سفره رنگارنگ تلویزیون در شب چله

 محدودیت‌های رفت و آمد هم برقرار شده و خانواده‌های ایرانی باید یلدا را در تنهایی بگذرانند. در این وضعیت تلویزیون وظیفه مهمی را برعهده دارد تا بتواند بخشی از اوقات فراغت مردم در شب یلدا را پر کند. شبکه‌های سیما از چند روز پیش در تدارک برنامه‌های متنوع خود هستند و قرار است امروز کنداکتور متفاوتی را در دسترس مردم قرار بدهند.

  «دستپخت» از شبکه یک

برنامه «دستپخت» برای ادای احترام به سفیدپوشان پرتلاش امروز با دعوت از پرستاران فداکار و پرتلاش، رقابت آشپزی این عزیزان را به نمایش می‌گذارد. دیروز هم البته قسمت اول این برنامه پخش شد.

پرستاران مهمان این برنامه به مردم هشدار می‌دهند تا شب یلدا دور هم جمع نشوند. مهران رجبی، نادر سلیمانی و امیر کربلایی‌زاده سه چهره‌‎ای هستند که نه به‌عنوان مهمان و شرکت‌‌کننده، بلکه به‌عنوان داور در این مسابقه حضور دارند. سه خانواده هم به همراه پدربزرگ و مادربزرگ‌شان به مسابقه دعوت شده‌‌اند تا با طبخ غذاهای سنتی، سفره شب‌یلدایی را آماده کنند. میثم درویشان‌پور و مجید افشاری هم در این ویژه برنامه استندآپ کمدی می‌کنند و بیژن لُرد از خواننده‌های گیلانی در این برنامه اجرا خواهد داشت. «دستپخت» بعد از خبر ساعت ۱۹ از شبکه یک پخش می‌شود. فیلم تلویزیونی«هندوانه شب‌یلدا» به کارگردانی سعید آقاخانی هم ساعت ۳۰ دقیقه بامداد از شبکه یک پخش می‌شود.

  «یلدای ایرانیش» از شبکه دو

شبکه دو سیما با ویژه‌ برنامه «ایرانیش» با اجرای مجید واشقانی و گیتی خامنه به گرامیداشت این آیین کهن ایرانی و جشن ولادت حضرت زینب(س) می‌پردازد.برنامه‌های «در انتهای الوند»، «عصر خانواده» و «زنده‌باد زندگی» نیز به‌صورت مناسبتی و منعطف به یلدا روی آنتن شبکه۲ می‌روند. ویژه برنامه یلدایی «با ما بیا» با اجرای آزیتا رضایی و مجتبی ظریفیان در ساعت ۱۵؛ «بچه محل» ساعت ۱۹ و برنامه معارفی «کوی محبت» به مناسبت میلاد حضرت زینب‌(س) ساعت ۱۳:۳۰ به‌مدت ۴۵ دقیقه روی آنتن می‌رود.

  «زوجی نو» از شبکه سه

برنامه «زوجی نو» این هفته یلدایی شد. این برنامه با اجرای باربد بابایی در راستای شناخت و تعامل میان زوجین، بازنمایی خلاقیت زوجین و نگاهی نو به زندگی، مدیریت بحران در زندگی، کسب درآمد و ترویج استفاده از کالای ایرانی این روز‌ها از شبکه سه سیما درحال پخش است و این هفته به‌صورت ویژه روی آنتن رفته است. ویژه برنامه «زوجی نو» حوالی ساعت ۱۹ تا یک بامداد به‌صورت زنده روی آنتن شبکه سه سیما می‌رود و مهمانان زیادی را دعوت خواهد کرد.

  «شب‌‌های هنر» شبکه چهار

امشب برنامه‌ «شب‌های هنر» به‌صورت ویژه روی آنتن شبکه چهار می‌رود. این برنامه با حضور هنرمندان و کارشناسان حوزه فرهنگ و هنر پخش می‌شود. همچنین قرار است یک گروه موسیقی هم در برنامه حاضر شود. «شب‌‌های هنر» همزمان با شب یلدا با اجرای جواد مولانیا، علیرضا بهرامی و رضا مهدوی ساعت ۲۲ روی آنتن خواهد رفت.

