جزئیات حمایت ویژه از هنرمندان

برخی برآوردها نشان می‌دهد خسارت وارد شده بر کسب‌وکارهای هنری کشور (سالن‌داران و سینماگران، مراکز تولید و عرضه فیلم، گروه‌های موسیقی، کتاب‌فروشی‌ها، گروه‌های تئاتری، سالن‌داران تئاتر، نمایشگاه‌های هنری، گالری‌ها و... بدون احتساب کسب‌وکارهای سینمایی) حدود ۱۵۰۰ میلیارد تومان است که حدود نیمی از آن یعنی کمی بیش از ۷۰۰ میلیارد تومان مربوط به خسارت وارده بر کسب‌وکارهای سینمایی است.

اما دولت برای حمایت از صاحبان مشاغل آسیب‌دیده از کرونا ابتدا تصمیم گرفت با تعیین ۱۴ رسته شغلی ویژه که بیشترین آسیب را از کرونا دیده بودند و ثبت اطلاعات و تقاضای انان در «سامانه کارا»، این کسب‌وکارها را حمایت و به آنان تسهیلات پرداخت کند. یکی از این رسته‌ها کسب‌وکارهای فرهنگی، هنری و آموزشی بود که مجموعا بیش از ۲ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان مطالبه تسهیلات داشتند. دولت تا پایان نیمه آذرماه به این رسته‌ها بیش از ۱۵۰۰ میلیارد تومان وام ارزان‌قیمت پرداخت کرد. اما سهم کسب‌وکارهای فرهنگی و هنری از این ۱۵۰۰ میلیارد تومان، حدود ۳۰۰ میلیارد تومان بود و باقی‌مانده تسهیلات عمدتا به مراکز آموزشی، مدارس و... پرداخت شد.

موضوع این بود که بسیاری از بخش‌های بزرگ فرهنگی در بازار از جمله برخی کتاب‌فروشی‌ها مانند شهرکتاب، مراکز تولید فیلم، سالن‌داران سینمایی، ناشران و... متقاضی دریافت این وام نشدند. زیرا رقم وام که به ازای هر نفر شاغل، ۶ میلیون تومان بود، چندان برای مراکز یاد شده جذابیت نداشت.

با ادامه بحران کرونا و افزایش زمان تعطیلی مراکز و بنگاه‌های فرهنگی و هنری و به دنبال آن تشدید بحران درآمدی در این مراکز، کارگروه مقابله با پیامدهای اقتصادی کرونا تصمیم گرفت حمایتی ویژه از کسب‌وکارهای فرهنگی و هنری داشته باشد.

به این ترتیب، کارگروه مقابله با پیامدهای اقتصادی کرونا تصمیم گرفت تسهیلاتی ویژه با بهره ۱۲ درصدی را برای فعالان و بنگاه‌های فرهنگی در نظر بگیرد. رقم این تسهیلات در مجموع ۱۷۰۰ میلیارد تومان است.

نکته: کسانی که قبل از ابلاغ دستورالعمل این وام، تسهیلات کرونایی را از طریق سامانه کارا تا پایان مهر دریافت کرده‌اند، می‌توانند با درخواست دوباره، مابه‌التفاوت وام دریافتی اول را در قالب تسهیلات، طبق این دستورالعمل دریافت‌ دارند.

 جزئیات پرداختی وام ویژه فرهنگ و هنر

این وام در مبالغ مختلف پرداخت خواهد شد. مشمولان این وام براساس پیشنهاد وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی متشکل از ۲۶ هزار و ۱۶۸ فعال و کسب‌وکار آسیب‌دیده از کرونا از جمله ۳۲۲۵ بنگاه و فعال حوزه کتاب (اهالی قلم، ناشران، کتاب‌فروشان، چاپخانه‌ها، استارت‌آپ‌ها و...)، ۵۰۱۰ فعال و موسسه قرآنی، ۶۵۰۰ فعال و موسسه زیارتی، ۷۹۷۳ فعال، گروه و بنگاه هنری (گروه‌های تئاتر، گروه‌های موسیقی، آموزشگاه‌های هنری، گالری‌ها، خانه‌های مد، اساتید و مربیان هنری و...)، ۱۵۱۵ فعال و بنگاه سینمایی و سمعی و بصری (تهیه‌کنندگان، سالن‌های سینما، موسسات تولید، توزیع و نمایش فیلم، موسسات تولید ابزارها و تجهیزات سینمایی، تدوین، دوبله و...) و ۱۹۴۵ موسسه و مرکز رسانه‌ای و مطبوعاتی است.

دوره تنفس این وام تا اردیبهشت ۱۴۰۰ تعیین شده است.

کمک هزینه بیکاری

اما حمایت دولت وجه دیگری نیز داشت. وجه دیگر این حمایت، اعطای وام حمایتی دولت به اعضای صندوق اعتباری هنر بود. در واقع با توجه به استمرار دوره تعطیلی‌های کرونایی هنرمندان عضو این صندوق، براساس دسته‌بندی کیفی توانستند وام‌های ۵ و ۵/ ۱ میلیون تومانی دریافت کنند. این هنرمندان با ثبت تقاضا برای دریافت وام، «هنر کارت» دریافت کرده و مبالغ وام نیز به حساب هنرکارت آنان واریز شد. سیدحسین سیدزاده مدیرعامل صندوق اعتباری هنر در این باره گفت: تاکنون بیش از ۶۰ هزار نفر از اعضای صندوق در سامانه هنرکارت وام حمایتی را دریافت کرده‌اند.  به گفته سیدزاده، مجموع وام پرداختی به هنرمندان بیکار شده ۱۲۰ میلیارد تومان بوده است.