45 درصد مردم کتاب می‌خوانند

عاملی گفت: طبق گزارش‌های نمونه‌گیری انجام‌شده در ساعات غیرتعطیلی کسانی که یک ساعت وقت آزاد دارند ۵/ ۱۱ درصد هستند، کسانی که دو ساعت وقت آزاد دارند ۵/ ۱۵ درصد، کسانی که سه ساعت وقت آزاد دارند ۱۷ درصد، کسانی که چهارساعت وقت آزاد دارند ۵/ ۴ درصد و کسانی که بیش از ۴ ساعت وقت آزاد دارند ۳/ ۳۶ درصد جامعه ما را تشکیل می‌دهند. پس ما یک جامعه بزرگ با وقت آزاد بالای چهار ساعت، آن هم در روزهای کاری هفته، هستیم. عاملی همچنین گفت: وقت آزاد مردم با رسانه ملی، ماهواره، رفتن به کافی شاپ، قهوه‌خانه، رفتن به گالری‌های کتاب و هنر پر می‌شود. بعضی از مطالعات امیدوارکننده است و یک آمار اعلام‌شده‌ای داریم که می‌گویند متوسط اختصاص ساعت به خواندن کتاب در جامعه ایران یک ربع است؛ ولی این پیمایش نشان می‌دهد کسانی که تا نیم‌ساعت وقت صرف کتاب خواندن می‌کنند ۷/ ۲درصد، کسانی که یک ساعت مطالعه دارند ۸/ ۷درصد، ۶/ ۷درصد اعلام می‌کنند که بیش از ۵ ساعت کتاب می‌خوانند و نشان می‌دهد جامعه ایران تغییر می‌کند. البته نوع کتاب‌هایی که می‌خوانند هم قابل توجه است که رمان حرف اول را می‌زند و ۲/ ۱۹ درصد در سطح ملی علاقه به خواندن کتاب‌های رمان و قصه دارند، چون کتاب‌های راحتی هم هست و ۹/ ۹ درصد کتاب‌های دینی و ۴/ ۷درصد نیز ادبیات می‌خوانند.

استاد گروه ارتباطات دانشگاه تهران با بیان اینکه در این پیمایش از افراد سوال می‌کنند که شما کتاب مطالعه می‌کنید، گفت: در پاسخ به این سوال 8/ 45 درصد اعلام می‌کنند که ما کتاب می‌خوانیم و ۵۲ درصد اعلام می‌کنند که کتاب نمی‌خوانند. حال ما با جامعه کتاب‌خوان و جامعه‌ای که کتاب نمی‌خوانند کار داریم و باید بدانیم با هر کدام با چه منطق و نوع کنشی مواجه شویم.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در ادامه گفت: خلاف تصور برخی افراد که فکر می‌کنند که تلویزیون‌های ماهواره‌ای تنها مرجع و مهم‌ترین مرجع زندگی افراد است؛ آمارها این را نشان نمی‌دهد چرا که در این پیمایش نشان داده می‌شود که درصد مخاطب رسانه ملی افزایش داشته است و همچنین به طور متوسط افراد گفته‌اند که ۳ ساعت رسانه ملی را تماشا می‌کنند. وقتی به آمارهای مرتبط با هنر نگاه می‌کنیم تقریبا ۷۰ درصد اعلام کرده اند که موسیقی گوش می‌دهند، ۲۲ درصد اعلام کرده‌اند که فیلم‌های ایرانی می‌بینند و 8/ 19 درصد اعلام کرده‌اند که سریال‌های خانگی که فروخته می‌شود را می‌بینند که البته این آمار در تلویزیون اینترنتی متفاوت است که ۵۰ درصد استفاده می‌کنند و باید داده‌کاوی انجام گیرد. باید توجه داشت که طبق آخرین آمارها، ۸۰ درصد جامعه ایران یعنی جمعیتی بالغ بر ۶۷ میلیون نفر از اینترنت استفاده می‌کنند.