیمیایی، ابوالحسن داودی، بهروز افخمی، شهرام اسدی، مهدی فخیم‌زاده، محمد بزرگ‌نیا و... همکاری کرد. با اینکه کارنامه پرو پیمانی به یادگار گذاشت ولی معتقد بود کارهای انجام نشده زیادی دارد و دلش می‌خواست این سال‌ها به تئاتر بیشتر می‌پرداخت. یکی از اولویت‌های زندگی پورحسینی حضور در سریال‌‌های تلویزیونی بود و سعی می‌کرد بازی در تمام ژانرها را تجربه کند. از بازی در سریال‌های تاریخی تلویزیون همچون مریم‌مقدس ساخته شهریار بحرانی؛ امیرکبیر ساخته سعید نیکپور؛ مختارنامه ساخته داود میرباقری گرفته تا سریال‌های اجتماعی. در این میان بیش از همه با احمد امینی همکاری داشت و در سریال‌های «تصویر یک رؤیا»، «روز ایپریت»، «باران عشق»، «اولین شب آرامش» و «بی‌گناهان» بازی کرده بود و آخرین بار هم در مجموعه «بیگانه‌ای با من است» جلوی دوربین امینی رفت که قرار است از شنبه آینده ۱۵ آذرماه روی آنتن شبکه ۲ برود.

 واکنش‌ها

رضا بابک بازیگر و کارگردان با سابقه تئاتر که از دوستان قدیمی پرویز پورحسینی به حساب می‌آمد دیروز در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر گفت: تمام دوستانم مثل برگ‌های درختان در فصل خزان می‌ریزند و از دست می‌روند. من و پرویز هم همکلاسی بودیم و هم دوست دیرینه. اگر از من بپرسید نمونه و الگوی انسانیت و شرافت کیست پاسخم به شما این است؛ «پرویز پورحسینی». اگر بپرسید نمونه و الگوی بازیگری برایم کیست باز هم پاسخم این است؛ «پرویز پورحسینی».

رضا بابک افزود: پرویز علاوه‌بر اینکه انسان شریفی بود، بازیگر شریف و بزرگی بود. پورحسینی شریف‌ترین بازیگر بود. وی زمانی که دانشجوی تئاتر شد به‌عنوان یک بازیگر حرفه‌ای در گروه استاد حمید سمندریان و خانم پری صابری حضور داشت و بازی‌های درخشانی در نمایش‌هایی بزرگ ایفا کرده بود.

عبدالعلی علی عسکری رئیس سازمان صداوسیما هم در پیامی نوشت: کرونا باز هم کام همه ما را تلخ کرد و عزیزی دیگر را از ما گرفت. پرویز پورحسینی از هنرمندان خلاق، پیشکسوت و بااخلاق بود که نقش‌آفرینی او در آثار نمایشی مختلف، به‌ویژه سریال‌های تلویزیونی مورد علاقه مردم، نام و تصویرش را برای همیشه ماندگار کرده است. حضرت زکریای سریال مریم مقدس (ع)، میثم تمار سریال مختارنامه با آن صحنه ماندگارش در مسجد کوفه و بابا اسماعیل سریال بچه مهندس، هیچ‌گاه از یاد مخاطبان این سرزمین نخواهد رفت.

همچنین پایگاه اطلاع رسانی سیما اعلام کرد: به پاس زحمات و نقش آفرینی‌های ماندگار هنرمند متعهد و ارزشمند کشورمان، برنامه خندوانه با حضور زنده یاد پرویز پورحسینی امروز شنبه ٨ آذر ساعت ٢١:٣٠ از شبکه نسیم بازپخش خواهد شد.این حضور زنده یاد پورحسینی، مربوط به فصل چهارم «خندوانه» است.

 آرزوی ناتمام

پرویز پورحسینی یکی از چهره‌های مطرح هنر ایران بود و با این حال چندی پیش در گفت‌وگو با هنرآنلاین درباره وضعیت هنرمندان پیشکسوت گفته بود: نمی‌خواهم بضاعت فرهنگ و هنر خودمان را با کشورهای پیشرفته مقایسه کنم. اما انتظار نداشتم پیشکسوت‌های هنر این سرزمین را این‌گونه ببینم. فرقی نمی‌کند چه در عرصه موسیقی، چه تئاتر و سینما و دیگر هنرها. در کشور ما هنر به‌عنوان یک شغل به رسمیت شناخته نمی‌شود. من پس‌ازاین همه‌سال تجربه در این عرصه به نسل جوان پیشنهاد می‌کنم که شغل دومی هم در کنار کارهای هنری داشته باشند که در سنین سالخوردگی دچار مشکل نشوند.

کرونا در ماه‌های اخیر همه چیز را تحت تاثیر قرار داد.بازارهای هنری را نابود کرد.سینما‌ها و تئاترها را به تعطیلی و کنسرت‌ها را به فراموشی کشاند و هنرمندان زیادی را خانه نشین کرد. او ۲۰ شهریور ۱۳۹۹ یعنی حدود سه ماه پیش در روز تولدش آرزو کرده بود: «حس می‌کنم بیشتر مردم روزگار من زندگی موقت دارند. همه منتظرند که به شرایط عادی بازگردند و به زندگی طبیعی بپردازند. امیدوارم به این وضعیت برسند.» آرزویی که هرگز تحققش را با چشم هایش ندید.