واکاوی آماری سریال‌های نتفلیکس

 اگر آن فیلم در گیشه سینما به سودرسانی می‌رسد و حتی امکان دارد با زیان روبه‌رو شود، سریال تلویزیونی این ویژگی را دارد که شب‌های متوالی حتی چند سال مردم را پای تلویزیون بنشاند. سازندگان سریال در آمریکا از سال‌های نخست به این نکته توجه کرده‌اند که همواره باید درحال رصد کردن علاقه مخاطب باشند. اما همزمان دولت‌ها دریافتند که مدیریت افکار عمومی و جهت‌دهی به خواست عمومی با ساخت سریال‌ها می‌تواند اثربخشی بیشتری داشته باشد. کمپانی‌های آمریکایی در سال ۲۰۱۵ بیش از ۷۰ میلیارد دلار و در سال ۲۰۱۶ نیز چیزی حدود ۸۰ میلیارد دلار از محل تولید سریال‌ها درآمد داشته‌اند. این رقم در سال ۲۰۲۰ طبق برآوردهای رسانه‌ای به بیش از ۲۲۰میلیارد دلار رسیده است. با این همه هنوز رقم دقیقی در این‌باره رسانه‌ای نشده است. مجموع این رخدادها باعث شد تا منتقدان و کارشناسان اجتماعی بسیاری، مطالعاتی را روی الگوهای ارزشی سریال‌ها آغاز کنند. در طول ۱۰سال گذشته براساس نتایج مربوط به پژوهش‌هایی که در این باره انجام شده، مشخص شده است که بازنمایی گروه‌های اجتماعی در سریال‌های بین‌المللی با اهداف و الگوهای خاصی دنبال شده است. در تازه‌ترین بررسی‌ها که در این باره انجام شده محصولات کمپانی بزرگ نتفلیکس به‌عنوان بزرگ‌ترین سامانه پخش آنلاین سریال در جهان بررسی شده است.

  آمارهای جالب

الجزیره در گزارشی با تمرکز بر نتایج یک تحقیق درباره سریال‌های نتفلیکس، به این واقعیت پرداخته است که «سریال‌های بزرگ‌ترین سامانه پخش «آنلاین» فیلم و سریال در جهان، در ظاهر به حضور زنان در صحنه توجه زیادی نشان می‌دهند. این درحالی است که کمبود فرصت برای سازندگان رنگین‌پوست و بی‌توجهی به افراد با نیازهای ویژه در فیلم و سریال‌های این شبکه جهانی دیده می‌شود.» نتفلیکس به تازگی از اولین تحقیق جامع خود درباره محتوای تولیداتش رونمایی کرده است. الجزیره با نگاهی به این تحقیق نوشته است: بررسی‌های تیم تحقیقاتی نشان می‌دهد قهرمانان بیش از ۵۰درصد از فیلم و سریال‌های نتفلیکس زنان بوده‌اند؛ این امر نشان‌دهنده آن است که سرویس پخش نتفلیکس به برابری جنسیتی در نمایش فیلم و سریال رسیده است. در این مطالعه ترکیب شخصیت‌ها، ملیت‌ها، قصه‌ها، نویسندگان و کارگردانان ۱۲۶ فیلم و ۱۸۰ سریال پخش شده از این شبکه در سال‌های ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ بررسی شده است. همچنین بررسی نقش زنان در ۱۰۰ فیلمی که بیشترین تماشاگر را داشته‌اند، جزو محورهای اصلی این تحقیق بوده است. طبق داده‌های به‌دست‌آمده از این تحقیق، زنان ۵۲درصد از کل تولیدات نتفلیکس را رهبری کرده‌ و در ۴۱ درصد از فیلم‌هایی که بیشترین موفقیت را کسب کرده‌اند، مشارکت داشته‌اند.

همچنین زنان بیش از ۲۳درصد از فیلم‌های داستانی را کارگردانی کرده‌اند و این رقم در مقایسه با ساخت فیلم‌ها در هالیوود توسط زنان که حدود ۷ درصد بوده است، پیشرفت چشم‌گیری به حساب می‌آید. زنان در ۲/ ۲۵درصد از تولیدات نتفلیکس به‌عنوان نویسنده و در ۲۹ درصد از تولیدات به‌عنوان تهیه‌کننده حضور داشته‌اند که این میزان به‌طور کلی در صنعت سرگرمی آمریکا به ترتیب ۷/ ۱۶ و ۱۹درصد است. با این وجود تحقیقات نشان داده است که زنان رنگین‌پوست در مقایسه با همتایان سفیدپوستشان ۲/ ۶۶درصد کمتر فرصت دیده شدن داشته‌اند. در ادامه این گزارش اشاره شده است که افراد با نیازهای ویژه ۲۷درصد از جمعیت آمریکا را تشکیل می‌دهند. این در حالی است که سهم آنها در فیلم‌ها ۹/ ۱۱درصد و در سریال‌ها تنها یک‌درصد است. کارگردانان فیلم‌های اصلی نتفلیکس ۲/ ۹درصد رنگین‌پوست (۹مرد و ۳زن)، ۱/ ۳درصد آسیایی، ۵/ ۱درصد از خاورمیانه و شمال آفریقا و یک نفر لاتین‌زبان بوده‌اند. در میان کارگردانان سریال‌ها نیز ۵/ ۶درصد رنگین پوست، ۶/ ۲ لاتین زبان، ۵/ ۱درصد آسیایی و ۹/ ۱درصد از خاورمیانه و شمال آفریقا بوده‌اند. مدیر اجرایی و رئیس تولید محتوای نتفلیکس اعلام کرده است که این شبکه صندوقی به ارزش یکصد میلیون دلار را برای ایجاد فرصت اشتغال و بهره بردن از خلاقیت‌ها در سراسر دنیا فراهم کرده است. این صندوق برای پنج سال آینده سرمایه‌گذاری می‌کند.