  «انار» ویژه شبکه پنج

برنامه ترکیبی «انار» با اجرای متفاوت بهمن‌ هاشمی حوالی ساعت ۲۱ روی آنتن شبکه پنج سیما می‌رود. برنامه‌های «رنگین کمان» و «به خانه بر‌می‌گردیم» با طراحی استودیو با المان‌های زمستانی و برپایی کرسی هم  محمد دلاوری، علی مروی، محیا اسناوندی و... مجریان این برنامه هستند. همچنین سینمایی «همیشه شادی» را برای پخش در شب یلدا تدارک دیده است. این سینمایی طنز به کارگردانی «اندراما کومار» محصول ۲۰۱۹ هند،  بعد از خبر ساعت۲۴ پخش می‌شود.

   «رادیو هفت» و «قند پهلو» درشبکه آموزش

یکی از اتفاق‌‌های جدید در یلدای ۹۹ تلویزیون، بازگشت برنامه محبوب «رادیو هفت» به شبکه آموزش است که از ساعت ۲۲ روی آنتن می‌رود. منصور ضابطیان و دکتر رشید کاکاوند اجرای برنامه را برعهده خواهند داشت. «قند پهلو» ویژه ‌برنامه دیگری است که به تهیه‌کنندگی امیر قمیشی برای شب یلدا در نظر گرفته شده است. این برنامه یکشنبه ۳۰ آذرماه از ساعت ۲۰ تا ۲۲ با اجرای ناصر سیف، شهرام شکیبا و رضا رفیع روی آنتن شبکه آموزش می‌رود.

  منوی متنوع شبکه نسیم

مهران مدیری پس از ماه‌ها دوری از تلویزیون همانند سال‌های پیش شب یلدا با برنامه «دور همی» از طریق شبکه نسیم به خانه‌ها می‌آید. وی که با سبقت از برنامه‌هایی چون «خندوانه» و «عصر جدید» به آنتن برگشته، با اعلام پخش دورهمی در شب چله، در ویدئویی از مردم خواست در خانه بمانند. او گفت، «این شب یلدا را در خانه بمانید به‌خاطر سلامتی خودتان و خانواده‌تان و دیگر مردم. ان‌شاءالله شب یلداهای بعد؛ ویژه برنامه یلدایی داریم برای شما، در خانه بمانید و از  «دورهمی» ویژه لذت ببرید.» «دورهمی» امشب با میزبانی مهران مدیری  در ساعت٢١:٣٠ با حضور مهمانانی چون بهروز رضوی و علیرضا افتخاری از شبکه نسیم پخش می‌شود.

فصل جدید «شوتبال» که به‌تازگی به جدول پخش برنامه‌های شبکه نسیم اضافه شده، یکی از ویژه‌‌برنامه‌های این شبکه خواهد بود که حامد آهنگی و مبینا نصیری آن را اجرا خواهند کرد. برنامه «کتاب‌‌باز» امسال هم مانند سال گذشته با حال‌ و هوای متفاوتی روی آنتن می‌رود و قرار است سروش صحت و مجریان دیگر برنامه در آن حضور داشته باشند. حمید گودرزی در برنامه «کودک‌‌شو»، اجرای ویژه‌ برنامه یلدایی این مسابقه را برعهده خواهد داشت. این مسابقه که معمولا در مناسبت‌‌های خاص میزبان چهره‌‌ها بوده، در شب یلدا هم با حضور هنرمندان پخش خواهد شد.  

  «شاد خوان» در شبکه مستند

«شاد خوان» مستند پرتره منوچهر آذری به تهیه‌کنندگی و کارگردانی ابوالفضل توکلی امشب ساعت ۲۱ از شبکه مستند سیما پخش می‌شود. این برنامه درباره ۶۰ سال زندگی حرفه‌ای منوچهر آذری است و در آن با استفاده از تصاویر آرشیوی و عکس از زنده یاد فرهنگ مهرپرور؛ زوج هنری آقای آذری و زنده‌یاد حسین عرفانی بازیگر و صدای ماندگار دوبله، یاد خواهد شد. بخش‌‌هایی از این مستند در بازار تهران فیلمبرداری شده و بخش‌‌هایی از آن به‌ خاطره‌بازی در ساختمان ارگ رادیو می‌گذرد. در این مستند با همکاران قدیمی و خانواده این هنرمند هم گفت‌وگو شده است.

  سینمایی‌‌های شبکه نمایش

فیلم‌های سینمایی «شهر موش‌ها»، «شیدا»، «نقطه آغاز»، «خواستگاری» و «عشق پردرد سر» به ترتیب ساعات ۱۳، ۱۹، ۲۱، ۲۳ و یک بامداد از شبکه نمایش برای علاقه‌مندان پخش می‌شود.