استاد نقش‌های مکمل

ابراهیم وحیدزاده، کارگردان پیشکسوت سینما که پورصمیمی در دو فیلم او به نام‌های تحفه‌ها و معادله بازی کرده، درباره این ویژگی پورصمیمی می‌گوید: «استادان کار بازیگری، مطلبی را عنوان می‌کنند که ما نقش خوب و بد و کوتاه و بلند نداریم، بلکه بازیگر خوب و بد داریم. آدم‌هایی هستند که به‌دلیل سوپراستار بودن، سال‌ها رل اول بازی می‌کنند، اما بازیگر خوبی نیستند. ولی برخی بازیگران نقش‌های مکمل همیشه می‌درخشند، مثل آقای پورصمیمی. حضور در نقش‌های مکمل هم به خواست خود بازیگر برمی‌گردد که فکر می‌کند در این نقش‌ها توانایی حضور موثرتری دارد و هم به فیزیک و شیوه بازیگری آنها که با نقش‌های مکمل تناسب بیشتری دارد.»

سعید پورصمیمی کارش را با تئاتر آغاز کرد. شروع کار بازیگری او از سال ۱۳۴۰ با تشکیل گروه بازارگاه به همراه عباس یوسفیانی، پرویز پورحسینی، اسماعیل پورحسینی و پرویز فنی‌زاده بود. ۱۵ سال بعد با با بازی در فیلم «ناخدا خورشید» به کارگردانی ناصر تقوایی در سال ۱۳۶۵ پا به عرصه بازیگری گذاشت و در تلویزیون نیز در مجموعه‌های مختلفی ایفای نقش کرده است. وی که سال‌ها از صحنه تئاتر دور بود ۱۰ شهریور سال ۱۳۹۸ با ایفای نقش در نمایش «آواز قو» به کارگردانی پریزاد سیف، پس از ۱۷ سال به صحنه تئاتر بازگشت.

این بازیگر مطرح اهل گفت‌وگو با رسانه‌ها نیست. دوست کارگردانش وحیدزاده در این باره توضیح می‌دهد: «ایشان معمولا از مصاحبه کردن گریزان است. دلیلش را نمی‌دانم، شاید در سال‌های اول تجربه‌ای داشت که به دلش ننشست و در ادامه ترجیح داد مصاحبه نکند.» البته برخی این ارتباط نداشتن با رسانه‌ها را به حساب گوشت‌تلخی او می‌گذارند. وحید‌زاده می‌گوید: «قضیه از بیرون این‌طور است و ایشان تا زمانی که در جمعی ناشناخته حضور دارد، آدمی بسیار جدی به نظر می‌آید. اما وقتی همراه دوستان گاه گداری برای صرف شام جمع می‌شویم، کلی برای‌مان فضاسازی کمیک می‌کند و همه از خنده روده‌بر می‌شویم.»

البته خودش نیز در مراسمی که برای تجلیل از رضا بابک، بازیگر سرشناس برگزار شده بود، به نحوی دراین‌باره توضیح داده است. پورصمیمی گفت: «رضا بابک تنها دوست من در این حرفه است که با او مراوده دارم چون اصولا مردم گریزم ولی به دوستی با او افتخار می‌کنم...» وحید‌زاده که در فیلم «معادله» با پورصمیمی همکاری داشته درباره بازی او در این فیلم و نقش علیمراد تعریف می‌کند: «علیمراد در فیلم، آدمی زنباره، خوشگذران و خوش خوراک است و این باید در چهره و فیزیک این آدم هم برجسته می‌شد. آن موقع لپ‌های آقای‌ پورصمیمی، تورفته بود و با تصوری که من از این شخصیت داشتم، مغایرت داشت. برای همین با هم راه افتادیم و رفتیم سراغ یک آقای دندان‌سازی که خیلی به آقای پورصمیمی ارادت داشت. آنجا دو پروتز قابل حمل و برداشت برای این کار ساخته شد و هر وقت آقای پورصمیمی می‌خواست جلوی دوربین برود، اینها را در دهان می‌گذاشت و بازی می‌کرد.» این بازیگر علاوه بر آثار نمایشی و مجموعه‌های تلویزیونی تاکنون در ۲۷ فیلم سینمایی ایفای نقش کرده است که آخرین آنها فیلم «دوزیست» به کارگردانی برزو نیک‌نژاد است که در سال گذشته ساخته شده و همانند اغلب فیلم‌های او در نقش مکمل با استادی ظاهر شده است.