ترافیک انتخاب بهترین فیلم‌های 2020

 در یکی دو روز گذشته دست‌کم سه فهرست مهم دیگر منتشر شده که البته از این میان یکی هم فهرست باراک اوباما ریاست‌جمهوری سابق ایالات‌متحده است که به روال سه سال گذشته بهترین فیلم‌های ۲۰۲۰ را انتخاب کرده است. او البته سعی کرده تا در چهار سال گذشته و همزمان با ریاست جمهوری ترامپ، چهره‌ای فرهنگی تر از خود نشان بدهد و البته از همان چهار سال پیش، یک کمپانی تولید فیلم راه انداخت.

  بهترین‌های اوباما

در این فهرست آثاری چون «سرزمین بی‌خانمان‌ها» به چشم می‌خورد.«رقص بلک‌باتم ما رینی» در فهرست او جایگاه ویژه‌ای دارد. این فیلم که به فرهنگ سیاه‌پوستان آمریکایی می‌پردازد آخرین اثر سینمایی چادویک بوزمن بود. چادویک بوزمن ستاره فیلم «پلنگ سیاه» تابستان گذشته بر اثر ابتلا به سرطان از دنیا رفت. «منک» به کارگردانی دیوید فینچر هم در این فهرست دیده می‌شود. اثر جدید فینچر روایتی از زندگی نویسنده فیلم‌های «همشهری کین» است.

اوباما فیلم «سرزمین بی‌خانمان‌ها» برنده شیر طلایی جشنواره ونیز را هم در فهرستش قرار داده است. این فیلم به کارگردانی کلوئی ژائو از شانس‌های اصلی اسکار است.

«رقص بلک‌باتم ما رینی» به کارگردانی جرج سی‌ولف، «قد دراز» به کارگردانی کانتمیر بالاگوف، «Bacurau» به کارگردانی کلبر مندونسا فیلیو، «سرزمین بی‌خانمان‌ها» به کارگردانی کلوئی ژائو، «روح» به کارگردانی پیت داکتر، «لاورز راک» به کارگردانی استیو مک‌کوئین، «کالکتیو» به کارگردانی الکساندر نانائو و «منک» به کارگردانی دیوید فینچر انتخاب‌های اوباما برای این فهرست هستند.

  بهترین‌های هالیوود ریپورتر

سه منتقد ارشد سینمایی هالیوود ریپورتر فهرست ۱۰ فیلم برتر سال را از نگاه خود منتشر کردند. در سالی عجیب و بی سابقه برای سینما که با تعطیلی طولانی مدت سالن‌های سینما در بسیاری از نقاط سینما همراه بود، در آمریکا نیز از زمان اولین قرنطینه در میانه‌های ماه مارس تا به امروز در برخی از شهرها چون لس‌آنجلس و نیویورک هنوز چراغ سینماها خاموش است اما با این وجود نیز فیلم‌های درخشانی توانستند از طرق دیگر به‌ویژه سامانه‌های نمایش آنلاین ظهور کنند.  از سوی دیگر، استودیوهای بزرگ فیلم‌سازی هالیوود که امسال تمایلی به اکران برخی فیلم‌های تجاری و پرهزینه خود نداشتند، ناخواسته فرصتی را برای بهتر دیده شدن فیلم‌های اغلب نادیده گرفته‌شده فراهم کردند.

با رسیدن به روزهای پایانی سال ۲۰۲۰، منتقدان سینمایی اقدام به معرفی برترین فیلم‌های سال می‌کنند و سه منتقد نشریه هالیوود ریپورتر شامل «دیوید رونی»، «جان فِروش» و «شری لیندن» نیز فیلم‌های محبوب خود را انتخاب کردند.

  بهترین‌های منتقدان نیویورک

حلقه منتقدان فیلم نیویورک که از پیشگامان کلیدی فصل جوایز سینمایی است، اسامی بهترین‌های سال ۲۰۲۰ را اعلام کرد.

حلقه منتقدان نیویورک، متشکل از حدود ۵۰ منتقد و روزنامه‌نگار از جمله ورایتی، مجله تایم و ونیتی فر است. این گروه سال پیش «ایرلندی» ساخته مارتین اسکورسیزی را به‌عنوان بهترین فیلم سال برگزیده بود و آن فیلم سپس ۱۰ نامزدی در جوایز اسکار کسب کرد.

در دهه اخیر تنها «کارول» تاد هینس از میان منتخبان این گروه از راه یافتن به نامزدی بهترین فیلم اسکار جا ماند.

این گروه گاه انتخاب‌های خاصی هم داشته و سال پیش با انتخاب برادران سفدی به عنوان بهترین کارگردان سال برای فیلم «الماس‌های تراش نخورده» سوال‌برانگیز شد و این فیلم در میان نامزدهای اسکار جایی نیافت.

Untitled-1