بهترین فیلم‌های 2020 به انتخاب منتقدان

البته این فهرست در حالی اعلام شده که سال ۲۰۲۰ با کمترین شمار فیلم‌های روی پرده مواجه بود و شیوع بیماری کرونا باعث شد تا بسیاری از فیلم‌ها قید اکران در ۲۰۲۰ را بزنند. از قضا تصمیم شرکت بزرگ نتفلیکس در این باره که خواسته اکران فیلم‌های پرهزینه‌اش را به ماه‌های آینده موکول کند با اعتراض بسیاری از فیلمسازان و فیلم‌دوستان روبه‌رو شد اما معادلات اقتصادی بازار سینمای چیزی متفاوت از علاقه است. بنا به برخی گزارش‌ها تعداد فیلم‌های اکران شده در ۲۰۲۰ در مقایسه با دوره‌های گذشته دست‌کم ۶۰ درصد کاهش داشته است. 

در این نظرسنجی که در مجموع با مشارکت ۲۳۱ منتقد و روزنامه‌نگار از نشریات مهم سینمایی چون «ایندی وایر»، «ورایتی»، «هالیوود ریپورتر» و همچنین روزنامه‌نگاران سینمایی در روزنامه‌های محلی، وب‌سایت‌ها و دیگران فعالان رسانه‌ای سینما در سراسر اروپا، آمریکای لاتین، آفریقا، آسیا و خاورمیانه همراه بوده است، بهترین فیلم‌ها و بازیگران در یک سال گذشته (فیلم‌هایی که در یک سال گذشته در آمریکا اکران شده یا در سامانه‌های نمایش آنلاین عرضه شده‌اند) مورد نظرسنجی قرار گرفتند و در نهایت فیلم «سرزمین آواره‌ها» ساخته «کلوئی ژائو» توانست با فاصله‌ای کم جایزه بهترین فیلم، کارگردانی و فیلمبرداری سال را به خود اختصاص دهد. 

«سرزمین آواره‌ها» اولین نمایش جهانی خود را در جشنواره فیلم ونیز تجربه کرد و توانست جایزه شیر طلایی بهترین فیلم را به خود اختصاص دهد. در این فیلم «فرانسیس مک دورمند» در نقش زنی به نام فِرن بازی می‌کند که پس از ورشکستگی یک شرکت در مناطق روستایی ایالت نوادا، یک سفر جاده‌ای را با ماشین خود آغاز می‌کند و به کشف زندگی به‌عنوان یک خانه‌به‌دوش مدرن می‌پردازد. 

در حالی‌که فیلم «سرزمین آواره‌ها» توانست عنوان بهترین فیلم و کارگردانی این نظرسنجی را به خود اختصاص دهد اما در مجموع و با احتساب همه ژانرها، فیلم «هرگز به ندرت، گاهی همیشه» ساخته «الیزا هیتمن» با بیشترین اقبال از سوی منتقدان همراه شد و ۸۴ رای به‌دست آورد در حالی‌که فیلم «سرزمین آواره‌ها» در مجموع ۸۱ رای را به خود اختصاص داد. 

Untitled-1 copy