تجربه موراکامی از قرنطینه خانگی

وی در گفت‌وگو با وب‌سایت فرانسوی فرانس اینفو درباره نقش ویروس کرونا در تغییر زندگی روزانه‌اش گفت: من رمان‌نویس هستم و همیشه تنها در خانه کار می‌کنم و بنابراین بر نحوه زندگی من چندان تاثیری نگذاشته؛ اما فضای محیط من را متفاوت کرده که تاثیر آن را روی خودم به شدت احساس می‌کنم.

 

موراکامی درباره تاثیر این اپیدمی بر آثارش توضیح داد: تا زمانی که رمانی را تمام نکنم نمی‌توانم درباره آن چیزی بگویم. دو شیوه وجود دارد که این تاثیر از طریق آن خودش را نشان خواهد داد؛ روش مستقیم، مادی و واقعی یا استعاری و نمادین. من فکر می‌کنم تاثیر این ویروس به شیوه‌ای متفاوت‌تر از توصیف مستقیم و ملموس پدیدار خواهد شد؛ یعنی به روشی خیالی‌تر و به مراتب استعاری‌تر.

وی افزود: «ما درحال‌حاضر در یک نظم جهانی به‌سر می‌بریم که نه پایدار بلکه موقتی است و معلوم نیست چه زمانی شکسته می‌شود. به‌عنوان مثال ویروس کرونا، خیلی راحت توانسته این نظم را زیر و زبر کند. وقتی این نظم به‌طور کامل وارونه شد برای ایجاد نظم جدید، ادبیات به تنهایی کافی نخواهد بود و علم نیز منفردا از عهده آن برنخواهد آمد. گمان می‌کنم که این امکان فقط با ترکیب این دو نیرو (علم و ادبیات) میسر خواهد شد و حالا فکر می‌کنم وقتش رسیده که نشان دهم امکان متفاوت و قوی‌تری از نوشتن وجود دارد و من واقعا آن را حس می‌کنم.»